Asbjørn Wahl Daglig leder Trenger vi et KS-opprør? 7. mai 2014 1Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Avvikling av og alternativ til NPM
No Public Management Velferd og trygghet Marked og management Fredag 28. Januar Forbundsleder John Leirvaag Norsk Tjenestemannslag.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Fagforeningens arbeid for mangfold
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Prestasjonsledelse og IA – avtalens mål
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Utfordringer på arbeidsplassen
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
7 Demokrati.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
8 Det politiske systemet i Norge
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Endringer i arbeidsmiljøloven
Hovedavtalen.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Velkommen til felles opplæring, 2008
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Lokal arbeidstidsavtale
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Lærerprofesjonens etiske plattform
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Presentasjon av NTL NAV
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Arbeidslivet må organiseres
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Asbjørn Wahl Daglig leder Fra utstøtings- til inkluderingssamfunn mai 2012 Velferdskonferansen 2012.
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lokal arbeidstidsavtale
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Modellkommunene Hva er unikt?
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Bør private skoler ha lokale forhandlinger? Noen sider ved saken!
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Politisk påvirkning.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Spilleregler i arbeidslivet. Arbeidslivet består av arbeidstakere og arbeidsgivere Arbeidstakere: er ansatt og får betalt for arbeidet de gjør Arbeidsgivere:
Historisk tilbakeblikk på fagbevegelsen. Fellesskap og kollektive avtaler NTL 9. mars 2016.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Verdien av et organisert arbeidsliv Parats flaggsak 2016.
Skranker i arbeidslivet
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Halvdan Skard 2. September 09
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
HVA SKAL FAGBEVEGELSE MED FREDSPLIKT ?
Utskrift av presentasjonen:

Asbjørn Wahl Daglig leder Trenger vi et KS-opprør? 7. mai Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland

Hvilken organisasjon er KS? En interesseorganisasjon for de lokale grunnsteinene i det norske demokratiet – kommunene… eller… en aggressiv arbeidsgiver- organisasjon som går til angrep på så vel fagbevegelsens posisjoner som den norske modellen? 7. mai Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland

Styringsrett og slett •En kjerne i konflikten mellom arbeid og kapital •Retten til å «lede og fordele arbeidet» •Gjelder eiers/arbeidsgivers rett til å organisere og styre arbeidet •Tett knyttet opp til den private eiendomsrett •Angrepet av fag- og arbeiderbevegelsen under dens radikale fase på 1920-tallet •Vesentlig del av klassekompromisset av 1935 •Begrenset av demokratiseringen i arbeidslivet 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland3

Demokratisering i arbeidslivet •Økt innflytelse over egne arbeidsbetingelser •Utviklet både gjennom lov- og avtaleverket •Forhandlingsrett, medbestemmelse, medvirkning, rett til informasjon og innsyn •Fra autoritære ledelsesformer til motivasjon, tillit, medvirkning og økt kontroll over eget arbeid •En bærebjelke i «den nordiske modellen» •KS sitt råkjør mot lærerne representerer derfor en kvalitativ endring i utviklingen av arbeidslivet 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland4

Demokratiets betingelser •Demokrati og medbestemmelse er prinsipper som nødvendigvis begrenser styringsretten •Partsforholdet skal sikre medbestemmelse og løsning av reelle interessekonflikter •Organisasjons- og ledelsesformer i arbeidslivet er avgjørende for utøvelse av medbestemmelse •Formelle rettigheter er viktige, men det er de reelle maktforholdene som er avgjørende 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland5

Et klimaskifte i arbeidslivet •«God ledelse» = mer styringsrett i følge KS •Kun en del av en større endring / tilbakeslag •Nye, gjerne amerikaniserte organisasjons- og ledelsesformer er på vei inn i arbeidslivet •Human Resource Management (HR, hard HR) •Lean production (tilbake til samlebåndet) •New Public Management – snever målstyring •Mer standardiserte arbeidsformer, framvekst av omfattende kontroll- og mistillitsregimer 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland6

«God ledelse» = styringsrett «KS’ synspunkter bygger på en hovedforutsetning, nemlig at bedre ledelse gir bedre skole. Innenfor anerkjent skoleforskning er dette ikke et kontroversielt standpunkt. Men dette forutsetter at lederne gis rom for å lede. Da er det lite hensiktsmessig med en rigid, sentral avtale som i detalj bestemmer hvordan skolens viktigste ressurs, lærernes arbeidstid, skal benyttes. Det hevdes at dagens avtale gir godt rom for lokale løsninger. […] Problemet er at avtalen inneholder bestemmelser som gir uforholdsmessig mye makt til dem som motsetter seg slike løsninger.» (KS’ brev til de politiske partiene, ) 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland7

Taylorismen på veg tilbake •Vitenskapelig ledelse (scientific management) •Fokus på økt effektivitet og resultatmåling •Økt ledelseskontroll over arbeidsprosessen •Standardisering av arbeidsoppgavene •Profesjonen stykkes opp i enkeltoppgaver •Dekvalifisering av arbeidskrafta •Sentralisering av makt, desentralisering av ansvar 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland8

Medbestemmelse medvirkning •Mange melder fra om svekket medbestemmelse •Fra organisert medbestemmelse til individuell medvirkning – svekker kollektivet •Heller enn å anerkjenne interessekonflikter stilles det økende krav om enhet og lojalitet •Fagorganisasjonene spilles ut over sidelinjen •Ytringsfriheten under økende press – varsling •Sterk indirekte medvirkning gir også sterk direkte medvirkning, men det gjelder ikke andre veien 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland9

Medbestemmelse fortrenges «Økende krav om lojalitet flytter makt oppover i organisasjonen og begrenser dermed de ansattes handlingsrom til å bruke sin kompetanse. Ledelsen legger dermed også i økende grad premissene for virksomheten. Her har ikke fagforeningene en opplagt plass, og medbestemmelse fortrenges til fordel for informasjon og uformelle drøftinger der ansatte har liten innflytelse på sentrale beslutninger.» (Udanningsforbundets Temanotat nr. 4/2013) 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland10

Nyliberalismens menneskesyn •Homo økonomikus – maksimere egennytte •Konkurranse, del av menneskets natur •Grunnsteinen i økonomi og samfunn •Problemet: En ren ideologisk konstruksjon •Nyliberalismens menneskesyn, målstyring og markedstenking har også sneket seg inn i skolen 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland11

Synet på de ansatte •Offentlig ansatte forfølger sine egeninteresser •Fagforeningene forsvarer de ansattes privilegier •Befolkningens behov kommer i annen rekke •Det skapes en karikatur av de offentlig ansatte •Underslår at man motiveres av profesjonsetikk, faglige utfordringer, lojalitet og solidaritet •Toppstyring, økt kontroll, samlebåndsmodeller •I skolen innført gjennom test- og rapportregimet 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland12

«Utnytter kunder til egne formål» «[Lærerne] har sterke, klart definerte interesser, som høyere lønn, et kort skoleår, fravær av konkurranse, og ingen å stå til ansvar for – ikke akkurat identisk med fellesskapets eller elevenes interesser… Lærernes fagforeninger og skolens administratorer kan utnytte kunder som står uten valgfrihet til sine egne formål, som er å minimere arbeidsbyrden og maksimere lønn og andre goder.» (Amerikansk forsker og skolepolitiker, Herbert J. Walberg) 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland13

«Ledere bør bestemme» «Ansatte er naturlig nok mest opptatt av sine egne revirer og agendaer, og deres kompetanse er avgrenset til operative og lokale forhold. Siden de ikke er ansvarlige for overordnede resultater har de heller ikke samme forpliktelse til å ta hensyn til disse. Ansattes deltagelse bør derfor begrense seg til å medvirke, ikke til å bestemme. Det bør ledere gjøre.» (BI-rektor Tom Colbjørnsen) 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland14

Krigen mot de danske lærerne •Den rød-grønne regjeringen vedtok en ny skolereform, heldagsskole, i desember 2012 •Forutsatte utvidet arbeidstid for lærerne •KL (danske KS) kjørte bevisst for lockout •Nær lærere lockoutet i fire uker •Regjeringen stanset konflikten med lov •Arbeidstidsavtalen opphevet – forberedelse og undervisningstid ble del av styringsretten 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland15

Ultimatum om arbeidstid «Enten giver man Danmarks Lærerforening magten over lærernes arbejdstid, eller også lader man skolelederen, i dialog med lærerne, bestemme fordelingen av arbejdstiden. Der er ikke nogen mellomvej, og vi kommer ikke til at forhandle, før lærerne giver sig på det punkt.» Michael Ziegler, forhandlingsleder for KL 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland16

Dansk lockout inspirerer KS «KS-direktør Per Kristian Sundnes henter inspirasjon fra lockouten av lærere i Danmark når KS onsdag starter forhandlinger om lærernes arbeidstid. […] Det er på ingen måte noen lockoutstemning hos oss, men de resultatene som KL, som tilsvarer KS, kom fram til, skulle vi gjerne sett i Norge også.» Kommunal Rapport, mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland17

Krigen mot de norske lærerne •KS kjemper for å endre maktforholdene i skolen ved at arbeidstidsbestemmelsene underlegges arbeidsgivernes styringsrett •Dette representerer et grunnskudd mot det som i festtalene hylles som ’den nordiske modellen’ •Alvoret i dette forstås heller ikke av de rødgrønne representantene i KS-styret – noen er til og med er enige i KS sitt hardkjør •Forstås det fullt ut av fagforeningene i skolen? 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland18

Slik virker demokratiet i KS •KS sitt forhandlingsmandat ble gitt «etter grundig organisasjonsmessig behandling» •Basert på meningsmålinger utført av konsulent- selskapet Rambøll Management Consulting •Uklare spørsmål, lav svarprosent, tvilsom tolking •Ikke bare politikerne, men også byråkratiet spurt •PriceWaterhouseCoopers utarbeidet i 2009 KS’ grunndokument om ledelse og utvikling i skolen 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland19

KS: En ledende nyliberal kraft •En toppstyrt, udemokratisk organisasjon – alliert med NHO og internasjonale konsulentfirmaer •Hovedstyret: ikke « en politisk kamparena, men et forum for å finne fram til gode, samlende løsninger » •En klam, mainstream konsensuspolitikk rendyrket under Halvdan Skards ledertid ( ) •Har gjennom de siste 20 årene utviklet seg til en ledende kraft i markedsliberaliseringen av Norge •For markedsorientering og konkurranseutsetting – negativ til modell- og kvalitetskommune-prosjektene 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland20

Med NHO som alliansepartner? «Kommunesektoren er ansvarlig for en betydelig del av våre velferdsoppgaver. KS bør derfor være varsom med hvem de allierer seg med. Dersom konkurranse- utsetting og privatisering blir et mål i velferdspolitikken, forlater vi verdi- grunnlaget for vår velferdsmodell.» Tore Nyseter, tidl. leder av FOU-avd. i KS, i Kommunal Rapport, mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland21

Vi trenger et KS-opprør! •Hovedstyret i KS er ikke partipolitisk oppnevnt, men avspeiler styrkeforholdene i kommunene •Et markedsliberalt, hemmelig brorskap •Avpolitisering = å følge mainstream trender •Vi trenger en politisering av KS sitt styre •De som vil forsvare den nordiske modell og de ansattes medbestemmelse, må vise det i praksis •Kun et økt press nedenfra kan sørge for det – fra fagorganisasjoner, partimedlemmer og velgere 7. mai 2014 Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland22