Læringspsykologi: Klassikerne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Donohue & Palmer (1994) Learning and Complex Behavior Kap
Advertisements

Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel
Statistikk på 50 5 minutter
Kognitiv utvikling Hukommelse, begreper, læring og opplæring
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Læringspsykologi: Klassikerne
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Atferdsanalyse Vernepleierutdanningen Høgskolen i Telemark 2009
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING
Avoidance Frode Svartdal Okt
Evolusjonsteori og funksjonalisme
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Verbal atferd HiAk Per Holth.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
LÆRING OG LÆRINGSTEORIER
Læringsperspektiver En første innføring i læringsperspektiver med utgangspunkt Svanberg og Wille 2009.
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Læringspsykologi – intro profesjonsstudiet
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Psykologi Intro – integrasjon og oversikt Frode Svartdal UiTø
Kontrafaktisk tenkning
Prosjekt og forskningsrapport
Kontrafaktisk tenkning
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Motorisk læring Bevegelse er for de fleste av oss en selvfølgelighet, noe vi i hverdagen ikke tenker noe særlig over. Vi er i større og mindre grad i en.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
PSY2405: Kap. 9 Læring og trening på arbeidsplassen
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Allmennlærerutdanningen 1
Lærerutdanning for barnetrinnet/LUB 1
Allmennlærerutdanningen/ 1
Terje Manger Institutt for samfunnspsykologi Universitetet i Bergen
Læringsteorier.
Kartlegging og analyse av atferd
Kapittel 7 Læring.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
ART: Teoretisk bakgrunn
ART: Teoretisk grunnlag
Regelstyring - oversikt
Læringspsykologi – PSY-1001
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Kapittel 11 Læringsteori.
Eksempler, sosialpsykologi
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Læringspsykologi: Klassikerne Frode Svartdal UiT H13

Klassisk betinging VIDEO HER Иван Петрович Павлов 1849-1936

Instrumentell betinging Edward Lee Thorndike 1874-1949 VIDEO HER

Operant betinging VIDEO HER 1904-1990

Innsiktslæring VIDEO HER Wolfgang Köhler 1887-1967

Observasjonslæring Albert Bandura VIDEO HER

Prosedyrer: Hva gjør eksperimentator? Pavlov Signal  mat Thorndike, Skinner Respons  mat Köhler Oversiktlig situasjon, problem Bandura Modell som gjør erfaringer

Prosess: Hva gjør forsøksdyr/-person? Pavlov Signal  mat  esponderer til signalet Thorndike, Skinner Respons  mat  responsen øker i frekvens Köhler Oversiktlig situasjon, problem  innsikt Bandura Modell som gjør erfaringer  gjør det samme som modellen

Skill beskrivelse og forklaring! Hva skjer? Forklaring Pavlov Sikling læres til en ny stimulus Nevral Thorndike En funksjonell respons etableres Trial and error; effektloven Skinner Forsterkning – miljøet ”selekterer” Köhler En funksjonell atferd inntreffer Innsikt