Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns rettigheter - personvern
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bioteknologinemda
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Barn og unges rett til deltakelse
Hurra for deg som fyller ditt år...
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Velferdsteknologi og ergoterapi
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nettverkssamling om barnefattigdom
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
For en mer barnevennlig returpolitikk. Bakgrunn Flere tvangsreturer Økende antall papirløse Barn ikke lenger unntatt Dublin II.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
"God bagasje på livets reise."
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Hvordan føre kilder?.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Oppvekst med funksjonsnedsettelser – fra Barneombudets perspektiv
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Gruppeoppgave 1 semester 2
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T. Mangfold & Likeverd Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.

Barnets beste Alle handlinger som berører barn foretatt av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal sørge for at barnets beste blir tatt vare på. Støttes av vergemålsloven (1927), barneloven (1981) og barnevernloven(1992) (Larsen og Slåtten, 2008:251) Bilde: http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=820

Å si sin mening og bli hørt ”Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets mening skal tillegges vekt”. (Redd Barna Norge, u.å.) Hvor omfattende medvirkningen er, og hvordan retten til medvirkning praktiseres, avhenger av barnets alder og funksjonsnivå. (KD, 2006:13)

Få og gi informasjon Barnet har rett til ytringsfrihet, til å søke, motta og spre informasjon og ideer av alle slag og på alle måter. (Redd barna Norge, u.å.)

Barn og funksjonshemminger Barn med fysiske og psykiske funksjonshemminger har rett til særskilt omsorg og rett til å leve et fullverdig og anstendig liv som sikrer dets verdighet, fremmer selvtillit, og letter barnets aktive deltakelse i samfunnet. For eksempel: undervisning, opplæring, helsetjenester og forberedelse til arbeidslivet

Lek og fritid ”Barnet har rett til hvile, fritid og lek, og til å delta i kunst og kulturliv”. (Redd barna Norge, u.å.) Godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile er av betydning for å utvikle en sunn kropp. Variert fysisk aktivitet både inne og ute er av stor betydning for utviklingen av motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. (KD, 2006:35)

Den norske grunnloven ”Staten skal ikke diskriminere eller forskjellsbehandle barn eller dets foreldre ut ifra hudfarge, kjønn, språk, religion, politiske oppfatninger og andre oppfatninger som nasjonal, etnisk eller sosial opprinnelse, eiendom, funksjonshemning, fødsel eller annen status”. (Larsen og Slåtten, 2008 s. 249).

Barneverntjenesten Å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Å bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår. Loven gjelder for barn under 18 år og gjelder i hele landet. (Lovdata, 2006)

Barneverntjenesten Barnevernets hovedoppgave er å sikre at barns om lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid.(KD,2006,s.54 Et samarbeid mellom barnehage og barnevern bør baseres på jevn og formell kontakt, med felles mål i forhold til barnet, og kunnskap om hverandres arbeidsoppgaver og arbeidsform, er det viktig at de skaper trygge oppvekstvilkår for små barn. (KD, 2006, s. 54)

Barneverntjenesten Som førskolelærer er det nødvendig å: Skrive ned situasjonen som vekker bekymring for enkeltbarn Sette opp dato og klokkeslett Skrive ned eventuelle vitner

Barneverntjenesten Kilde: SSB, http://www. ssb

Barneverntjenesten Barnevernstatistikk http://www.ssb.no/emner/02/barn_og_unge/2009/tabeller/barnevern/barnev0207.html http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-/13/2/3.html?id=563975

Taushetsplikten De ansatte i barnehagen har plikt til å informere foreldre og andre om at de har taushetsplikt. (Larsen & Slåtten, 2008 s.262) Taushetsplikten gjelder bare opplysninger en får i forbindelse med arbeidet. Om førskolelæreren får opplysninger om foreldre utenom arbeidstiden gjelder ikke taushetsplikten. Personalet i barnehagen har taushetsplikt i seksti år, hvis ikke annet er bestemt av lover eller forskrifter. Den gjelder også om man bytter arbeidsplass.

Viktigheten av at barnevernet kommer på banen…

Litteraturliste Larsen, A.K. & Slåtten, M.V, 2008, En bok om oppvekst, samfunnsfag for førskolelærere, Bergen, Fagbokforlaget Redd barna Norge, (u.å.), Barnekonvensjonen [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=820 [Lest: 27.01.2010] Pedersen, R., (2003), Dette har du rett til i helsevesenet [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.lommelegen.no/322400/dette-har-du-rett-til-i-helsevesenet [Lest: 27.01.2010] Pasientreiser.no, (2010), Egenandel for pasientreise [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.pasientreiser.no/dine-rettigheter/egenandel.html [Lest: 27.01.2010] Kunnskapsdepartementet, (2006), Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, Oslo, Kunnskapsdepartementet Lovdata, (1991), Sosialtjenesteloven, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.pasientreiser.no/dine-rettigheter/egenandel.html [Lest: 27.01.2010] Nav, (2010), Svangerskap, fødsel og adopsjon, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon [Lest: 27.01.2010] Lovdata, (2006), Barnevernloven, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html [Lest: 27.01.2010] Statistisk sentralbyrå, (2009), Barn med barneverntiltak 31. desember, etter alder, tiltak og fylke, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.ssb.no/emner/02/barn_og_unge/2009/tabeller/barnevern/barnev0207.html [Lest: 27.01.2010]

Litteraturliste Det kongelige kunnskapsdepartement,(2008-2009), St.meld. nr 41 – kvalitet i barnehagen, Oslo, Kunnskapsdepartementet NOVA, (2004), NOVA - Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.nova.no/ [Lest: 27.01.2010] Berg, A & Grøndalen, R.A.,(2009), En av fem straffer barna fysisk, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article441057.ece [Lest: 28.01.2010] Lovdata,(1998), Barneloven, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html [Lest: 28.01.2010] Kunnskapsdepartementet, (2006), Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, Oslo, Kunnskapsdepartementet Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, (2008), Barnevern i et minoritetsperspektiv, [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/dep/bld/aktuelt/nyheter/2008/barnevern-i-et-minoritetsperspektiv-2.html?id=502158 [Lest: 28.01.2010] Gjervan, M.(red.) (2006), Temahefte om språklig og kulturelt mangfold, Oslo, Kunnskapsdepartementet Førskolelærer Mona, i samtale 28.01.2010

Spørsmål til refleksjon Er det viktig med taushetsplikt? Hvorfor? Er det riktig at taushetsplikten gjelder i 60 år? Hvorfor tror dere barn blir straffet? Gjelder taushetsplikten dersom man får vite noe utenom arbeidstid?