KARRIEREPROGRAMMET I STATEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Stein Erik Halck Veileder
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Lørenskog Idrettsforening
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
- Verdsettende ledelse
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Bokollektivet Målgruppe:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Modellkommunene Hva er unikt?
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Politisk påvirkning.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Samhandling og prosessledelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Verktøy for å kartlegge holdninger
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

KARRIEREPROGRAMMET I STATEN INDIVIDUELL KARRIEREUTVIKLING Fra bevisstgjøring og refleksjon til utvikling av kompetansedokument Tromsø, 28. oktober 2009 Svein Are Tjeldnes/Ann Karin Tobiassen

Innledning Individuell karriereutvikling Karriereprogrammet i Staten Erfaringer fra pilotprosjekt i regi av MOD/FAD Evaluering fra pilotprosjektet ”Individuell karriereutvikling for seniorer ved UiT” 03.04.2017

Individuell karriereutvikling AKT/MF -PØA - UiT Individuell karriereutvikling Skape bevissthet rundt egen rolle i organisasjonen, kompetanse, motivasjon og utviklingsmuligheter Karriere som begrep eksisterer på tvers av livsfaser og –sfærer, uavhengig av posisjon, rolle eller utdanning Karriereutvikling handler om hvordan den enkelte kan arbeide for å oppnå en ønsket deltakelse i arbeidslivet 4. juni 2008

Individuell karriereutvikling Dreier seg om å få brukt seg selv på en meningsfylt måte på ulike arena i livet Utarbeide plan for å utvikle og styre egen karriere Styre karrieren inn mot det som gir gnist og energi i hverdagen Handler ikke bare om jobb, men berører livsfase, familie og fritid (hva fyller du de ulike arenaene med)

Individuell karriereutvikling For individet Ha et bevisst forhold til egen karriere, ta ansvar og reflektere over egen faglig og personlige utvikling Rette oppmerksomheten mot egen kunnskap og erfaring, sterke sider, talenter, motivasjonsfaktorer og verdier Ledelse Legge til rette for at den enkelte får brukt sine ressurser på en god måte Realitetsorientere ønsker og behov fra medarbeidere inn mot organisasjonens mål og behov Ivareta den enkeltes behov for AKSEPT og ANERKJENNELSE 03.04.2017

Strategisk karriereutvikling Samstemme individuelle ønsker og behov med organisasjonens mål og retning Karriereutvikling i et samspill i skjæringspunktet mellom individ, leder og organisasjon og på ulike arena i livet. Venner Individ Arbeid Familie Ledelse Organisasjon

Hovedbudskap i tilnærmingen AKT/MF -PØA - UiT Hovedbudskap i tilnærmingen Den enkelte arbeidstaker må sitte i førersete i eget liv, ta ansvar for egen karriere, ta egne valg og sette grenser. Suksess avhengig av egen evne og vilje til å dele kunnskap og være en aktiv bidragsyter inn i fellesskapet Forutsetter økt selvforståelse og kunnskap om egen kompetanse, verdier, motivasjon, ønsker og behov Forutsetter kunnskap om organisasjonsmessige behov, mål og strategier. 4. juni 2008

Karriereprogrammet i Staten? Et refleksjonsverktøy som hjelper deg til å reflektere over, sette ord på og dokumentere din egen kompetanse, verdier og mål Alle har en karriere – her får du muligheten til å reflektere over din vei Enkle spørsmål; hvem er jeg, hva kan jeg og hva vil jeg? Variert bruk av pedagogisk tilnærming lyd, bilder, modeller og faglige artikler spørsmål og svar, begrepsavklaring, konkrete eksempler med mer Fra bevisstgjøring og refleksjon til utvikling av CV, personlig kompetansedokument og karriereplan

Hvordan navigere Karriereprogrammet kan brukes Intro til hjelp i egen kompetanseutvikling og karrierevalg til å mobilisere kompetanse i egen avdeling som forberedelse til medarbeidersamtaler til hjelp i omstillingssituasjoner Intro Navigering Om karriere Hvem er jeg? Hva kan jeg? Hva vil jeg? Veien videre

Innhold Den enkelte deltaker vil i programmet få … Innføring i viktige begrepet knyttet til karriereutvikling Fremgangsmetode for karriereplanlegging og kartlegging av egen kompetanse Refleksjons- og skriveoppgaver, for eksempel utarbeide kompetansedokument Tilgang til artikler og fagstoff Hjelp til å utarbeide egen CV, kompetansedokument

Mulighet Den enkelte medarbeider får mulighet til Å teste ut om programmet er et egnet verktøy til hjelp i utformingen av egen kompetanseplan Å fokusere på tre spørsmål som grunnlag for et personlig kompetansedokument Å gi tilbakemeldinger til prosjektet om opplevd nytteverdi 03.04.2017

Kompetanseplan Sette av tid til å jobbe med egen kompetanse individuelt og i grupper Bevisst og ubevisst kompetanse Handlingskompetanse (realkompetanse) Lærings kompetanse Sosial kompetanse Metode kompetanse Fag kompetanse Det jeg vet jeg ikke kan Det jeg ikke vet jeg ikke kan Kan ikke Utgjør Det jeg vet jeg kan Det jeg ikke vet jeg kan Kan HANDLINGSKOMPETANSE Bevisst Ubevisst Sosial kompetanse – kommunisere og samhandle Metodekompetanse – hvordan løse problemstillinger og oppgaver Fagkompetanse – kunnskap om fag, systemer, rutiner m.m

Generelle erfaringer Karriereplanlegging oppleves personlig som nyttig og relevant Karriereplanlegging som tilnærming treffer de ulike målgruppene og prosessene Karriereprogrammet i staten brukervennlig og kan brukes av alle Karriereprogrammet bør kombineres med samlinger og samtaler, og følges opp i medarbeidersamtale. Karriereplanlegging bør kobles til organisatoriske mål og behov

Individuelle resultat fra karriereutvikling Økt selvinnsikt, omstillingsdyktighet og bevissthet om egen kompetanse og motivasjon Økt jobbtilfredshet (person-stilling) og engasjement (person – organisasjon) Blir en aktiv aktør og ikke brikke i forhold til egen jobbfremtid Forebygger utbrendthet og reduserer sykefravær Kilde: Hartmark 03.04.2017

Organisatoriske resultat fra karriereutvikling Økt attraktivitet som arbeidsgiver internt og eksternt Økt jobbtilfredshet, engasjement, produktivitet og redusert turnover Bidra til endringsdyktig organisasjon med endringsvillige medarbeidere og ledere Forsterket eierskap hos den enkelte arbeidstaker til egen arbeidssituasjon og organisasjonens mål Synliggjøring av eksisterende motivasjon, kompetanse og reelle utviklingsbehov Kilde: Hartmark 03.04.2017

Erfaring med karriereutvikling ved UiT Individuelle målsetninger Reflektere over egen kunnskap, erfaring og motivasjonsfaktorer Utvikle ferdigheter i å kommunisere egne ønsker og behov til nærmeste leder Skape økt trygghet til egen kompetanse Skape trygghet til å ta ansvar for egen utvikling Se muligheter for videre utvikling Styrke ferdigheter hos senior og leder til å gjennomføre gode medarbeidersamtaler 03.04.2017

Erfaring med karriereutvikling ved UiT Organisatoriske målsetninger Teste og evaluere karriereutvikling som et senior og personalpolitisk tiltak Kartlegge ønsker om andre seniorpolitiske tiltak Fange opp/få innsikt i den enkeltes ønsker og behov som grunnlag for bedre ledelse Videreutvikle relasjonen mellom leder og medarbeider 03.04.2017

Evaluering UiT- Hovedfunn AKT/MF -PØA - UiT Evaluering UiT- Hovedfunn Tilnærming/metode treffer målgruppen Samstemte tilbakemeldinger fra ledere og seniorer om at medarbeidersamtalen ble gjennomført på en bedre måte enn tidligere Tiltaket oppleves å ha forbedret relasjonen mellom leder og medarbeider Økt bevissthet og respekt for hverandres ståsted og roller 4. juni 2008

Personlig nytteverdi Pilotprosjekt Stor nytteverdi – fokus på karriere og egen kompetanse Bevisstgjøring og konkretisering av kompetanse og arbeidsverdier. Gir bedre muligheter for bevisste valg Bevisstgjøring på hva jeg står for og det jeg kan Nyttig å tenke fremover, løfte blikket lengre frem 03.04.2017

Personlig nytteverdi Seniortiltak Mer selvbevisst – reflektere over egen arbeidssituasjon Mer bevisst på egne ressurser og ønsker, og eget ansvar Blitt mer bevisst på egne mål, oppgaver og arbeidssituasjon. Fått mer ballast til å gå inn i dialog med ledelsen Mye mer bevisst på det som skjer rundt meg og hva både jeg og leder trenger å jobbe med Ny innsikt, ny giv. Nytt fokus fremover 03.04.2017

Sitater Seniorsitater ”det viktigste for meg har vært bevisstgjøring på hva jeg står for og det jeg kan. Jeg har jo visst det, men ikke vært bevisst det” ”Jeg var i tvil om hva jeg skulle gjøre. Jeg valgte universitetet på nytt.” Ledersitat Det å ha en godt forberedt medarbeider var veldig bra og helt klart en forskjell fra forrige års samtale. Veldig nyttig.” MAF mars 08