Grunnleggende ferdigheter innen helse- og sosialfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Veiledning av elever / lærlinger
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE

Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon av en prosess
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Avdeling for sosionomutdanning
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
12 Reflekterende lesing.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Utdanningsvalg 10.klasse
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Og.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Utarbeidet av Sissel Vestre
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Nasjonale prøver Sandved skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende ferdigheter innen helse- og sosialfag

Nå-situasjonen Egen opplevelse: NIFU-STEP: Ligger 3 år tilbake i tid… Computere som stod tilgjengelig men ikke ble anvendt i undervisningen Bibliotek som fysisk lå til så verken elever eller lærer var motiverte for å bruke det Hjelpepleieelever som gav uttrykk for at de ikke leste mer end de måtte på skolen Alle elevene fortalte at de ønsket å lese videre til sykepleiere (en til lege) Selv i lærerjobb på sykepleieutdanningen den gang og mange slett med medikamentregning NIFU-STEP: Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning ”Kunnskapsløftet- tung bør å bære?” 2009 4 videregående skoler Digitale ferdigheter i fokus Lese, skrive og regne lite i fokus på en skole i følge rektor der Mattematikk mest tilpasset grunnskolen mente en annen rektor 2 skoler jobbet med henholdsvis lesing og skriving i egne rom

Ønsket situasjon få de grunnleggende ferdigheter i fokus innen helse- og sosialfag gjennomfører en systematisk undervisning, på en måte som kan bidra til å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter se på de grunnleggende ferdigheter samlet for å gi elevene en helhetlig handlingskompetanse i forhold til yrkeslivet

PROBLEMSTILLING: ”Hvordan kan undervisning på andre året innen helse- og sosialfag tilrettelegges for å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter rettet mot yrket som helsefagarbeidere?”

Valgte metoder: Litteratursøk Intervju av skole og bedrift ---------------------------------------- Litteratursøk Intervju av skole og bedrift Utprøving av undervisningsopplegg

Funn i litteraturen: Lese: Uttrykke seg muntlig og skrive: Regne: Størst pensum i helse- og sosialfag (sammenliknet med byggfag og allmennfaglig studieretning) Elevene må få veiledning i forhold til å lese en fagtekst, både før, under og etter lesing Elevene må lære å målrette lesingen og velge lesemåte, i forhold til egen mål Det bør jobbes med lesing i forhold flere temaer og i flere fag samtidig Uttrykke seg muntlig og skrive: Drama/rollespill blir nevnt som metode for å utvikle både elevenes muntlig og skriftelige ferdigheter Regne: Igjen vanskelig å finne noe konkret i forhold til helse- og sosialfag Beskrives som nødvendig for å klare seg under utdanning, i yrkeslivet og privat Wiki-side med opplegg for 9.klasse= budsjetter, lønn, lån, skatt etc.… (Vi må tenke kreativt og overføringsverdi som jeg ser det) Anvende digitale verktøy: Viktig å lære elevene kildekritikk Se på de digitale verktøy som supplement til lærebøkene At elevene får mulighet for å prøve å feile i anvendelsen av digitale verktøy Enkle å lære, eller kraftfulle for at elevene skal være motivert for å bruke de Viktig å jobbe med digitale verktøy som også kan anvendes utenfor klasserommet

Lese: På den ene skolen fikk jeg ikke inntrykk av at det å lese var noe de jobbet bevisst med: ”Elevene har jo norsk og det er et ganske stort fag. Det er mest der de leser. De leser ikke høyt for oss” ”Elevene blir oppfordret til å lese, men vi er mest interessert i at de lærer det de skal og vi opplærer de til å finne ut ting selv” Hadde de elever med lesevansker så fantes der lydbøker og noen hvor der var bilde i tillegg På den andre skolen sa lektor: ”Jeg er nok litt konservativ, men elevene mine har leselektier. Jeg merker fort hvis de ikke har lest og forteller de at det ikke er akseptabelt” Elevene leste ofte høyt Faguttrykk ble gjentatt ofte og snakket mye om Viktig at elevene satte seg inn i nye faguttrykk og diagnoser når de var ute i prosjekt til fordypning Viktig å kunne lese dokumentasjonen på de steder elevene kom som lærlinger Viktig å lese for å kunne holde seg faglig oppdatert (lese og forstå faglitteratur) Viktig å kunne sette seg inn i nye diagnoser og faguttrykk Skole Bedrift

Skrive: Funn ved intervjuene: Anvende logg i prosjekt til fordypning og her skrive i et faglig språk Skrive refleksjonsnotat Skrive rapport under veileders ansvar når de var ute i prosjekt til fordypning Samarbeide med norsklæreren Det som ble nevnt i intervjuene i forbindelse med å skrive var: Dokumenterer forsvarlig helsehjelp Lage pleieplaner Lage kostplaner Skole Bedrift

Muntlige ferdigheter: Øve seg på å gi muntlig rapport til veilederen når de var ute i prosjekt til fordypning Øve seg i å anvende et faglig språk Rollespill Gjennomgang av tema på klassen før rollespill ”Kommunikasjon er yrkets viktigste redskap” Viktig å kunne kommunisere med pasienter, brukere, pårørende og kollegaer Snakke med flere samtidig Kunne begrunne det de gjør som elever/lærlinge Ta telefonen Klare fagprøven Skole Bedrift

Regne: Begge lektorene opplevde å jobbe lite med regning Måle drikke og diurese Måle blodtrykk, puls og respirasjon Ta mål til TED-strømper (= støttestrømper) Beregne innhold i et måltid i forhold til en diagnose (for eksempel diabetes) Måle og følge med på drikke og diurese Beregne væskeinnhold i et måltid Følge med på vekt Beregne mengder i en kostplan Medikamentkurs ble nevnt begge steder og her var det viktig at elevene hadde regneferdigheter i forhold til å kunne følge med på antall tabletter en pasient/bruker fikk og at de kunne helde opp riktig mengde flytende medikament om det var nødvendig Se over egen turnus Følge med på lønnen Skole Bedrift

Digitale ferdigheter: IT´s learning Elevenes mapper for innleveringer av oppgaver etc… var på nett Informasjon til elevene om det der ble jobbet med ble lagt ut til elevene på nettet så de kunne holde seg oppdatert selv om de var syke Den ene skolen hadde tidligere hatt samme dokumentasjonsprogram som kommunen anvendte men dette falt ut da lektoren som jobbet med det ble syk Den samme skolen og lektoren jobbet nå for at få programmet PPS (=praktiske prosedyrer i sykepleie) som kommunen nylig hadde innkjøpt Lektor var selv ”superbruker” Elevene la inn videoklipp av rollespill i mappene sine Den ene lektoren kommenterte elevenes oppgaver digitalt. Den andre ville gjerne at elevene skrev ut oppgavene så de kunne kommenteres for hånd. Elektronisk dokumentasjonssystem Prosedyrebøker på nettet Finne fagartikler på nettet Anvende IPLOS Avsluttende kommenterer den ene fagansvarlige at hun opplever elevene som dårlig forberedt til de oppgaver de skal jobbe med som helsefagarbeiderlærlingen når de kommer fra Vg2 Skole Bedrift

Min undervisning Henviser til vedlegg til prosjektrapporten min Tidsklemme da jeg valgte å jobbe med alle de grunnleggende ferdigheter Kunne ha fokusert på en av de grunnleggende ferdigheter men traff et bevisst valg

Veien videre… Viktig å jobbe videre etter prosjektet er avsluttet, da flere vil kunne trenge veiledning i forhold til de grunnleggende ferdigheter også i fremtiden Wiki-side: http://grunnleggende-ferdigheter-helse.wikispaces.com/