H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
22 tips for den faglitterære forfatteren
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Strategier og kompetanse
Essay er en skriftlig sjanger.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
10 regler for å skrive for web
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
«Lese og løse oppgaver»
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Individuell fagtekst fra praksis.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk Oppgaveskriving pedagogikk H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk Essayoppgaver Essayoppgave: I grunnskolen og den videregående skolen skal tilpasset opplæring være et overordnet prinsipp for elevenes læringsarbeid ( L 97, s. 68). ”Skolen skal ha rom for alle, og lærerne må derfor ha blikk for den enkelte”, står det å lese i L 97, s.29.  Ta utgangspunkt i pedagogisk teori og vurder tilpasset opplæring som pedagogisk grunnlag for elevenes læringsarbeid.  Vis deretter hvordan dette kan anvendes i undervisninga.   Reformpedagogikk, det sosiokulturelle synet på læring og elevaktive arbeidsformer står sterkt i dagens pedagogikk. Gjør rede for reformpedagogiske idealer og vis gjerne til historie og teori. Drøft så fordeler og ulemper denne type pedagogikk kan ha for lærere og elever . H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

Hva er pedagogisk teori Du kan møte formuleringen pedagogiske teori i oppgaveformulering: Hva betyr pedagogiske teori ? Svar: At du tar i bruk fagstoff fra litteratur, internett og andre steder i oppbygging av standpunkt og begrunnelser.   Du står fritt til å velge hvilke perspektiv du ønsker. Det stilles krav om at det du bringer inn er teoribasert. H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk Les oppgaveteksten nøye ! Svar på det oppgaveteksten spør om Ikke skriv en ”fri stil” der du begynner en plass og havner et helt annet sted Husk at det er forventninger til teori/ teoretikere/ kilder + eksempler Husk at besvarelsen skal ha en rød tråd Bruk overskrifter og avsnitt Vær saklig ! Disponer tiden H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk Ulike faser Fase : hva skal svares på ? les gjennom oppgavetekstene hva er sentrale stikkord/føringer ? vurder valgmulighetene velg oppgavesett Brainstorming/assosier med teksten hva spør oppgaveteksten etter ? hvilke stikkord er sentrale ? H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk Disposisjon:  Innledning Måten oppgaven er løst Tolking,avgrensing og begrunnelse påpeking av aktualitet definer sentrale begreper du bygger oppgaven rundt innledningen skal være kort (1/10 – 1/7 av oppgaven) H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk 2. Hoveddel: svar på oppgaveteksten gjør rede for aktuell teori begrunn hvorfor du gjør rede for akkurat disse teoriene reflekter over teorien referer til praksis/ bruke eksempler vurder/påpek sterke og svake sider ved teoriene/ulikher/likheter vær saklig og objektiv H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk 3. Avslutning: oppsummer kun de viktigste punktene vis den røde tråden gjennom oppgaven H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk Formuleringer: Ikke bruk ”jeg mener”, Bruk heller formuleringer som f. eks. Det synes som om….. Etter det Piaget mener, så…… Vygotsky fokuserer på…. Behavorismen legger vekt på…… I følge…………….. I henhold til….. Piaget skriver at……….. Dette betyr at…………. H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk I L 97 kommer det frem at…. Er opptatt av…………. Kan betraktes som…………….. Opplyser at………….. Neste perspektivet……. handler om … …..bygger på forståelse om at…… i denne forbindelse kan det nevnes at…. Når vi skal se på konsekvensene, vil…. H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

Vanlige begreper i oppgavetekster: Gjør rede for…..  Drøft…… Vurder……. Reflekter over ……. Problematiser….. Se….. i lys av……..  Vis…. Pek på……. H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk

Disponer følgende oppgavetekst:   ” Gjør rede for ulike syn på læring og drøft hvilke konsekvenser disse vil ha for deg som lærer” H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk