Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLillian Brekke Endret for 8 år siden
1
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
2
Bakgrunn for ASAP ”Point Merge” -Trafikken i Europa er i vekst og gjeldene prosedyrer er i ferd med å nå maks kapasitet. -Økt krav til miljø -Økt krav til bedre økonomi -Krav til sikkerhet blir ikke lavere med mer trafikk og overfylte luftrom.
3
Med eksisterende prosedyrer så vil ATC som regel i krevende trafikksituasjon gå over på vektorering.
4
Hvorfor ASAP? -Forbedre og samordne lufttrafikken med ekstisterende teknologi -Miljø (Større grad av grønn innflyging) -Forutsigbar innflyvning
5
Oslo TMA og CTR sone i dag: 2 APP sektorer 1 Director
6
ASAP krever større område og vi får flere sectorer. 2 Approach 2 Directors 1 Final
7
Hvordan blir dette for piloten? - Komplett nytt inn og utflygings trekk for Oslo - Innflyging vil kun bli på ”LNAV” der man flyr punkt til punkt på arrival. - Man får i større grad ”green descend” og descend blir også gjort ved hjelp av FMC.
8
Hvordan blir dette for atc? - Man slipper å vektorere og får bedre hjelpemidler til å planlegge sekvens til flyene. - Flyene er ferdig separert i høgde på sekvens leg. - Man kan ved hjelp av sekvens leg og faste hastigheter med mer, optimalisere ankomstene. - Man unngår å gi vektors selv ved høy trafikkmengde
9
Point Merge is based on a specific P- RNAV route structure that is made of a merge point with pre-defined legs (the sequencing legs) equidistant from this point that should be used for path shortening or stretching. The sequence is achieved with conventional direct-to instructions to the merge point. (Open-loop vectoring should only be used to recover from unexpected situations). As Point Merge relies on existing technology, namely P-RNAV and a metered traffic (e.g. with an arrival manager), it can be implemented in the short term. (Innføres Oslo 7.april)
10
Hvordan blir prosedyrene ved Oslo Lufthavn?
12
”Point Merge” ABUBA Sekvensiserings- legs Overgang til ILS
13
Med utgangs punkt i STAR, Transisjon og ILS mot 01R:
14
SID RWY 01L og 01R (Standard ”jet” )
17
Konsekvenser/Krav? - Man får ikke lenger fly visual approach - Man må ha P-RNAV for å fly ”Point Merge” - Man vil bruke begge rullebaner i større grad og vil derfor påføre naboer som ikke har hatt så mye støy - mer støy.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.