Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Læreren som leder Assertive Discipline.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Velkommen til Minde skole
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Kroppsøvingsdidaktikk
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
I dag snakker vi om psykiske problem:
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Ulikheter og variasjoner
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Lyshovden Oppveksttun!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Tilpasset undervisning i matematikk
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Pedagogikk og elevkunnskap
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Lesing og lesestrategier
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Velkommen til foreldremøte
OBSERVASJON av tolærertimer
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole

Oversikt over Smiley- systemet Hensikten med systemet er å hjelpe lærere id å gi positive tilbakemeldinger til alle elever. Utforme korte , observerbare regler for atferd i klassen/basen. Henge disse reglene lett synlig i rommet, med bilde og tekst , samt en stor Smiley-plakat. Finne ut hvilke timer/økter de skal brukes. Sette av tid til å gi individuelle tilbakemelding til 2-3 elever etter hver Smiley-økt (hemmelig observasjon). Henge opp navnet på disse elevene på Smiley-plakaten i form av belønningslapper eller bare stjerner. Informere foreldrene om systemet. Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole

Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 3

I hvilke klasser kan dette brukes? I klasser/trinn der enkeltelever eller grupper av elever viser uro og har problemer med konsentrasjon. - enkeltelever med vanskelig atferd har lettere for å fungere i et system som omfatter hele klassen. Har også god effekt i klasser uten de store problemene Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 4

KLASSEN FØR TILTAK Klasse 4b er en klasse på 26 elever. Den består av mange ukonsentrert og urolige elever spesielt blant guttene .Mange av elevene hører lite på lærer. Det er en del forsentkomming, spesielt etter friminuttene. Det er varierende arbeidsinnsats, noen meget flinke og arbeidsomme elever. Andre får lite gjort. Elevene svarer ofte uten å rekke opp hånden. Mye rot på enkelte pulter. Mange negative tilbakemeldinger fra lærer. Mye ”hysjing”. Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 5 5 5

Analyse og refleksjon Refleksjon og samarbeid mellom lærerne som underviser klassen. Kartlegging Hva fungerer? Hva kan gjøres bedre? Hvor ønsker vi å være? Hvilke regler og rutiner skal innarbeides Konkret med fokus på det man øver på Målbart Fremdriftsplan Når skal man starte og hvor lenge skal man holde på? Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 6 6 6

Tiltak Vurdere fysiske forhold i klasserommet: Arbeidsmåter: flytting av elevhyller? Arbeidsmåter: Sats på arbeidsmåter klassen mestrer, lurt med strukturert start på undervisningen som for eksempel diktat. Nye elevplasser: -- Kan være lurt å omgruppere elevene Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 7 7 7

Klassemøte Klassen evaluerer seg selv ut fra gitte kriterier Her kan elevene ofte være for strenge mot seg selv Ende ut med 2-4 gode regler, eks. Presis, raskt på plass Stille hør på lærer Arbeidsro, husk rekk opp hånden Ryddet pult Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 8

HVOR ER KLASSE 4b? Presis, raskt på plass Sitter stille, høre på lærer Arbeidsro, husk rekk opp hånden Ryddet pult. Somler, sent på plass Urolig mens lærer snakker Arbeider lite, prater Glemmer å rydde pulten For sent inn, går sent til pulten Bråker når lærer snakker Arbeider ikke, går omkring i klasserommet Forstyrrer Bøker på pulten og på gulvet Eksempel på evaluering med en klasse. Vi evaluerer ut fra regler som vi er blitt enige om sammen med lærer. Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 9 9 9

Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 10

Hemmelig observasjon Regelplakater henges opp godt synlig i klasserommet. Velg ut ”smiley”-økter. arbeid elevene mestrer, for eksempel eget arbeid ved pulten Lærer ser på 2-3 elever i forhold til reglene, elevene vet ikke hvem som blir observert. Økten evalueres med direkte tilbakemeldinger til elevene Vekt på det positive. naboros Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 11 11 11

Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 12

Tilbakemeldinger Enkeltelever: elevene har laget egne navnemerker som settes på en stor ”smiley” plakat Hel klasse Elevene får samlet tilbakemelding, små figurer settes på stor smiley Liv Per Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 13 13 13

Tiltak i 4b. Læreraktivitet Elevaktivitet De første minuttene er viktigst Rutiner, forutsigbar arbeidsgang Dagens/timens program skrevet opp Kommer rolig inn Sette seg, blikket rettet mot lærer PRESIS RASK PÅ PLASS Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 14 14 14

PRESIS RASK PÅ PLASS Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 15 15 15

Læreraktivitet Elevaktivitet De første minuttene er viktigst Rutiner, forutsigbar arbeidsgang Dagens/timens program skrevet opp Kommer rolig inn Sette seg, blikket rettet mot lærer PRESIS RASK PÅ PLASS Minne på regler Gi klare konkrete beskjeder angående arbeid og atferd Fokus på lærer Bli orientert om arbeid og krav STILLE HØR PÅ LÆRER Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 16 16 16

STILLE HØR PÅ LÆRER Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 17 17 17

De første minuttene er viktigst Rutiner, forutsigbar arbeidsgang Læreraktivitet Elevaktivitet De første minuttene er viktigst Rutiner, forutsigbar arbeidsgang Dagens/timens program skrevet opp Kommer rolig inn Sette seg, blikket rettet mot lærer PRESIS RASK PÅ PLASS Minne på regler Gi klare konkrete beskjeder angående arbeid og atferd Fokus på lærer Bli orientert om arbeid og krav STILLE HØR PÅ LÆRER Velge riktig arbeidsform Overblikk, se etter signaler Oppmuntre, rose Forstyrr ikke elevene Hemmelig obs. 3 – 4 elever Starte arbeide, ha utstyr og bøker klar Rekke opp hånden ved behov for hjelp ARBEIDSRO HUSK REKK OPP HÅNDEN Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 18 18 18

ARBEIDSRO HUSK REKK OPP HÅNDEN Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 19 19 19

De første minuttene er viktigst Rutiner, forutsigbar arbeidsgang Læreraktivitet Elevaktivitet De første minuttene er viktigst Rutiner, forutsigbar arbeidsgang Dagens/timens program skrevet opp Kommer rolig inn Sette seg, blikket rettet mot lærer PRESIS RASK PÅ PLASS Minne på regler Gi klare konkrete beskjeder angående arbeid og atferd Fokus på lærer Bli orientert om arbeid og krav STILLE HØR PÅ LÆRER Velge riktig arbeidsform Overblikk, se etter signaler Oppmuntre, rose Forstyrr ikke elevene Hemmelig obs. 3 – 4 elever Starte arbeide, ha utstyr og bøker klar Rekke opp hånden ved behov for hjelp ARBEIDSRO HUSK REKK OPP HÅNDEN Viktig planlagt handling Evaluere timen/økten Tilbakemeldinger Trekk frem det positive RYDDET PULT Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 20 20 20

Husk ryddet pult Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 21 21 21

KLASSEN ETTER TILTAK Raskere på plass Flinkere til å høre på lærer og å rekke opp hånden. Bedre konsentrasjon og arbeidsro i timene. Flere positive tilbakemeldinger, lite ”hysjing” Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 22 22 22

Alternative tilbakemeldinger Gladmeldinger Diplomer Per arbeidet meget godt i norsk timen i dag Liv var flink til å rekke opp hånden i dag DIPLOM Gis herved til Ole for godt arbeid DIPLOM Til Muhammed for å være rask på plass Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet tjeneste - Lønnebakken skole 23 23 23