Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Forhandlingsforberedelser – Siviløkonom Lars Erik Furu, Asplan Viak As

2 Strategiske forutsetninger for forhandlingene
Det skal ikke benyttes anbud Driftskontrakt skal inngås med eksisterende selskaper for 6 nye år Ruteløyve skal tildeles for 10 ny år Som motytelse skal fylkeskommunen oppnå et økonomsk resultat som gjenspeiler langsiktigheten – dvs. at kostnadene ikke skal avvike mye fra det som kunne vært oppnådd gjennom anbud Fylkeskommunen vil utarbeide et konkret tilbud til selskapene. Uten aksept fra selskapene vil fylkesutvalget ha saken tilbake. En alternativ løsning kan være anbudskonkurranse om trafikken.

3 Er dagens godtgjørelse på et ”riktig” nivå?
Sammenligninger med andre Sammenligning med normtallsberegninger Sammenligning med avholdte anbudskonkurranser

4 Sammenligning med andre
For kontraktene i Sør-Trøndelag fremkommer gjennomsnittskostnaden per km i ruteproduksjonen med egne busser etter følgende beregning: Dette gir følgende gjennomsnittskostnad:

5 Sammenligning med Aust-Agder (ALFA-beregnet)

6 Sammenligning med normtall i 1998 og 2006

7 Selskapenes kostnader – avtalefestet og normtallsberegnet

8 Sammenligning med anbudet på Haugalandet 2005
For at anbudet – som gjaldt rutekilometer og hadde oppstart i skal kunne sammenlignes med gjeldende kontrakter i Sør-Trøndelag i 2006, har vi gjort følgende grep: Anbudsprisene reduseres med kr. 0,40 for å ta høyde for en mulig effekt av 50 nye busser herav 16 gassbusser Anbudsprisene økes med 4 prosent for å ta høyde for at Kolumbus praktiserer bruttokontrakter og utfører funksjoner som selskapene har ansvaret for i Sør-Trøndelag. Kostnadsgrunnlaget i gjeldende kontrakter i Sør-Trøndelag omregnes til netto rutekilometer ved å ta ut posisjonskjøringen. Denne ligger inne med prosentandeler på fra 20 prosent til 37 prosent av innsendte ruteoppgaver fra selskapene.

9 Sammenligning med anbud på Haugalandet og Vestfold
Diff.= kr. 0,90 per rutekm., kr. 0,70 per vkm.

10 Fremtidig kostnadsnivå
Beregningene sannsynliggjør at kostnadsnivået kan reduseres noe i forhold til dagens kontrakter for å komme ned på et nivå i nærheten av et anbudsbasert kjøp. kr. 0,40 i reduksjon per vognkm. gir en utgiftsreduksjon for fylkeskommunen på 4,3 mill.kr., 0,70 kr. gir 7,6 mill.kr. (2006) Nivået vil bli vurdert og lagt frem for hvert enkelt selskap

11 Fremskrivning av inntekter og kostnader
Grunnlag: Faktiske inntekter. Første avtaleår 2. halvår halvår 2007 Inntekt neste år = Årets inntekt * ( 1 % + 0,75 * gj.snittlig takstendring ). Tre års inntektsincitament, dvs. ”nullstilling” med full rapportering etter 3 år

12 Fremskrivning av inntekter og kostnader
Kostnadsgrunnlaget deles i fire deler: en fast del (20 prosent) en drivstoffavhengig del (10 prosent) - Indeks basert på PLATTs en lønnsavhengig del (50 prosent) - SSBs lønnsindeks for samferdselen en KPI-avhengig del (20 prosent).

13 Momsfremregning Godtgjørelsen beregnet etter grunnlaget i 1998 og gjeldende fremregningsdeler reduseres i dag med avtalte beløp som tar hensyn til innfasing av virkningen av nye momsregler fra Innfasingen går t.o.m Kostnadene som fastsettes i 2007 må i henhold til dette korrigeres for og 2009 for å fange opp resterende innfasing av momsbeløpene:

14 Kjøp av undertransportørtjenester til skoleskyss m.v.
Unntaket fra plikten til å konkurranseutsette offentlig kjøp av transporttjenester gjelder bare rutetransport på nettokontrakt. Kjøp av undertransporttjenester med taxi og turbil til skolebarntransport osv. over 500 000 kroner faller inn under lov om offentlig anskaffelser og skal konkurranseutsettes. Det har vært vanlig at rutebilselskapene kjøper disse tjenestene i sine løyveområder. Flere fylker har i dag lagt slikt kjøp til egen administrasjon. Samarbeid med helsesektoren er gjennomført i Hedmark/Oppland. Vanskelig marked å kjøpe i – lite konkurranse mellom drosjeeierne! Fylkeskommunen kan fortsette gjeldende ordning eller overta disse kjøpene selv. Men regelverket om offentlige anskaffelser må ivaretas uansett.


Laste ned ppt "Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google