Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

2 Hva er det viktigste målet for bedrifter?

3 Overskudd

4 Inntekter = Overskudd

5 Inntekter - Kostnader = Overskudd

6 Markedsførere jobber med å skaffe
Inntekter - Kostnader = Overskudd

7 Økonomer jobber med å passe
Inntekter - Kostnader = Overskudd

8 Økonomer jobber med å styre
Hvordan skal vi øke inntektene? Da må vi vite: Inntekter - Kostnader = Overskudd

9 Hvem er kundene våre?

10 Hvilke behov har kundene våre?

11 = flere typer behov!

12 Hvorfor skal kundene velge oss?

13 Hvor mye er du villig til å betale?

14 Hvor mye er du villig til å betale nå?

15 Hvor mye må du betale? 23.000,- 33.000,- ,- 5.000,-

16 Hvor mye er du villig til å betale?

17

18 Hvorfor handler vi her? Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

19 Hvordan kan vi skille oss ut?

20 Hva skal vi levere?

21 Hvem er våre konkurrenter?
Hvor kommer konkurransen fra? Hvem er våre konkurrenter?

22 Hvordan skal vi levere produktet?

23 Hva skal vi bli kjent for?

24 Hva skal vi bli kjent for?

25 Hvordan skal vi møte kunden?
Hvor kommer konkurransen fra?

26 Hvordan skal vi møte kunden?
Hvor kommer konkurransen fra?

27 Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

28 Det vi lover og det vi gjør
Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

29 Hva skal vi leve av i fremtiden?

30 Markedsføringsforståelse hjelper deg å
Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva kundene er opptatt av Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

31 Viktige begreper i markedsføring
Segmentering Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering Hva er vi gode på? Merkevarebygging Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling Hva skal vi levere? Prissetting Hvor mye skal det koste? Distribusjon Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi Sammenhenger

32 Markedsførere må kunne regne…

33 … ha tydelige budskap,

34 … segmentere markedet,

35 … og være troverdige!

36 Det er ikke alltid like lett..

37 … men et sted må man begynne!


Laste ned ppt "Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google