Folkehelse i all sykepleie – fremme helse, redusere ulikheter Ruth Marie Donovan, rådgiver Helse Bergen NSF, Oslo 23.01.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Forebyggende arbeid satt i system
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Helse og sykdomsbegrepet
Samskapelse og partnerskap Eksempler fra Norge
Nasjonal strategi for diabetesområdet
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
UNICEF.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Fremtidens folkehelsearbeid
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Folkehelsekonferansen 2014
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Kroppsfølelsen.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Barnesykepleier og helsesøster
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Kvalitative forskningsmetoder
copyright kjellaug johannessen
INKLUDERING, BEGEISTRING OG SAMSKAPING I FOLKEHELSEARBEIDET SANDNES, Ruth Marie Donovan.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Flere lengre! Page 1. Flere lengre: Fra bra til best Page 2 Hva kreves? Til best Fra bra.
Mulighetene for en videreutdanning
Observasjon og kartlegging av barns språk
En kontrakt som koster dyrt
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
CAMPAIGNING From vision to action.
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Innovasjon i lokalarbeidet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Fra valg til læring.
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelse i all sykepleie – fremme helse, redusere ulikheter Ruth Marie Donovan, rådgiver Helse Bergen NSF, Oslo 23.01.2014

Dagens helseutfordringer I følge WHO vil 70 % av for tidlige dødsfall skyldes våre levevaner innen de neste 10 årene Vi står overfor et helseparadoks hvor stadig flere blir eldre samtidig som stadig flere unge bruker mer av helsetjenestene Vi må både sørge for at de eldre holder seg funksjonsfriske så lenge som mulig, samtidig som vi må passe på at de unge ikke blir syke Det betyr at helsetjenestene må på banen i arbeidet med å forebygge livsstilssykdommer, legge til rette for sunne helsevalg og sørge for at de eldre kan bli gjort i stand til å ivareta sin egen helse lengst mulig

Fungerer det vi gjør? Erfaringer fra vår del av verden viser at tilnærmingene som hittil har vært prøvd for å takle disse utfordringene, ikke har oppnådd den effekten som man håpet på og på enkelte områder nærmest har gitt paradoksal effekt, som økningen av sosial ulikhet i helse (French mfl. 2010) I Norge øker de sosiale ulikhetene. Levekårsundersøkelsene fra både Oslo og i Bergen viser at det er 12 års forskjell i forventet levealder mellom dem som lever i områder med høy sosioøkonomisk status og de som lever i områder med lav sosioøkonomisk status

Folkehelsearbeidet bør handle om Å forstå årsakssammenhengene til helse og uhelse (helsedeterminanter) Å være nysgjerrig og handle utfra kompetanse og de sammenhengene vi ser Å involvere menneskene i lokalsamfunnet og samskape løsninger for folkehelsearbeidet Involvere privat-, frivillig- og offentlig sektor Å skape innovasjon og utvikle folkehelsearbeidet for fremtiden

Folkehelsearbeidet bør reflektere Rettferdighet – William Kymlicka Er rettferdighet likhet eller å anerkjenne forskjeller? Prosesslikhet eller resultatlikhet? Sosial ulikhet – Dahlgren & Whitehead Forskjellene er systematiske, sosialt frembrakte og anses som urettferdige Likeverdighet Å fremme helse for sårbare grupper

Utfordringene krever kompetanse Atferds forståelse - behaviour change Implementeringskompetanse Kommunikasjon Språk Health literacy Påvirkning Differensiering av budskap Mangfold og likeverd – store demografiske endringer Motiverende samtale, MI Tverrprofesjonelt samarbeid Coaching

Folkehelsens 2 tradisjoner Helsefremmende Forebyggende Vanner blomstene Påvirker Kampanjer Involverer Fokus på det friske Luker ugress Gir informasjon Utdanner Ekspert styrt sykdomsfokus

Helsefremmende ordliste Empowerment Resiliens Medvirkning Salutogenese Health Literacy Helsedeterminanter Sosial ulikhet

Sykepleierens fremtidige rolle i folkehelsearbeidet «Som nøkkelpersoner i helsevesenet er sykepleierne i en unik situasjon når det gjelder å opptre som forkjemper for en sunn verden. Ettersom sykepleiere og jordmødre allerede utgjør opp til 80% av de ansatte i de fleste lands helsevesen, representerer de en kraftfull styrke med hensyn til å innføre de forandringer som på til for at målet ”Helse for alle” i den 21.århundre skal nås. Deres bidrag til helsetjenesten omfatter faktisk hele spekteret av helseomsorg. Det er tydelig at sykepleierne er ryggraden i de fleste helseteam» Gro Harlem Brundtland, Tale på hundreårskongressen til ICN i 1999

Sykepleierens rolle i folkehelsearbeidet

Hvordan påvirker vi til sunnhet? Kommunikasjon Vi formidler kunnskap og informasjon om sammenhenger Vi lager brosjyrer, hefter og lager kampanjer Vi utdanner helsesøstre i motiverende intervju Vi krysser av at pasienten har ”fått beskjed” Lov og regulering Det er ikke lov å røyke i barer og restauranter Skjenketider og løyver Påbud og bøter ved brudd på regler

Noen har stor tro på brosjyrer...

Noen bygger en merkevare….

Hvorfor gjør de ikke som jeg sier…?

Hva velger du på kaffebaren? Brød & vann? Caramel Macchiato?

Hvordan virker påvirkningsarbeidet? Kommunikasjon er mest effektivt når fordelene ved atferdsendringen er åpenbare Vi kan ikke regulere hvor mye folk skal spise eller hvor ofte de skal trene – mennesker bestemmer faktisk selv Motivasjon og markedsføring er hensiktsmessig når barrierene for endring er høye og når de usunne alternativene er fremstilt som mer attraktive

Hvem er målgruppene i folkehelsearbeidet?

Er det noen vi ofte glemmer og burde tenke på?

Sosial markedsføring & helsefremmende arbeid 48 prosjekter i Bergen – fysioterapistudenter Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, privat- og offentlig sektor 15 prosjekter i Akershus – masterstudenter Folkehelsekoordinatorer i ulike kommuner, frivillig sektor, Startet opp 2013 med pilotprosjekt for sykepleierstudenter for psoriasis pasienter Samarbeid mellom Høgskolen i Bergen og Helse Bergen, NTNU i Trondhjem har folkehelse landsby

Sosial markedsføring tar høyde for Konkurrerende atferder Hva kan målgruppen heller gjøre? Hvilke budskap kan de heller lytte til? Hvilke kanaler er det de bruker for kommunikasjon? De 6 Péne, Produkt – hva er det du tilbyr - tjeneste? Plass – Hvor er det det skjer? Pris – hva koster det målgruppen - penger, bluferdighet, tid. Promotion – PR, distribusjon, kommunikasjon, kanaler Policy – hvilke normgivende handlingsplaner kan bidra Public – hvem er den spesifikke målgruppen du ønsker å nå?

Nøkkel elementer i sosial markedsføring Bruker orientert Atferds fokus – det handler i bunn og grunn om hva folk gjør Teori drevet (formative research) Utvikle innsikt (fokusgruppe, intervjuer) Forståelsen av kost/nytte (Utbytte) Forståelsen av konkurrerende atferder Prinsippet om segmentering Metodemix; Control, inform, design, educate and support

Target group, setting Products Projects Movement in a Box   5-7th graders in a school environment Boxes with games/activities, Instruction manual, Posters Together in a Team Makes School-day a Dream The teacher reaching out to 6th graders in public school Video, Posters, Flyers , Inspirational booklet Active class - Children in movement Health care service in school 2nd graders Lecture material, Info material parents & teachers, Poster series for children: What happens in my body when physically active? Active employees in Hordaland County Hordaland County Leaflet, Promotion video, Poster Stairway to Everest Poster-series. Motivational film, competition Senior Citizen Day t-shirts, Poster, Flyers (6 diff. languages) Get Up and Move – Your Balance will Improve Elderly persons attending a day-care centre Activity program, Home training program, Flyer on Fall prevention I am BACK – A body awareness campaign Female drug addicts in a rehabilitation setting CD; Body Awareness program, Poster, Motivational cards, Flyer Engen Olympics Persons with alcohol-related dementia living in a nursing home Exercise programs, Instruction manual, mini-posters With Licence to Spin Inmates in Bergen Prison Videos of cycling tracks around Bergen, Inspirational booklet, Instruction manual

Stairway to Everest

Referanser: French,Jeff,Blair-Stevens, Clive,McVey,Dominic og Merritt Rowena (2010) Social Marketing and public health. Theory and Practice. New York: Oxford University Press Sletteland, Nina og Donovan, Ruth M. (2012) Helsefremmende lokalsamfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk Dahlgren, Goran og Whitehead, Margaret. (1991) Policies and strategies to promote social equity in health. Stockholm: Institute for Future Studies. Andreasen, A. R. Social marketing in the 21st. Century, Sage Publications, 2006 Donovan, R & Henley, N. Social marketing, Principles and practice IP communications, 2003 Kerr, J. Weitkunat, R. Moretti, M. ABC of Behavior Change, Elsevier, 2005 Kotler, Philip & Lee, R. Nancy Sosial Marketing 3.etd. Sage Publications, 2008