© SørgardKonkurransestrategi1 Lars Sørgard Norges Handelshøyskole og SNF Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Rovadferd i luften?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Konkurransepolitikk i luften
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
Hvorfor mister vi gjester?
Følg pengene En introduksjon til økonomi- og næringslivsjournalistikk av Jørn Madslien, features editor, business, BBC News Interactive
Vannkraft og markedsmakt
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Anvendelse av verktøyene
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Markedsstruktur - teori og empiri
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kartelladferd – hva er lov?
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Forklaringstyper i historievitenskapen
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Deregulering, internasjonalisering og konkurransepolitikk
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Presentasjon av forretningsplan
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
[Firmanavn] Forretningsplan.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
[Firmanavn] Forretningsplan.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Utskrift av presentasjonen:

© SørgardKonkurransestrategi1 Lars Sørgard Norges Handelshøyskole og SNF Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Rovadferd i luften?

© SørgardKonkurransestrategi2 Dagens tema  Hva gikk galt i norsk luftfart?  Anvende økonomisk teori til å forklare hva som skjedde  Kapasitetskamp, prisutvikling og storkunder  Konkurransepolitiske utfordringer  Hva er rovadferd, og hvordan eventuelt gripe inn?  Hvordan analysere SAS sitt oppkjøp av Braathens?  Hva skal en gjøre med fallittbedrifter?

© SørgardKonkurransestrategi3 Det hele startet våren 1994  Deregulering av norsk luftfart i april 1994  Men det gikk ikke akkurat slik det ble spådd  De fleksible billettene forble dyre •Interline; konsulterte hverandre om priser •To jevnstore selskaper; terrorbalanse på fullpris? •Unngikk fristelsen til å konkurrere om storkunder  Tjomsland i Braathens forklarte det slik i 1996:  ’Selskapene er tilnærmet like sterke og kan følge hverandre i en priskrig. Den som starter vil raskt bli innhentet, og vil ikke få noen fordel lenger enn en dag eller to. Dermed er selskapene lite villige til å starte en priskrig’ (BT, )

© SørgardKonkurransestrategi4 Høye priser, men allikevel konkurranse?  Kamp om markedsandeler ga andre utslag  Mange avganger for å bli attraktiv for forretningsreisende  Ledet til en merkbar nedgang i belegget (kabinfaktor)  Flere billig-billetter for å fylle opp ellers tomme seter  Men konkurransen var kostnadskrevende  ’Braathens forklarer [dårlig resultat 1/96] med økt konkurranse. Selskapet har økt kapasiteten uten at det har hjulpet. Veksten gir økt bemanning og andre produksjonskostnader’ (DN, 10.5,96)  SAS og Braathens fanget i et spill der begge økte kapasitet, og ingen vant markedsandeler (’fangens dilemma’)  Individuelt rasjonelt å øke kapasitet, men kan lede til felles verste for de to selskapene

© SørgardKonkurransestrategi5 Kapasitetsutvikling - deregulering

© SørgardKonkurransestrategi6 Hva er fangens dilemma? Braathens Lav kapasitetHøy kapasitet SAS Lav kapasitet Høy kapasitet 4 = best 1 = verst (3,3) (4,1) (1,4) (2,2)

© SørgardKonkurransestrategi7 Så kom Gardermoen......og konkurranse- situasjonen endret seg

© SørgardKonkurransestrategi8 Gardermoen – en ny konkurransesituasjon?  Ikke noe fundamentalt nytt  Color Air primært i ferie- og fritidssegmentet  SAS og Braathens økte sin kapasitet ytterligere  Enda større tilbud av billig-billetter  Prisen på fleksible billetter var så godt som uendret  Hvorfor økte kapasiteten ytterligere?  Konkurrerte de hardere på kapasitet (fangens dilemma), eller  …. var det andre motiver …. ?

© SørgardKonkurransestrategi9 Hvorfor stor overkapasitet?  I mai 1999 uttalte SAS:  ’SAS har ingen planer om å skjære ned på overkapasiteten. – Jeg tror det bare er snakk om måneder før Color Air er ute.’ (NTB, )  ’Det hele er et spørsmål om hvem som gir seg først, og vi i SAS er meget utholdende. Vår målsetting er å vinne markedsandeler innenriks, og det vil vi gjøre’ (Dagbladet, )  Var dette et forsøk på rovadferd?  Aggressiv adferd i en periode for å presse en rival ut av markedet?

Det var bare snakk om måneder – fem måneder:  I oktober 99 inntok Sunde sofaen;  Color Air konkurs

© SørgardKonkurransestrategi11 Var det rovadferd?  Kortsiktig tap for å oppnå en langsiktig gevinst  Pris og kapasitet i en periode som ikke dekker kostnadene  Hvordan skille rovprising fra hard priskonkuranse?  Vanlig kapasitetskonkurranse som en fangens dilemma situasjon, eller rovadferd? Tid Profitt TAP GEVINST

© SørgardKonkurransestrategi12 Rovadferd lite sannsynlig?  Økonomer har vært skeptiske til om rovadferd er en lønnsom strategi  Store finansielle kostnader under ’krigen’ (lang krig)  Diskontering gjør at fremtidig gevinst er lite verdt i dag (men MONOPOL er lønnsomt!)  Hvis ikke høye etableringsbarrierer, vil en ikke bli alene etter at krigen er over (lojale kunder – etableringsbarriere)  Det kan være fornuftig ut fra ønsket om ryktedannelse  Hvis nykommer i ett av mange markeder  Rovadferd skaper rykte om slik adferd også i andre markeder

© SørgardKonkurransestrategi13 Hvordan identifisere rovadferd?  Typisk pris lavere enn en eller annen kostnad, men hvilken kostnad?  Grensekostnad (MC)  Gjennomsnittlig variable kostnad (AVC)  Gjennomsnittlig totalkostnad (ATC) ……  Det teoretisk korrekte er grensekostnad (kostnad ved siste produserte enhet)  Ikke økonomisk rasjonelt å prise under grensekostnad  I praksis vanskelig å finne grensekostnad, slik at det står mellom AVC og ATC

© SørgardKonkurransestrategi14 Rovadferd – hvilken kostnad? Pris, kostnad Grensekostnad ATC AVC Produksjon

© SørgardKonkurransestrategi15 Rovadferd eller ikke?  Kan være stor forskjell mellom ATC og AVC, ikke minst i luftfart  Hvis ATC, kan kostnadene være høye:  Tar med kostnad med fly, bakkemannskap, …  Hvis AVC, kan være dramatisk lavere kostnad:  Gitt tomme seter, er det svært lave kostnader forbundet med en mer passasjer  Svært vanskelig å definere aggressiv prising som rovadferd i luftfart dersom AVC legges til grunn?  Men hvis en i stedet velger ATC, vil en da gripe inn mot rovadferd når det egentlig bare er vanlig konkurranse?

© SørgardKonkurransestrategi16 Rovadferd – inngrep?  To typer feil en kan gjøre 1)For restriktiv, og hindrer dermed konkurranse 2)For liberal, og tillater monopolisering  Norsk eksempel på type 1) feil: Norcem i 1985?  Norcem møtte konkurranse fra Viking Cement  Ble pålagt å senke prisen i hele landet, ikke bare i Stavanger  Norcem valgte å ikke senke prisen verken i Stavanger eller andre regioner, og dermed ingen priskonkurranse  Oppnådde ingen ting med tiltaket, ut over å tillate import av sement til høy pris i Stavanger-området?  Inngrep i strid med et evt. formål om effektiv ressursbruk?

© SørgardKonkurransestrategi17 Rovadferd i tysk luftfart?  Germania inn på ruten Frankfurt-Berlin med en fleksibel billett til EURO 99 en vei  Lufthansa svarte med å senke sin fleksible billett til samme beløp, en prisreduksjon på 60%  Bundeskartellamt i februar i år: Lufthansa har ikke lov til å sette en pris under EURO 134 (differanse på 35)  Prisdifferanse begrunnet med at Lufthansa tilbyr et produkt som er overlegent  ’Catering, frequent flyer, more flights, better booking system, Star alliance, reputation among business travellers’  Bundeskartellamt argumenterer med ’recoupment’: tjener inn dagens tap når Germania har forlatt markedet

© SørgardKonkurransestrategi18 Er det rovadferd?  Bundeskartellamt hevder at Lufthansas pris er klart under ’average operating costs’ (tilsvarer AVC)  Men dette er diskutabelt  Hvis Lufthansa har ledige seter, er da EURO 100 under AVC?  Bundeskartellamt oppmerksom på at saken er diskutabel  ’Should the court, contra to expectation, invalidate the immediate enforceability of the ruling at Lufthansa’s request, the lawmaker will be called upon to embody this instrument in law as a general rule to ensure better protection of competition, for the benefit of consumers’  Kan synes som om hensynet til konkurrentene er viktig

© SørgardKonkurransestrategi19 Type 2) feil i norsk luftfart?  Har rovadferd ført til monopolisering?  Jfr. sitat om Color Air  Hadde SAS en langsiktig strategi for å presse Braathens ut?  SAS minner nå om den gang, når de blir forespeilet at nye selskaper kan etablere seg:  ’Vi får vente og se om det blir en realitet. Men Norge er et tøft marked og vi kan bare minne om luftfartskrigen i 1999’ (Nettavisen, )  Benytte den ’tyske metoden’ for å verne Norwegian?  Men vanskelig å påstå at pris settes under kostnadene?  Kan alternativt fokusere på ’recoupment’:  Presser ut en ny som ikke har fått fotfeste, fordi den etablerte har et fortrinn og har en kundemasse (jfr. argumentet vedr. Lufthansa)  Kan skje uten at den etablerte senker pris under AVC