Bruker Spør Bruker – BSB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Verktøykasse for brukermedvirkning
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
Kårhild Husom Løken. Rådgiver. Stange kommune
Tanker om brukermedvirkning
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Nett-basert-individuell plan SamPro
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
”Undring og Dialog” En modell for å involvere brukerne og deres organisasjoner i kvalitetsutvikling av tjenester i en kommune.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Velkommen til opplæring- en ny start!
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Verdal kommune Undervisningssykehjem Verdal bo og helsetun, Verdal kommune – Åre – Tone Haugan, virksomhetsleder Undervisningssykehjem Verdal.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Avdeling for sosionomutdanning
Brukerforum voksenpsykiatri
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Og.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Bruker Spør Bruker PART (2008/09)
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Brukere for bedre helse
hvordan kan det gjennomføres?
Utskrift av presentasjonen:

Bruker Spør Bruker – BSB Kompetanse på brukervis

Historikk Utviklingsprosjekt i Sør-Trøndelag, Kvalitetsforbedring gjennom brukererfaring” 1998-2001, finansiert av Sosial og helsedepartementet Fokus på kvalitetsforbedring i Sør-Trøndelag psykiatriske sykehus - Haukåsen, bo- og behandlingssenter, poliklinikker samt tre kommuner.

Bruker Spør Bruker 1997-2007. Utviklingsprosjektet. (1997-2000) Sommerstua Treffsted, Trondheim kommune, 2004. Oslo Kommune, Ullern Bydel/Vinderen DPS, 2005. Stange Kommune, 2005. St Olavs Hospital og Trondheim kommune ”Lettere tilgang til en samordnet psykiatritjeneste”, 2005. Stjørdal Kommune, 2005. St Olavs Hospital, Psykisk helsevern, 2006. Steinkjer Kommune, 2006. Inn på tunet, Sør-Trøndelag, 2006. Namsos Kommune, 2007. Inderøy Kommune, 2007. Overhalla Kommune, 2007

Brukerstyrt Senter I Midt Norge 2006. Med tilskudd til etablering fra Sosial og Helsedirektoratet. (medsøkere MH Midt Norge/Voksne For barn) Minst 1 i hver helseregion ihht. Opptrappingsplanen. Ulikt fokus – lokale brukerstyrte kompetansebaser. BSM – tre satsingsområder, Brukermedvirkning for voksne. Brukermedvirkning for Barn og Unge Kvalitet i Bistanden til Arbeid.

Forts.. Samarbeid mellom: Mental Helse i Midt-Norge. Organisasjonen Voksne for Barn. LPP Høyskolen i Sør-Trøndelag. NTNU (helsevitenskap,psykologisk institutt.) St Olavs Hospital, Psykisk helsevern.

Kompetansebase for BSB Gjennomføring 2006. Opplæring av nye prosessledere i N-Trøndelag, S Trøndelag, Møre og Romsdal. Andre steder i landet. Metodeutvikling. Utvikling av nye BSB prosjekter.

Prosjekter under gjennomføring DPS Stjørdal, 2006/07 Oslo Kommune, 15 bydeler, 2006/07/08. Hamar kommune Trondheim kommune Meråker kommune Namdalseid kommune Levanger kommune Flerfamilieprosjektet, St. Olavs Hospital ved Leistad DPS

Evalueringer: Sintef Unimed/AFI Tone Alm Andreassen/Lisbeth Grut. 2001 Virksom men krevende modell. Brukerstyrking. Det skjerper oss. Undring og dialog, Kårhild Husom Løken m fl. Rådet for Psykisk Helse, 2006. Tjenesteytere får mer konkret tilbakemelding på egen praksis. Metoden muntlig form egner seg for brukere som har problemer med spørreskjemaform. Lett tilgjengelig metode for brukere. Det er behov for ytterligere dokumentasjon og evaluering av BSB som metode.

Metoden Bruker Spør Bruker Kvalitativ metode, (Gruppeintervju uten tjenesteytere hvor tjenesteytere rekrutterer Brukerinvolvering i evaluering av tjenestetilbud.) Fokusgruppemøter/brukermøter og individuell intervjuer. Dialogkonferanser. Prosess knyttet til utvikling av forståelse ut fra kvalitative beskrivelser,dialoger og deltagelse i ulike trinn i undersøkelsen.

Brukermelding Dokumentasjon Bruker/ pårørende Organisasjons perspektiv Den herredømmefrie samtale Organisasjons utvikling Metoder for dialog og læring Forståelse gir kvalitet Tilbakemelding Motivasjon

Ideologisk forankring ”den herredømme frie samtale” Ingen er underdanig. Det gode argument er gyldig. Det er brukerne/ pasientene/pårørende som styrer tema. Assosiasjoner gir bevissthet på og tilgang til flere erfaringer og opplevelser. Lojale til ”brukerstemmen” –brukerne vet best hvordan systemet erfares. Styrke brukernes selvforståelse og forståelse av tjenestene

Begrunnelse for gruppeintervju med brukere Fokus fjernes fra det følelsesbetonte Brukerne kommer i en ”ekspert” rolle hvor brukere diskuterer erfaringer med tjenestene. Høy grad av anonymitet vs tjenestene Bort med ”systemspråket” Stimulerer til nyanserte utsagn Gruppeintervju ikke alltid like velegnet

Tilbake melding gir motivasjon Gjennom å lete etter hva som gjøres bra, økes motivasjonen til å kunne gjøre ting enda bedre hos de ansatte. Gjennom konkret tilbakemelding til brukerne/pasientene om hva som gjøres med informasjonen, sikres motivasjon for å delta i brukermøtet. ”Melding til Brukerne”

Trygging av fagfolk Trygging av fagfolk og brukere gjennom åpne og forutsigbare prosesser. Når brukere yter motmakt blir systemrepresentantene usikre, hvor konsekvensen kan være at man ikke vil evalueres.

Pålitelighet. Det legges vekt på en åpen tilnærming hvor alle får anledning til å komme til orde. Det foretas en nøyaktig nedtegnelse av hva brukerne har sagt i intervjuene gjennom opptak og transkribering av profesjonelle. Analysene baserer seg på autentiske utsagn. Anerkjente metoder for kvalitative intervjuer/fokusgruppemetode. Kombinasjon av flere kvalitative metoder gir høyere grad av pålitelighet.

Hva sier brukerne fra brukermøtene om å bli spurt av bruker ? Lojale brukere, flere sa at de ikke ville kritisere - fordi de ansatte gjorde så godt de kunne – men de kom med alvorlig kritikk når de forsto at ingen skulle taes. Hvis jeg hadde snakket med noen her fra poliklinikken, ville jeg nok vært redd for ikke å ha ordlagt meg riktig, at de hadde misforstått meg. Jeg ville nok også blitt redd for å ha fått reaksjoner på hva jeg hadde sagt etterpå. Det er annerledes å ha blitt spurt av et fagmenneske, en siler ordene litt mer ovenfor dem. Hadde vel blitt mer krassere i kritikken hvis det hadde vært en system representant. Skulle ha tatt de.

Gevinster for brukere, organisasjoner og offentlige tjenester Bedre dokumentasjon av brukerperspektivet Bidrar til dialog, - gjennom felles dokumentasjons-grunnlag for felles virkelighetsforståelse Et svært godt supplement til brukerråd, kvalitetsutvalg m.m. Bidrar til å rekruttere medlemmer til bruker-organisasjonen Styrking av enkeltbrukere til å delta mer aktivt med egen argumentasjon.

Hva er en dialogkonferanse? Dialogkonferansen er en del av det metodiske opplegget for Bruker Spør Bruker. Sentrale parter/aktører i tilknytning til undersøkelsen møtes til dialog om sentrale funn/tema. Diskutere mulige tiltak i lys av undersøkelsen og det som har kommet frem på dialogkonferansen. Som ledd i utvikling av metoden har dialogkonferansene særlig vist seg som et nyttig redskap.

Utfordringer fremover Videreutvikling av metoden Spredning Opplæring i BSB - opplæring prosessledere. MODUL I Grunnleggende fokusgruppemetode I BSB. (Intervjuteknikk, temaguide, referat teknikk, teori og rollespill). MODUL II Praktisk prosessledelse i Bruker Spør Bruker. MODUL III Analyse i Bruker Spør Bruker – system – prosess rapport MODUL IV Opplæring i dialogkonferanse metodikk i Bruker Spør Bruker

Nettsted www.brukererfaring.no