Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOskar Aamodt Endret for 9 år siden
1
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken
3
Sjeffysioterapeut FysioterapeutTannpleierSuperbruker LMSErnæringsfysiologDiabetessykepleierLege/PKO
4
Hva skal jeg snakke om i dag Tjenestedesign –tradisjonell utvikling – vi sitter med fasit –innsiktsprosess Hva er DiaHelse? Funker det? Våre erfaringer –Hva fungerte godt i prosessen? –Hva kunne blitt gjort bedre?
6
Tradisjonelt arbeidsgruppe med representanter fra målgruppen DiaHelsemetoden Mye mer konkret jobbing med målgruppen og kartlegging av hva skal til for at du vil delta på tilbudet? hva skal til for at du gjennomfører tilbudet? hva skal til for at du gjør endringene til en vane? mange antakelser fokus på tjenestetilbyder
13
Hva er DiaHelse?
16
Helsesamtale ved oppstart og avslutning Fortløpende oppstart – Vegen videre
17
Trening to ganger i uken og undervisning den ene dagen i inntil fire måneder. DiaHelse
18
PRAKTISK MUNTLIG VISUELT TOLK Ikke homogene grupper med hensyn til språk/kultur/alder Spesielle ting ved DiaHelse
19
Funker det?
20
JEG SOVER BEDRE OM NATTEN JEG BRUKER MINDRE MEDISIN JEG ER GLADERE SØNNEN MIN SIER AT JEG HAR FORANDRET MEG, – DU ER MYE SPREKERE MAMMA! JEG ORKER MER I HVERDAGEN JEG SNAKKER BEDRE NORSK Sagt av deltakere
22
Våre erfaringer
23
Samarbeid designere og helsetjenesten Designere en god 3 part når to kulturer i helsetjenesten skule forenes Brukermedvirkning på alvor og i praksis Fokus på brukeropplevelsen Fra komplisert til enkelt, tydelig og visuelt på brukerens premisser
24
Tjenestedesign var en god metode når ulike kulturer i helsesektoren skulle samarbeid så tett Innsiktsprosessen er en svært god metode for reell brukermedvirkning i vid forstand Evaluering i regi av Norsk form som hadde engasjert masterstudent Carina Farnes
25
Bruk av metodene Brukes i flere intern prosjekter og i drift
26
Men alt er ikke rosenrødt Designprosessen var veldig hektisk og de som var med fra vår side var veldig delaktig i prosessen. Ingen av deltakerne var 100% allokkert til prosjektet men måtte gjøre andre oppgaver innimellom. Det ble lagt for liten vekt på å inkludere ledernivået over i prosessen og vi kunne gjerne hatt hjelp for å få dette til. Materialet som ble laget kunne vanskelig leveres videre uten opplæring. –Kvalitetsseksjonene i kommune og sykehus og andre som har ansvar for forløp kunne meget godt vært mer involvert Deltakerne (prosjektansvarlig hos sykehus og kommune) hadde myndighet til å ta avgjørelser i forhold til prosjektet men en skulle kanskje hatt en styringsgruppe som var ”høyere” plassert.
27
Klipp for masteroppgaven til Carina Farnes
29
Takk for oppmerksomheten
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.