Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?"— Utskrift av presentasjonen:

1 NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget NASDAQ: Møt-konkurransen klausul? Lars Sørgard Sørgard Konkurransestrategi

2 NASDAQ – prising av aksjehandel
NASDAQ er en elektronisk aksjebørs i USA Aksjehandlerne oppgir kjøp og salgspris på en aksje (og dermed margin) Frem til 1996 kunne hver av disse prisene kun være i 1/8 dollars intervaller Eks.: salg 10 og 1/8, og kjøp 9 og 7/8 Meglere fordeler omsetningen til den som har lavest margin Men fordelingen av marginene så annerledes ut enn på den tradisjonelle børsen (NYSE) Sørgard Konkurransestrategi

3 % Kjøp-salg margin – NASDAQ versus NYSE i 1991
Sørgard Konkurransestrategi

4 Hva skjedde på NASDAQ? Ser at det typiske på NASDAQ er marginer i partall av 8-deler 2/8 og 4/8 klart mest brukt På NYSE ikke et slikt mønster Høyere marginer jevnt over på NASDAQ? Uventet, da NASDAQ er elektronisk og ting skjer raskere enn på NYSE En ekstra margin på 1/8 gir en daglig økning i inntekt på $ 80 millioner Sørgard Konkurransestrategi

5 Kartelladferd på NASDAQ?
Svært gjennomsiktig marked, der det er svært ofte interaksjon Det betyr kort periodelengde, hvilket gir liten gevinst ved å bryte med kartell To forhold bidro til kartell: Meglerne snakket sammen og avtalte å ha spredning i partall 8-deler Truet med represalier dersom en ikke adlød Order preferencing En aksjehandler har en avtale om å matche en annen automatisk, og dermed kunne få handelen Megleren kan dermed gi salget til den som har bydd høyest, fordi den automatisk matcher Sørgard Konkurransestrategi

6 To meglere med ’order preference’
4 = best 1 = verst Høy margin Lav margin KARTELL Høy margin (3, 3) (1,4) Megler 1 KONKURRANSE (4,1) (2,2) Lav margin (Megler 1, Megler 2) Ingen av dem har incentiv til å avvike fra en høy margin (de facto ’møt-konkurransen’ klausul) Sørgard Konkurransestrategi

7 Reglene ble endret … Department of Justice (DoJ) grep inn, og NASDAQ måtte endre sine regler i 1997 Tok stikkprøver (opptak) av telefonsamtaler Innførte limit order display rule Investorer kan konkurrere direkte med meglere, slik som på NYSE Gjorde det mulig med ehandel (se senere) Alle var fornøyde, unntatt aksjemeglerne En reduksjon i marginer på opp mot 2/8 fra 1991 til 2000 (se neste figur) Det utgjorde i underkant av $ 160 mill for hver dag Sørgard Konkurransestrategi

8 … og marginene falt … ! Kjøp-salg margin ($ 1/16) Sørgard
Konkurransestrategi

9 Mer konkurranse: www.island.com
Introduserte aksjehandel for NASDAQ på nettet (ehandel) Et mer finmasket (grid) prissystem på Island enn på tradisjonell NASDAQ NASDAQ: margin i 1/16 Island: margin i 1/256 Betød at Island kunne marginalt underkutte NASDAQ 15/256 < 16/256 = 1/16 Og vi observerte at Island marginalt underkuttet Konkurranse mot NASDAQ, men ikke konkurranse mellom aktører på Island? Sørgard Konkurransestrategi

10 % Fordelingen av kjøp-salg margin i mars 2000
Sørgard Konkurransestrategi

11 Mer finmasket NASDAQ Var NASDAQ sitt grovmaskede nett en faktor som bidro til høye marginer? I april 2001 ble NASDAQ margin gjort mer finmasket, og Island også NASDAQ: fra 1/16 til 1/100 (i cent) Island: fra 1/256 til 1/1000 (tienedel av cent) Resultatet ble at marginen falt ytterligere Nesten 80% av omsetningen med NASDAQ hadde minimal margin (1/100) Island fortsatte marginalt underkutt, men nå også lavere margin for dem Sørgard Konkurransestrategi

12 % Fordelingen av kjøp-salg margin i juni 2001
Sørgard Konkurransestrategi


Laste ned ppt "NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google