Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertDagfinn Ask Endret for 9 år siden
1
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
Litt av hvert som henger sammen - interaksjonsmodeller i moderne psykologi Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
2
Hva kan psykologien gjøre for skolen?
Hvordan påvirkes en elev av skolen? Hvordan påvirkes skolen av eleven? Hvordan henger de to overnevnte punktene sammen?
3
Begreper og navn vi skal innom
Adferdspsykologi Klassisk betinging Operant betinging Lært hjelpeløshet Personlighet Intelligens Interaksjonsmodeller Watson Skinner Eysenck Seligman Piaget Vygotsky
4
Modeller for å forstå forholdet mellom personen og miljøet
5
Miljøet i sentrum Omverdenen Barn
6
John B. Watson – klassisk betinging
9
Albert og rotta Høy lyd Gråt Glede Syn av rotte Ubetinget stimulus
Ubetinget respons Høy lyd Gråt Glede Syn av rotte Ubetinget respons Ubetinget stimulus
10
+ Albert og rotta Høy lyd Gråt Syn av rotte Ubetinget stimulus
Ubetinget respons + Gråt Syn av rotte Ubetinget stimulus
11
Albert og rotta Betinget stimulus Betinget respons Syn av rotte Gråt
12
Albert og rotta Watson som plager Albert
13
B. F. Skinner - Operant betinging
14
Forsterkning: - alle konsekvenser av en handling som gjør det mer sannsynlig at handlingen gjentas
15
Skinnerboks
16
Skinnerboks
17
Skinnerboks
18
Når operant betinging ikke mestres: -lært hjelpeløshet
Martin Seligman
19
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment
Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv
20
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 1
Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv
21
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 1
Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv
22
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 1
Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv
23
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 2
Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv
24
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3
Elektrisk gulv Ikke elektrisk gulv
25
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3
Resultat: Hunder som hadde vært utsatt for en situasjon der det ikke var mulig å flykte, klarte ikke å flykte når de senere fikk muligheten til det Disse hundene ble tiltaksløse, nervøse og viste tydelige tegn på depresjon Dette er tatt som en indikasjon på at manglende tro på å kunne påvirke sin egen situasjon er et viktig trekk ved depresjon
26
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3
-Resultatene fra Seligmans første hundeforsøk er senere replisert ved andre dyreforsøk. - Man observerer tilsvarende effekter hos mennesker
27
Lært hjelpeløshet: -Seligmans hundeeksperiment: Situasjon 3
Hundene klarte ikke overgangen fra klassisk betinging (Situasjon 2) til operand betinging (Situasjon 3): De hadde fått ødelagt muligheten til å lære.
28
Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori
29
Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori
Modellæring vil si at man kan lære av å se på andres handlinger og hvilke konsekvenser det får for dem. Hvis man ser andre bli belønnet for en adferd, kalles det vikarierende forsterkning.
30
Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori
The Bobo-doll experiment
31
Bandura: Sosial-kognitiv læringsteori
”The woman punched the clown, shouting “sockeroo!” She kicked it, sat on it, hit with a little hammer, and so on, shouting various aggressive phrases. Bandura showed his film to groups of kindergartners who, as you might predict, liked it a lot. They then were let out to play. In the play room, of course, were several observers with pens and clipboards in hand, a brand new bobo doll, and a few little hammers. And you might predict as well what the observers recorded: A lot of little kids beating the daylights out of the bobo doll. They punched it and shouted “sockeroo,” kicked it, sat on it, hit it with the little hammers, and so on. In other words, they imitated the young lady in the film, and quite precisely at that.”
32
Miljøet i sentrum Omverdenen Barn
33
Personen i sentrum Omverdenen Barn
34
Eysenck – Personen i sentrum
Hans Eysenck is probably best known as a controversialist. He has received acclaim and criticism from colleagues and seems to strive more from the latter.
35
Eysenck – Personen i sentrum
36
Eysenck – Personen i sentrum
37
Eysenck – Personen i sentrum
38
Personen i sentrum - Det finnes en biologisk basis for intelligens og personlighet, og denne er delvis arvet
39
Personen i sentrum: Intelligens
Bouchard og McGue (1981) analyserte 111 studier av familielikhet i intelligens. Jo flere gener to familiemedlemmer delte, jo høyere er korrelasjonen mellom deres IQ scorer (en polygenetisk arvelighet). Bouchard og McGue mener at det finnes en klar miljømessig komponent, men at størrelsen på korrelasjonen ikke kan forklares på basis av en miljøsmessig hypotese alene.
40
Personen i sentrum: Personlighet
Personlighet refererer til en persons tendens til å tenke, føle og handle på visse måter på tvers av ulike situasjoner og tidspunkter
41
Personen i sentrum: Personlighet
Arv Miljø
42
Personen i sentrum: Personlighet
Miljø Arv
43
Personen i sentrum: Personlighet
Delt familiemiljø Arv Ikke-delt familiemiljø
44
Personen i sentrum: Personlighet
= ikke-delt familiemiljø venner, klasseforstander, fotballtrener, osv. venner, klasseforstander, fotballtrener, osv. Barn 1 Barn 2 Samme mor, far, besteforeldre, sosioøkonomisk status, osv = delt familiemiljø
45
Personen i sentrum: Personlighet
Delt familiemiljø Arv Ikke-delt familiemiljø
46
Personen i sentrum: Personlighet
20% Feil 40% 35% 5% Delt familiemiljø Ikke-delt familiemiljø Arv
47
Person versus Miljø Miljøet i sentrum Barn Omverdenen
Personen i sentrum Person: Eysenck, tradisjonelle genetiske modeller, personlighetsmodeller (finn eksempler fra psykologi og i praksis, og se om noe i boken ligner) Barn Omverdenen
48
Reaktiv interaksjon Barn 1 Omverdenen Barn 2
49
Reaktiv interaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet Barn 2
50
Reaktiv interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet Barn 2 Reaksjon
51
Evokativ interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet
52
Evokativ interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet
53
Evokativ interaksjon Reaksjon Barn 1 Hendelse i miljøet
54
Proaktiv interaksjon Miljø 1 Barn 1 Miljø 2
55
Interaksjonelle modeller
Reaktiv interaksjon Evokativ interaksjon Proaktiv interaksjon
56
Modeller for å forstå forholdet mellom personen og miljøet
Evokativ interaksjon Reaktiv interaksjon
57
Modeller for å forstå forholdet mellom personen og miljøet
Evokativ interaksjon Proaktiv interaksjon Reaktiv interaksjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.