PILOTPROSJEKTET SAFO ØST

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldre som en reell ressurs
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samhandling.
Brukermedvirkning i samhandlingsreformen
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grete Haaland Sund HiAk,
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
En orientering om FFO og FFO Finnmark
Kommunen og samhandling - utfordringer
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Brukermedvirkning i samhandlingsreformen
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Brukermedvirkning i LHL
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
BRUKERBANKEN Mandatet:
BRUKERMEDVIRKNING Tore W. Topp MBO 2011.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
STAFOs modulbaserte opplæringsmodell Presentasjon.
Presentasjon av prosjektet 5E Utarbeidet av Selvananthy Sureshkumar (ViD student)
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Utviklet av pedagoger i
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Brukerutvalget NAV Medlemmer av Brukerutvalget: Kristin Brevik, HMS Frode Berntsen, NHO Grethe Eng Hagen, LO Lise Lerdal, Oppland fylkes eldreråd Gloria.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Den gode skoleeier I Nes.
”I pasientens fotspor”
Evaluering – veien videre
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
utfordringer i en ny region
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Brukergruppa PH Leder: Hege Hafstad Johansen FFO/ADHD Norge
Utskrift av presentasjonen:

PILOTPROSJEKTET SAFO ØST Geir Smeby

OPPDRAGSGIVER Pilotprosjektet er initiert av SAFO`S hovedstyre Eierforholdet ligger hos hovedstyret Forankret i medlemsorganisasjonenes styrer Geir Smeby

MÅL OG HENSIKT Prosjektet har til hensikt: å utprøve teorier og modeller å systematisere og kvalitetssikre brukeropplæringen Geir Smeby

PROSJEKTETS EFFEKTMÅL Bedre intern og ekstern kommunikasjon ved å få bedre kunnskap om hverandres organisasjoner Fremstår som et ensrettet påvirkningsorgan i alle ledd Brukeropplæring satt i system og fungerer Geir Smeby

Modulene Modul 1 – Introduksjon - 2 dager Internkurs i egen organisasjon Individuelt orientert – sikre rekrutteringen Obligatorisk for alle brukerrepresentanter Modul 2 – Grunnopplæring Helse – 2 dager Bli kjent med eget Helseforetak Brukerrådet som team Obligatorisk for alle Brukerråd Modul 3 - 6 (Spesialopplæring) Frivillig fordypning Geir Smeby

Modul 1 - dag 1 Rollen som brukermedvirker Gissel eller påvirker Brukerrollen i praksis Slik opplever jeg det Bli kjent med organisasjonene SAFO og FFO Modulbasert opplæring Hva er det Administrative rutiner Brukernettverket Geir Smeby

Modul 1 - dag 2 Teamarbeid Roller og atferd Hvordan tolker vi signaler Samspill i praksis Arenaer for brukermedvirkning Helseregionen Fylke - kommune - NAV Brukermedvirkning som ressurs Representative representanter? Forpliktelsen Ansvar –krav –forventninger Evaluering Geir Smeby

Modul 2 – dag 1 Avklare forventninger Presentasjon av Helseregionen Lovverk Struktur og organisering Presentasjon av HF Forventninger til Brukerrådet Erfaringsutveksling Geir Smeby

Modul 2 – dag 2 Teamarbeid Hva kjennetegner et team Samspill i praksis Hvordan tolker vi signaler Roller og adferd Tilbud spesialopplæring ”Modulbasert spesialopplæring” Evaluering Geir Smeby

Frivillig spesialopplæring Modul 3 - Personlig videreutvikling Bli kjent med deg selv Tale og debatteknikk Presentasjonsteknikk Modul 4 - Mentoropplæring Innføring i veiledningspedagogikk Modul 5 - Fagfordypning Brukermedvirkning i helsetjenesten Modul 6 - Erfaringsutveksling Erfaringsmøter Geir Smeby

Registrering/CV for brukermedvirkere Databasen/brukerbanken (Access) RESSURS KOORDINERING Registrering/CV for brukermedvirkere Databasen/brukerbanken (Access) Geir Smeby

CV SKJEMA Personopplysninger Organisasjon Relevante tillitsverv Brukermedvirkningsarenaer Nåværende oppdrag som brukermedvirker Andre tillitsverv Arbeidserfaring Dine interesser som brukermedvirker Øvrige Kommentarer Geir Smeby

LÆREPLANVERKTØYET 4MAT 4MAT-modellen er basert på at ulike mennesker opplever og behandler nye erfaringer og nye informasjoner på ulike måter. Disse forskjellene danner basis for vår læringsstil. Geir Smeby

LÆREPLANVERKTØYET 4MAT 4MAT-modellen er en naturlig syklus for å levere enhver form for instruksjon og informasjon på en måte som: Knytter personlig an til den som skal lære Tilbyr relevant struktur, informasjon og data Inneholder muligheter for å øve nye ferdigheter Oppfordrer til kreativ adapsjon av læringen Geir Smeby

Teamarbeid og personlig utvikling DISK modellen D = Driftig I = Inspirerende S = Spesialist K = Kvalitetssøker Geir Smeby

Teamarbeid og personlig utvikling DISK-modellen har to bakenforliggende dimensjoner.  Det er hvor utadvendt - innadvendt man er, og hvor saksorientert - menneskeorientert man er.  Dimensjonene er lagt i kryss i modellen.  Når de måles finner man et tyngdepunkt i en eller to av typene Geir Smeby

Veien videre Helse Øst bestilt programmet Møte med NAV i november Få de andre RHFene til å bestille programmet Få kommunene til å bestille programmet Medlemsorganisasjonene fri tilgang til programmet Pilotkurs i region Øst den 3.og 4.november Geir Smeby

ORDET ER FRITT! Geir Smeby