Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Emner i kapittel 13 Hva menes med direkte investeringer ? Hvem er eiere og vertskap for FDI ? Modeller for utenlandsetableringer OLI – paradigmet

2 Sekvenser i FDI - beslutning

3 Hva menes med FDI ? UNCTAD definision: “ Foreign direct investment is defined as an investment involving management control of a resident entity in one economy by an enterprise resident in another economy. FDI involves a long-term relationship reflecting an investor`s lasting interest in a foreign entity.”

4 Markedsimperfeksjoner og FDI
Multinasjonale bedrifter forsøker å utnytte imperfeksjoner i nasjonale markeder for produkter, produksjons-faktorer og finansmarkeder Store bedrifter kan lettere utnytte disse enn mindre bedrifter FDI finner ofte sted i markeder med oligopolistisk konkurranse

5 Hvorfor blir bedrifter multinasjonale ?
Strategiske motiver ligger ofte bak målet om utenlandsetableringer. Bedrifter sies ofte å være på jakt etter følgende: Markeder Råmaterialer Produksjonseffektivitet Kunnskap Politisk sikkerhet

6 Oligopolistiske markeder
Strategiske motiver kan ofte sies å være: Proaktive investeringer som skal øke vekst og lønnsomhet for bedriften selv Defensive investeringer som skal redusere konkurrenters muligheter til vekst og lønnsomhet

7 Globale FDI strømmer

8 Innkommende FDI

9 Hvor kommer investorene fra ?

10 Største mottakere av FDI, 2000

11 Største sendere av FDI, 2000

12 Hva kan forklare FDI ? Økonomer har lenge forsøkt å forklare hvorfor FDI oppstår Dette er et komplisert område, hvor teorier hentes fra flere deler av økonomien I en økonomi med perfekt konkurranse, ville FDI ikke forekomme Økonomer fokuserer derfor på imperfekt konkurranse for å forklare FDI

13 Stephen Hymer I sin dr. avhandling spurte Stephen Hymer – hvordan kan en utenlandsk bedrift konkurrere i et fremmed marked, hvor lokale bedrifter vil ha flere fordeler Fremmede bedrifter må ha en eller annen fordel som kan oppveie ulempene ved å operere i et fremmed land

14 Stephen Hymer Hymer forklarte FDI ut fra enkelte bedrifters konkurransefortrinn (monopol) som kan veie opp for økte kostnader ved å operere i fremmede markeder - firm specific (or owner specific) advantages merkenavn og differensierte produkter ledelsesekspertise economies of scale and scope teknologi konkurransefortrinn på hjemmemarkedet

15 Firm specific advantages
Det er en nødvendig men ikke tilstrekkelig betingelse for FDI at bedrifter som blir multinasjonale har et “unikt fortrinn” Hvorfor blir ikke det utenlandske markedet betjent med eksport ? Hvorfor blir ikke en lokal bedrift lisensiert til å produsere for det lokale markedet ? Vi må forstå hvorfor bedriften ønsker å gjøre bruk av fordelen selv

16 Markedsimperfeksjoner
På grunn av markedsimperfeksjoner (særlig i markedet for kunnskap) kan det være en rekke grunner til at bedrifter ønsker å gjøre bruk av konkurransefordelen selv Imperfekte markeder gir høye transaksjons-kostnader Buckley og Casson (influert av Coase), hevdet at bedrifter løser markedsimperfek-sjonen ved å lage sitt egen marked - internalisere

17 Internalisation Teorien om internalisering ble lenge sett på som en generell teori om hvorfor FDI finner sted Ved å internalisere over landegrenser blir en bedrift multinasjonal Det blir likevel hevdet at dette fremdeles ikke er tilstrekkelig for å forklare FDI – et marked kan fremdeles betjenes med eksport

18 John H. Dunning John Dunning hevder at spesielle konkurransefortrinn og internaliserings-fordeler er nødvendige, men han hevder at , men han hevder at i tillegg må det være slik at bedriften må bruke noen produksjonsfaktorer lokalisert utenlands - location specific advantages

19 John H Dunning, forts.. Dunning kombinerer Ownership specific advantages, Internalisation specific advantages and Location specific advantages til en generell teori – det såkalte O-L-I paradigmet for internasjonal produksjon O-L-I paradigmet blir av mange sett på som “state of the art” innen FDI-teori

20 O-L-I paradigmet A firm must possess ownership specific advantages to make up for the extra costs incurred when operating in an unfamiliar market It must be in the firms best interest to internalise these rather than to sell them or otherwise make them available to others It must be in the firms best interest to use its advantages in combination with some factor inputs located abroad - location specific advantages

21 Atferdsteorier Internasjonalisering som en prosess – fra en sterk posisjon på hjemmemarkedet Internasjonal nettverksteori Alliance Capitalism Globale nettverk Joint ventures og strategiske allianser


Laste ned ppt "Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google