Skolen som lærende kunnskapsorganisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra prøving og feiling til
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Litt mer om PRIMTALL.
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
KLASSELEDELSE.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Frontlinjeserivce
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Introduksjonssenteret
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lyngdalsskolen Utdanningsmøte
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Definere og velge hovedmål og delmål
Kommunen som arbeidsgiver
Ulikheter og variasjoner
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Modellkommunene Hva er unikt?
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ledelse, kultur – og organisasjonsutvikling. Hva? Hvorfor? Hvordan? Øyvind Sæther - «Fyr» som organisasjons- og kulturutvikling Endring.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Skolebasert kompetanseutvikling
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
12. Organisasjonsutvikling
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Skolen som lærende kunnskapsorganisasjon Ledelse og utvikling Hva slags virksomhet er en skole? Hvordan utvikle vi en slik virksomhet? Grunnskolering veiledere 2014 porteføljen Gardermoen 4-6 November Øyvind Sæther 2013

Eg tenkjer på kommunen min Den fyller opp mitt sinn Hyllest til ”Kommunen min” Heiki Holmås Dagsavisen 18/2 2012 Eg tenkjer på kommunen min Den fyller opp mitt sinn Om andre skulle svikte meg Så har eg kommunen min Øyvind Sæther 2013

Målsetting for dagene Øke forståelsen for at skolen er en kunnskapsorganisasjon, med de implikasjoner det har for styring og utvikling av og i skolen Få fram betydningen av å utvikle skolen til «lærende organisasjoner» Hvordan drive utviklingsarbeid i skolen. Hvordan utvikle en organisasjon og organisasjonskultur som fremmer læring for ansatte og elever? Øyvind Sæther 2013

Tentativ plan for dagene Tirsdag 0830 Kort om organisasjon og betydningen av organisering. Skolen som lærende kunnskapsorganisasjon – implikasjoner for ledelse, organisering og utvikling. 1000 Case: «Når skoleeier tar grep» disk i grupper. 1100 kaffepause 1115 Organisasjonsutvikling – sentrale faser, virkemidler og suksesskriterier 1300 Lunsj Onsdag 0830 – 1000 Hvordan drive skoleutvikling og hvordan utvikler vi en målrettet delingskultur med vekt på stadig forbedring av egen og elevenes læring? Kultur som «lim» og «drivstoff» Øyvind Sæther 2013

tilgang på ressurser, osv Bakteppe Program for skoleutvikling Rammebetingelser Skolens lærertetthet, tilgang på ressurser, osv Underfokusert i statlige tiltak og offentlig debatt God faglig og sosial utvikling for alle elever Skolen som organisasjon Endringsledelse, samhandling, kultur, ambisjoner organisering, osv Individuell kompetanse Fag, pedagogikk, ledelse, osv Øyvind Sæther 2013

Hva er en organisasjon? Struktur Levende kollektiver – Sosials systemer Åpne system: Organisasjon - samfunn Øyvind Sæther 2013

Prosesser i organisasjoner Rasjonel man – administrativ man Folk er folk! Mål LEDERSKAP STRUKTUR Beslutninger Kommunikasjon Oppgaver Øyvind Sæther 2013

Organization and complexity MARKET BASED CUSTOMER ORIENTATION MULTI-PROFESSIONAL BUREAUCRACY MARKET CROSS-FUNCTIONAL TEAMS AND ORGANIZATIONS WITH CUSTOMER/ CLIENT FOCUS MARKET RESOURCES HIGH STAFF ORGANISATION: TEAM-NETWORK CO-ORDINATION: CULTURE COMPLEX TASKS MATRIX – PRODUCT FOCUS PROFESSIONAL BUREAUCRACY MATRIX – PRODUCT AND MARKET FOCUS P1 Internal complexity P2 P3 ORGANISATION: BY SUBJECT CO-ORDINATION: STANDARDISATION BY SKILLS ORGANISATION: BOTH TEAM and LINE CO-ORDINATION::BOTH PROJECT and LINE MANAGEMENT DIVISIONALISATION MACHINE BUREAUCRACY SEPARATION OF FUNCTIONAL AREAS INTO INDEPENDENT COMPANIES ORGANISATION: FUNCTIONAL CO-ORDINATION: STANDARDISATION OF WORK PROCESSES ORGANISATION: MARKET BASED CO-ORDINATION: STANDARDISATION OF OUTPUT LOW LOW External complexity HIGH Øyvind Sæther 2013

Sterke – svake sider ved matrise Koordinering omkring sammensatte oppgaver Fleksibel kunnskapsdeling Tilpasning til nye oppgaver Kunnskapsutvikling om fag og produkter Muligheter for ledertrening SVAKE: Kryssende autoritet, flere “sjefer” Medarbeidere trenger sosiale ferdigheter og forståelse av arbeidsformene Krever tid, møter, forhandlinger, konfliktløsning Spillerom for intern politikk Personalansvar Øyvind Sæther 2013

Verdikjede Verdiverksted Verdinettverk Basis model - verdiskaping Øyvind Sæther 2013

Hva slags virksomhet er en skole? Steller vi med standardisert masseproduksjon? Driver vi en form for tjenesteytende kunnskapsvirksomhet med vekt på person- og situasjonsorientert tilpasning? Eller hva? Øyvind Sæther 2013

To ulike forestillinger om skolen som organisasjon Skolen som didaktiske lærer elev relasjoner? Skolen synonymt med den gode lærere. Viktig å begrense tiltak som virker forstyrrende på den didaktiske relasjonen mellom lære og elev. Lærerens autonomi sentralt Skolen som et instrument for iverksettelse av offentlig politikk? Et nasjonalt profesjonelt byråkrati styrt gjennom regler, utviklet gjennom reformer og innrettet mot å nå offentlige målsettinger Styringsideologi (N.P.M. og kontraktsledelse) Sentrale stikkord: Ledelsesautoritet, lojale medarbeidere, tett kontroll, standardisering og hyppig evaluering Øyvind Sæther 2013

Skolen som organisasjon Å oppfatte skolen som en institusjon på linje med andre offentlige institusjoner kan gi et fordreid og feilaktig bilde Kunnskapen om arbeidsutførelsen kan vanskelig nedfelles i skriftlige rutiner og prosedyrer ”Kunden”/”brukeren” kan vanskelig ”betjenes” fullt ut innenfor en forhåndsstipulert arbeidstid Lærerne må ta løpende og reflekterte valg om hvordan arbeidet skal utføres basert på en profesjonsutdanning der kunnskap verdier og dannelse legger basis for yrkesforståelsen Forestillingen om skolen som statsapparatets redskap, styrt gjennom management teknikker blir altfor enkel og ensidig Øyvind Sæther 2013

Skolen som kunnskapsorganisasjon Ingen av de to innfallsvinklene er dekkende Gode lærere viktig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for å skape gode resultat Skoleorganisasjoner med høy kollektiv læringsevne, god kunnskapsdeling, felles planlegging og evaluering, samt ubyråkratiske rutiner, er helt sentralt for å utvikle skolens kvalitet Øyvind Sæther 2013

Skolen er en kunnskapsorganisasjon Inneholder elementer av begge de foranstående forestillinger Lite hensiktsmessig med detaljstyring, men noe må reguleres av instrukser, og overordnede målsettinger Beslutninger må fattes der og da ut fra førstehåndskjennskap til situasjonen Fleksibilitet, engasjement, empati, kunnskap, erfaring, verdier --- nødvendige for god arbeidsutførelse Frihet på prosess og fasthet på mål? Øyvind Sæther 2013

Skolen som kunnskapsorganisasjon Noen sentrale spørsmål Hvordan organiserer vi oss slik at læring stimuleres så vel mellom lærere som lærer elev? Hvordan få møter til å bli noe mere enn informasjonsdeling? (Læringsarenaer) Hvordan bruke teknologi uten informasjonsoverflod? Hvordan utvikle større grad av selvledelse? Hva kan gjøres for bedre balanse mellom individuell yrkesutøvelse og ønskverdig fellesskapspraksis? Hvordan utvikle en lærende organisasjon? NB. Didaktiske og fagorienterte perspektivet må suppleres med et organisatorisk perspektiv! Øyvind Sæther 2013

Tjenesteytende Kunnskapsvirksomhet Personalintensiv Kunnskapen i stor grad knyttet til personer enn innbakt i teknologi og arbeidsprosedyrer Selve arbeidet skjer oftest i direkte samhandling med klienten/ kunde/ eller i skolen med eleven. Tjenesten/kunnskapsutviklingen skjer der og da som en kombinasjon av fysisk handling og sosiale relasjoner. Øyvind Sæther 2013

Ledelse og organisering av: Tjenesteytende – Service - Kunnskapsvirksomheter Medarbeiderne har høy og ulik kompetanse Mindre kontroll, mindre standardisering, flatere struktur Medarbeidere må i større grad mobiliseres - dialog Koordinering i større grad gjennom verdier og kultur Øyvind Sæther 2013

Sannhetens øyeblikk Hva mener du med babord?!? Øyvind Sæther 2013

Utsagn til refleksjon De to ulike ytterpunktene i oppfatningen om hva en skole er: får stor betydning for hvordan man mener skolen bør utvikle seg og hvilke tiltak man mener bør settes i verk for å bringe skolen i ønsket retning. Hvorfor - hvordan? Øyvind Sæther 2013

Å være en lærende organisasjon Kontinuerlig refleksjon over mål og veivalg Hva ønsker vi å oppnå? Hva er det vi gjør? Er det samsvar mellom det vi gjør, det vi oppnår og det vi vil oppnå? Felleskap om realisering av mål Øyvind Sæther 2013

Sentrale kjennetegn for en lærende organisasjon Struktur og kultur for kunnskaps- og erfaringsdeling og samhandling God innsikt i og felles forståelse av: Samfunnsoppgave og krav / forventninger fra omgivelsene Jevnlig evaluering fulgt av nye hoved- og delmål Refleksjon for kontinuerlig forbedring Medarbeidere som er motiverte for å øke sin formelle kompetanse og realkompetanse ”Hverdagslæring” Deltakende og verdibasert ledelse Øyvind Sæther 2013

Lærende organisasjoner - kjennetegn Bevist utvikling og design av organisasjonen En kultur som verdsetter kontinuerlig læring og fokuserer på kreativitet og utvikling gjennom individuell og kollektiv handling Er drevet av et verdisyn som går utover ensidig inntjening Fungerende partnerskap – beriking (Olympiatoppen) Øyvind Sæther 2013

Lærende organisasjoner er alltid underveis ”Den som har begge beina på jorda står stille” Ingenting kan være så farlig som suksess for en lærende organisasjon Ingenting stopper utviklingen mer effektivt enn planen med stor P Øyvind Sæther 2013

Og noen kjennetegn på lærende skoler En velfungerende organisasjon der lærerne føler at de er en del av et fellesskapet med motiverende mål Mye erfaringsutveksling og hverdagslæring (Kompetansedeling) Utstrakt bruk av hverandres kompetanse for å gjøre undervisning og øvrig arbeide ved skolen så god som mulig (Gjør hverandre gode) Organisert læring og hverdagslæring fungerer i et samspill Hvor organisasjonskulturen er preget av samspill, samstemthet og høye ambisjoner koblet opp mot klare mål (Organisasjonen er alltid underveis – for hver ”høyde som nåes er det en ny) Øyvind Sæther 2013

Lærende skole forts Hvor det er en synlig og tydelig velfungerende ledelse med evne til å fokusere og få tingene fra pratestadiet til implementering De er flike til å se den enkelte, veilede og gi tilbakemelding. De har stor legitimitet. Ledernes evne til å inkludere medarbeiderne i skolens utvikling og til å prioritere og bruke makt om nødvendig, vurderes også som mer positiv på ”lærende skoler” Det er mye god hverdagslæring, god samhandling mellom lærerne og lettere å få hjelp fra kollegaer på lærende skoler Medarbeiderne deltar mer i alle former for kompetanseutvikling – også formell videreutdanning. Det legges også i større grad opp til å dele kunnskap i etterkant av opplæringstiltak Øyvind Sæther 2013

Nå situasjon Ønsket framtid Tegn på god praksis Gjennomføring Fra uttalte ønsker til ny hverdag Nå situasjon Analyseverktøyet Ønsket framtid Tegn på god praksis Gjennomføring Tolkning av analyser Hva kan man være fornøyd med ? Hva synes å være sentrale forbedringsområder? Forankring felles oppfatning av nå -situasjonen og hva som bør være prioriterte områder for utviklingsarbeidet – Hvordan? Hva er tegn på god praksis på de prioriterte fokusområder for utviklingsarbeidet? Hvordan utvikle vi og forankrer vi tegn på god praksis? Øyvind Sæther 2013

Ståsteds - og Organisasjonsanalysen Hvordan står det til i vår nåværende situasjon Utvikling og forankring av et felles virkelighetsbilde Hva er vi enige om at vi må gjøre noe med Øyvind Sæther 2013

Glansbildet – bør være Kan for eksempel være det idealbildet som tegnes av en lærende skole I vår sammenheng: Et idealbilde - sett av overordnede kriterier – kjennetegn for hvordan det bør være på de arbeidsområdene skolen har valgt å arbeide med Hvert kriterium brytes ned til detaljerte utsagn på hvordan skolens praksis ideelt sett skulle være ”tegn på god praksis” Disse sjekkes så mot nå situasjonen Gapet mellom disse er det som danner grunnlag for endring NB Forankring er grunnlaget for suksess Øyvind Sæther 2013

Hvor er det vi vil gå – Hva ønsker vi å oppnå? Legg gjerne en «Kongstanke» (Tegn på god praksis) til grunn for målet. Den som sikter på mange mål, vil som regel bomme. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Et forvaltningsnivå i kontinuerlig endring Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Nå situasjon Ønsket framtid Tegn på god praksis Gjennomføring Fra uttalte ønsker til ny hverdag Nå situasjon Analyseverktøyet Ønsket framtid Tegn på god praksis Gjennomføring Identifisering av kritiske suksessfaktorer for å lykkes i utviklingsarbeidet Plan for arbeidet – hvem gjør hva med hva, hvorfor , hvordan og når? Faste avtalte evaluerings - og justeringstidspunkt. Forankring – involvering Ikke glem å gjør interessentanalyse og ikke glem ”isfjellmodellen” Øyvind Sæther 2013

Nå situasjon Ønsket framtid Tegn på god praksis Gjennomføring Fra uttalte ønsker til ny hverdag Nå situasjon Analyseverktøyet Ønsket framtid Tegn på god praksis Gjennomføring Identifisering av kritiske suksessfaktorer for å lykkes i utviklingsarbeidet Plan for arbeidet – hvem gjør hva med hva, hvorfor , hvordan og når? Faste avtalte evaluerings - og justeringstidspunkt. Forankring – involvering Ikke glem å gjør interessentanalyse og ikke glem ”isfjellmodellen” Tolkning av analyser Hva kan man være fornøyd med ? Hva synes å være sentrale forbedringsområder? Forankring felles oppfatning av nå -situasjonen og hva som bør være prioriterte områder for utviklingsarbeidet – Hvordan? Hva er tegn på god praksis på de prioriterte fokusområder for utviklingsarbeidet? Hvordan utvikle vi og forankrer vi tegn på god praksis? Øyvind Sæther 2013

Endringsprosesser - faser System Standardisering Korrigering Hvor er vi? Hvor skal vi? Hva gjør vi? Drift Definering Evaluering Utprøving Tolking Analyse Informasjon Plan? Kompetanse? Trening? Øyvind Sæther 2013

”Isfjellmodellen” i forbindelse med endring MS Endring - Øyvind Sæther 2013

Organisasjonsutvikling - Fra utalt ønske til ny hverdag Nå situasjonen Ståsteds - og organisasjonsanalysen Bør være – Ønsket framtid Hva oppnådd? Evaluering Hvordan gå videre? Gjennomføring “Overflatestrukturer” Visjon struktur systemer Dypstrukturen Tenkemåte Verdier og normer Interesser Følelser Motivasjon og kompetanse Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Motstand mot endring Endring betyr usikkerhet Endring kan utfordre maktposisjoner Endring kan medføre konflikt Endring kan skape motstand Endring kan skape syndebukker Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Det handler om hvordan man går fram. Måten man blir behandlet på En del motstand handler selvsagt om jobbtrygghet, arbeidsbetingelser, makt, privilegier etc. Mye av det vi vanligvis ser av motstand mot endring handler imidlertid om noe annet. Det handler om hvordan man går fram. Måten man blir behandlet på Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Det er utrolig hvor lite folk tåler dersom de blir behandlet dårlig. Det er utolig hvor mye folk tåler og mestrer dersom de blir behandlet skikkelig. Det er utrolig hvor lite folk tåler dersom de blir behandlet dårlig. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Men ikke å bli forandret. Du kan ikke forandre andre mennesker. Folk liker forandring. Men ikke å bli forandret. Du kan ikke forandre andre mennesker. Men mennesker kan forandre seg selv. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Forsøk å unngå at folk kommer i forsvar Tenk på deres verdighet og ære. (Betydningen av ære er sterkt undervurdert i vår kultur) Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Ikke kast det gamle på båten. Utnytt de sterke sidene ved dagens organisasjon ! Erkjenn forandringsparadokset: Både stabilitet og forandring . Bevare og fornye samtidig. Ikke tro at du kan starte med blanke ark. Vis respekt for det som har vært, samtidig som du signaliser behov for forandring. Ta hensyn til organisasjonskulturen. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Sorgen over det man skal forlate kan være sterkere enn Forandringsparadokset: Både stabilitet og forandring ! Sorgen over det man skal forlate kan være sterkere enn frykten for det nye. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Ønsket om å bli sett, bekreftet, respektert, verdsatt og få tilbakemelding er det mest grunnleggende menneskelige behovet. Og representerer det største savnet i de fleste organisasjoner. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

I en forandringsprosess er lederens omsorgsfunksjon spesielt viktig. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

I en forandringsprosess er det som oftest nødvendig med sterkere styring og ledelse enn normalt. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Uvissheten er ofte det største problemet i endringsprosesser Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Gi ut all informasjon som er mulig. Fortell om hva du vet og hva du ikke vet. Overkommunikasjon er umulig under en endringsprosess. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Råd til ledere 1 Erkjenn forandringsparadokset: Både stabilitet og forandring Fyr opp under entusiastene. Forsøk å støtte, stimulere og belønne ønsket atferd. Gi mellomlederen makt Gi organisasjonen retning og energi Unngå å bringe folk i forsvar. Tenk på deres verdighet Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Råd til ledere 2 I en forandringsprosess er det ofte nødvendig med sterkere styring enn normalt Ta regien på endringsprosessen I en forandringsprosess er ledelsens omsorgsfunksjon spesielt viktig Legg opp til medbestemmelse på de rette stedene. Ikke for lite, ikke for mye Tenk både konflikt og harmoni. Ta konfliktene i de fora der de hører hjemme. Bygg opp allianser med viktige medarbeidere og interesseorganisasjoner Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Noen suksessfaktorer ved endring Felles virkelighetsforståelse Klare visjoner og mål – tegn på god praksis -tidsrammer Involvering av medarbeidere Toppleder engasjement Små skrittvise forbedringer Skape tidlig og synlig suksess Åpen holdning til endring Understøttende struktur/ organisasjonskultur Kontinuerlig evaluering/ læring underveis Kommunisere, kommunisere, kommunisere! Varig endring – må bli en del av daglige rutiner, struktur og sentrale kjennetegn ved org.kulturen. Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Fallgruver i endringsprosesser 1. Endring er ikke tilstrekkelig forankret blant de involverte og i bedriftskulturen 2. Utilstrekkelig press/ kriseforståelse 3. Allianser bak endring har utilstrekkelig makt 4. Visjon, verdier og mål er ikke klart nok formulert 5. Manglende formidlingsevne (Hvorfor, hva og hvordan) 6. Manglende vilje til å fjerne hindre 7. Mangelfull evne til å skape tidlig suksess 8. Tar seieren på forskudd (Setter i gang og melder seg så ut) Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013

Endring i kunnskaps - organisasjoner Du får ingen til å endre praksis bare fordi kommunen har laget en ambisiøs plan (med mindre du har en ladd pistol) Skal du lykkes med utvikling må du treffe hjertet til folk “For å nå fram må du gjenta og gjenta hovedbudskapet til du nesten spyr” Øyvind Sæther 2013

”Hvor vil vi? Hva ønsker vi å være kjent for?” Overskrifter ”Hvor vil vi? Hva ønsker vi å være kjent for?” Innledning Framtidsbilde Dette ønsker vår kommune/skole å være kjent for Hvorfor er vi til? Hva skal vi drive med og for hvem? Fanesaker Dette skal vi slutte med! Dette skal vi oppnå Hvordan vet vi om vi lykkes? Disse samarbeider vi med Øyvind Sæther 2013

Overskrifter ”Hva gjør vi i år?” (= årlig tiltaksdel) Innledning (Fungerer som ”bro” mellom ”Hvor vil vi?” og ”Hva gjør vi i år?”) 2. Handlingsplan (Hvert mål i ”Hvor vil vi?” – Linkes opp mot hovedmål) ”Mål 1” Dette skal vi oppnå Oppnås ved å: Resultat I samarbeid med Ressurs-behov Ansvarlig Frist Status: Øyvind Sæther 2013

Dokumenterte resultater er det beste grunnlaget for spredning Schaffer og Thompsen (1992) ”Vellykkede endringsprosesser starter med resultater” Men det er mye som er viktig i skolen (og i andre organisasjoner) som det er vanskelig å måle. Vi må vurdere det viktige, uavhengig av om det er målbart Bred tilnærming, se flere ting i sammenheng over tid Sett noe ned på papir, men ikke dokumenter deg i hjel Bruk både tall og fortellinger for å vise resultater La elevene vise hvordan de jobber og hva de får til Øyvind Sæther 2013

kultur som lim og drivstoff i organisasjoner Øyvind Sæther 2013

ORGANISASJONSKULTUR System av mening - styrende ideer KULTURINNHOLD KULTURUTTRYKK Modeller av og for handling • felles • lært • tatt for gitt • handlingsmønstre • systemer • strukturer • språk, myter, historier • ritualer ORGANISASJONSKULTURENS FUNKSJONER • indre effektivitet - ytre effektivitet Øyvind Sæther 2013

Noen hovedtrekk ved organisasjonskulturer i velfungerende organisasjoner 1.Samspill: 2.Samstemt: L L Øyvind Sæther 2013

Resultatfremmende organisasjonskultur? Samspill om felles mål Resultatfremmende organisasjonskultur? H Nettverkskultur: Dynamiske mål/strategi Tid/kostnadskrevende koordinering Felleskap - “prestasjonskultur’’: Dynamiske mål/ strategi – er ”underveis Høye ambisjoner Involverende ledelse Samspill Fragmentert kultur: Søkende lagspillere/ eremitter Diffus ledelse “Ensidig målorientering”: Stabile mål/strategi Instruerende ledelse L L Samstemt H Øyvind Sæther 2013

Hoveddimensjoner i prestasjonskultur 1.Samspill: Vilje – evne til samspill/”vinne sammen Hvem kan brukes til hva Respekt for fagkunnskap Respekt personlig grenser Kan stole på andre Skole X H 2.Samstemt: Forstår strategi/verdiskaping Hvordan selv bidra Deler oppfatning arbeidsform Tillit til strategi og ledelsen L L Øyvind Sæther 2013

Hovedelementer - Prestasjonskultur Samstemt Samspill Prestasjons- kultur Involverende, Lederen som ”gartner” Ambisjoner Innovasjon Verdikonsept Øyvind Sæther 2013

Motivasjon Øyvind Sæther 2013

Kjennetegn på motiverte individer Høy innsats Prøver hardt Søker utfordringer Utstår motgang Presterer optimalt i forhold til egne evner Øyvind Sæther 2013

Resultatorientering (ego-orientering) Mestringskriterium: gjøre det bedre enn andre Fokus: Sosial sammenlikning Andre personer som referanse, viser dyktighet for andre Unngå å vise mangel på dyktighet Å gjøre noe bra med minst mulig anstrengelse Øyvind Sæther 2013

Mestringsorientering (lærings- eller oppgaveorientering) Mestringskriterium: få til og fullføre læringsoppgaver, yte god innsats, forbedre seg Fokus: Sammenlikne seg med seg selv Lære nye ferdigheter, øke sin kompetanse og forstå nye ting Fokus på læringsoppgaven i seg selv, f.eks. få til en ny teknisk detalj, øke sin utholdenhet Øyvind Sæther 2013

Avklaring av saksforutsetninger og resultatforventninger X – En modell for egenutvikling FORUTSETNINGER SAKSFORUTSETNINGER Avklaring av saksforutsetninger og resultatforventninger . PERSONFORUTSETNINGER (Personlige kvalifikasjoner – fag - person). ARBEIDSPROSESSEN Den måten du utfører arbeidet på (Strukturert? Planmessig? Involverende? Delegerende? Kommuniserende? Osv) SAKSRESULTAT (Nådde oppsatte mål, nådde ikke oppsatte mål, god kvalitet, dårlig kvalitet osv) PERSONRESULTAT (Fornøyd, har lært noe, har det helt topp, er frustrert, føler at jeg kommer til kort osv) RESULTAT Øyvind Sæther 2013

For å lykkes med endring må drivkrefter og motkrefter håndteres Ledelsen støtter prosjektet med ord og handling Dårlig kommunikasjon Nøkkelaktører er ikke involvert Hente ut raske gevinster Innarbeidede arbeidsformer lever videre God opplæring Skolen i dag Endringsprosess Skolen i morgen Realistiske planer For mange tiltak/Manglende Fokusering. Usikkerhet / tap av makt Opplevelse av krise ”Vi kan ikke bare fortsette som før” Øyvind Sæther 2013 Øyvind Sæther 2013 Noen eksempler på drivkrefter og motkrefter