Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene"— Utskrift av presentasjonen:

1 EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin Aastvedt Telemarksforsking Bø, 2008

2 Bakgrunn og formål med utredningen
Sterk vekst i kommunal selskapsorganisering KS har satt økt fokus på kommunenes rolle som samfunnsansvarlige eiere Behov for eierskapsmeldinger og eierstrategier for bedre politisk styring Formål: Bidra med et faglig grunnlag for diskusjon om organisering og eierskap, og som kan støtte opp om arbeidet utvikling av eierskapsmeldinger og eierskapsstrategier i kommunene Telemarksforsking-Bø

3 Faglig grunnlag for utredningen
Gjennomgang av nyere utredninger om kommunal selskapsorganisering og interkommunalt samarbeid Caseundersøkelser i fire kommuner: Bergen, Sørum, Eigersund og Sandnes Spørreundersøkelse til kommunene Telemarksforsking-Bø

4 Økt selskapsorganisering – nye utfordringer for kommunene
Overgang fra tradisjonell forvaltningsstyring til eierstyring Liten bevissthet om hva eierskapsrollen innebærer Kommunene forvalter store verdier gjennom sine selskaper Manglende oversikt over kommunale selskaper og interkommunalt samarbeid resulterer i en passiv eierskapsrolle Et aktiv eierskap forutsetter systemer og retningslinjer for hvordan eierskap skal utøves, at det defineres klare målsetninger med eierskapet og at disse evalueres og følges opp Telemarksforsking-Bø

5 Eierskapsmeldinger – status i kommunene
Få kommuner har utarbeidet eierskapsmelding (14,7 %) Flesteparten av meldingene er utarbeidet de siste to årene En del kommuner er i en oppstartsfase Behov for veiledningsmateriell og kompetansehevingstiltak knyttet til eierstyring Manglende politisk interesse representer en utfordring Caseundersøkelsene indikerer at en prosess med utarbeidelse av eierskapsmeldinger og –strategier kan være nødvendig for å utløse politisk engasjement Telemarksforsking-Bø

6 Prinsipper for godt eierskap
Et godt eierskap forutsetter at kommunen: Har en overordnet eierskapspolitikk og etablerer eierstrategier for ulike typer selskaper Viktig å skille mellom eierskapspolitikk og eierstrategier Stiller klare krav til seg selv om eier Åpenhet, forutsigbarhet, langsiktighet, klare mål, osv. Stiller klare krav til selskapene Generelle og selskapsspesifikke krav Etablere gode ”kjøreregler” Rutiner for god og tillitsfylt dialog mellom selskaper og eiere Telemarksforsking-Bø

7 Viktige spørsmål som en eierskapsmelding bør behandle
Hvorfor er det behov for kommunale eierskapsmeldinger og strategier? Hva bør vektlegges som grunnlag for en beslutning om selskapsorganisering? Hvilke former for selskapsorganisering er aktuelle for kommunene? Hvordan kan selskaper kategoriseres med utgangspunkt i ulike motiver for selskapsorganisering? Hvilke prinsipper bør legges til grunn for utøvelse av god eierskap? Hva slags selskapsopplysninger trenger kommunene for å skaffe seg oversikt og for å kunne utøve og følge opp eierskap? Telemarksforsking-Bø

8 Valg av selskapsorganisering
Hva bør vektlegges som grunnlag for beslutning om selskapsorganisering? F.eks. behov og muligheter for politisk styring, risikovurderinger, kommunens rolle som eier, myndighetsutøver og kunde Hvilke selskapsformer er aktuelle for kommunal organisering, og hvilke muligheter og begrensinger som ligger i aktuelle selskapsformer ut fra de mål og hensyn som kommunen ønsker å ivareta i forbindelse med selskapsorganisering? Kan bl.a. være avhenging av formål med selskapsorganiseringen, behov for styring og kontroll og samarbeid med andre aktører Andre momenter kan være: merverdiavgift, skatteplikt, dokumentavgift ved overdragelse av eiendom og lånebetingelser Telemarksforsking-Bø

9 Kategorisering av selskaper
Kategorisering etter motiver: Finansielt eierskap Politisk eierskap Blandingsformål Effektivisering Samfunnsøkonomisk motivert Regionalpolitisk motivert Hovedinndelingen synes å gå mellom finansielt eierskap og politisk eierskap Innenfor disse to hovedkategoriene, og i grenselandet mellom disse, kan en ha mange andre inndelinger En ulempe med å bruke kategorier med blandingsformål kan være at politikerne ikke tar stilling til hovedformålet med eierskapet, noe som kan resultere i uklar eierstyring Telemarksforsking-Bø

10 Telemarksforsking-Bø
Selskapsoversikt Opplysninger som er nødvendige for beskrivelse og oppfølging av kommunens eierinteresser: Eiere og eierandeler Styringsform og styrende organer Formålsparagraf (vedtekter) Organisasjonens virksomhet Økonomiske nøkkeltall Kommunens økonomiske engasjement Andre sentrale forhold ved eierskapet Rutiner for kartlegging, evaluering og oppfølging Telemarksforsking-Bø

11 Prosess for utarbeidelse eierskapsmelding
Viktige erfaringer/anbefalinger Sørg for god forankring av prosessen Bruk god tid Skill mellom eierskapspolitikk og eierskapsstrategi Etabler gode rutiner for evaluering og oppfølging Koordiner arbeidet med samarbeidskommuner Telemarksforsking-Bø


Laste ned ppt "EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google