Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?

2 Hva er en hovedavtale? Generelle bestemmelser om samarbeidsforhold mellom arbeidsgivere og arbeidstakere Inneholder de mest grunnleggende spillereglene i arbeidslivet Skal sikre og legge til rette for at partene samarbeider Hjemler medbestemmelse på alle nivåer Lønn og arbeidsvilkår reguleres i Hovedtariffavtalen hvor hovedavtalen er kapittel 0 Samarbeid og ansattes medvirkning er viktig både i forhold til å skape et godt arbeidsmiljø og for at virksomheten skal nå fastsatte mål. Hovedavtalen er et rammeverk som regulerer noen premisser for hvordan dette samarbeidet skal organiseres.

3 Hvorfor har vi en hovedavtale?
Skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom de ansatte representert ved den tillitsvalgte og leder Samarbeid og ansattes medvirkning er viktig både i forhold til å skape et godt arbeidsmiljø og for at virksomheten skal nå fastsatte mål. Hovedavtalen er et rammeverk som regulerer noen premisser for hvordan dette samarbeidet skal organiseres. I forordet står det at avtalen skal være et virkemiddel for å sikre og legge til rette for gode prosesser mellom partene.

4 Forordet – en minihovedavtale i seg selv
Formålet med hovedavtalen er å skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom partene på alle nivåer Samarbeidet må baseres på tillit og gjensidig forståelse av hverandres roller Avgjørende at de ansatte og deres organisasjoner involveres så tidlig som mulig når omstillinger og reformer skal gjennomføres Gi arbeidstakerne reell innflytelse på hvordan arbeidsplassen skal organiseres og hvordan arbeidsmetodene skal utvikles Hva mener vi med et godt samarbeidsgrunnlag? Et godt grunnlag kan være at det på forhånd er avtalt visse ”retningslinjer” for hvordan samarbeidet skal organiseres. Her er Hovedavtalen et ”rammeverk”, men det er også viktig med lokale kjøreregler på hver enkelt arbeidsplass. I Hovedavtalens forord står det også at samarbeidet bør baseres på tillit og gjensidig forståelse for hverandre roller. Intensjonen i avtalen er at partene er likeverdige og har et felles ansvar for god samhandling. Reell innflytelse – få informasjon på et tidligst mulig tidspunkt før beslutningen er fattet.

5 Hvordan bruke/praktisere en hovedavtale?
Regelmessige informasjons- og drøftingsmøter Medbestemmelsesmøter er en sentral del av disse møtene Ha god kontakt med klubben Eksempler på temaer i informasjons- og drøftingsmøter Budsjett og regnskap Virksomhetsplaner Arbeidsmiljøundersøkelser Tilsettinger Arbeidstidsbestemmelser Informasjon om lokale forhandlinger Godtgjøringer Velferd Saker som oppstår spesielt på egen arbeidsplass Informasjons- og drøftingsmøter: Sett opp en møtekalender for medbestemmelser en gang i halvåret. Et godt tips er å ha det på faste ukedager i et egnet mønster. En tillitsvalgt snakker på vegne av klubbmedlemmene sine. Det er derfor av stor betydning å ha god kontakt med klubben. Innkall til klubbmøte slik at medlemmene får anledning til å fremføre sine synspunkter. God kontakt med klubben: Vurder hele tiden behovet for å innkalle medlemmene i forhold til saker som diskuteres mellom leder og deg som tillitsvalgt. Det betyr ikke at du må ha et klubbmøte for hvert informasjons- og drøftingsmøte med ledelsen. I perioder kan klubben innkalles ofte, i andre perioder sjeldnere. Møteplan: Sett opp møteplan med regelmessige møter. Gjerne med faste intervaller, som f eks ”hver mandag kl i partallsuker. Rutiner for informasjon: Hvordan skal informasjon utveksles mellom tillitsvalgt og leder? Hvordan skal referater fra møter hjemlet i Hovedavtalen gjøres kjent for de andre på arbeidsplassen? Rutiner for forberedelser: Hvilke saker krever forberedelser før møtet? Eksempel på slike saker er budsjett, byggesaker osv. Når slike saker skal behandles i medbestemmelse er det viktig at begge parter er godt forberedt. Da må det være et system som fanger opp dette. Leder ved skolen vil som regel være godt inne i budsjettarbeidet, den tillitsvalgte vil som regel ha behov for tid til å sette seg inn i saken. Rutiner for evaluering: Hvordan, av hvem, og når, skal samarbeidet evalueres? Bli enige på forhånd om dette.

6 Hva er det å være tillitsvalgt?
Tillitsvalgt er valgt for å representere profesjonen Å være tillitsvalgt er å lære Å være tillitsvalgt er å få og søke informasjon Å være tillitsvalgt er å møte utfordringer Å være tillitsvalgt er å finne løsninger Som profesjonsutøvere og fagorganiserte er vi nødt til å hente våre begrunnelser både fra en tariffrelatert og profesjonsrelatert kilde. Profesjonsutøvere ▪ Profesjonelle begrunnelser Faglige vurderinger Stille krav ▪ Utøvelse av skjønn ▪ Legge til rette for utvikling og vekst gjennom å lede kompliserte prosesser Fagorganiserte ▪ Behov for å arbeide innenfor visse rammer ▪ Lojalitet til framforhandlede avtaler ▪ Rettferdighet og likhet ▪ Sammen er vi sterke ▪ Opparbeidede rettigheter


Laste ned ppt "Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google