Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."— Utskrift av presentasjonen:

1 © SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget

2 © SørgardKonkurransestrategi2 Sekvensielle trekk Bedrifter kan foreta beslutninger før de møtes i markedet som demper konkurransen Da har vi et sekvensielt spill: –Trinn 1: Bedrift 1 foretar sin handling –Trinn 2: Bedrift 2 foretar sin handling Bedrift 1 må gjennomskue hva bedrift 2 kan tenkes å gjøre på trinn 2 Løser spillet baklengs (baklengs induksjon) Men først: spill med simultane trekk HANDLE FØRST

3 © SørgardKonkurransestrategi3 Simultane trekk: Chicken som eksempel (se kap. 3) Ikke FoUFoU Bedrift 1 Ikke FoU FoU (10,10) (15,5) (5,15) (-3,-3) (Bedrift 1, Bedrift 2) = Beste respons FoU-konkurranse Bedrift 2 ULIKE SPILL NASH

4 © SørgardKonkurransestrategi4 Baklengs induksjon Hva dersom FoU-spillet var sekvensielt? –Hva blir da likevekten? Den som skal handle først må starte med å sette seg inn i rivalens valg –Hvis jeg gjør dette, hvordan vil den da respondere? (1): Bedrift 1 løser spillet på trinn 2 (2): Bedrift 1 finner så sitt beste valg på trinn 1 Kan løse spillet baklengs ved hjelp av et spilltre HANDLE FØRST

5 © SørgardKonkurransestrategi5 Bedrift 1, Bedrift 2 10,10 5,5, 15 15, 5 –3,–3 Bedrift 1 handler først Bedrift 2 Bedrift 1 FoU Ikke FoU FoU Ikke FoU FoU FoU-konkurranse – sekvensielt spill HANDLE FØRST

6 © SørgardKonkurransestrategi6 Eksempel: Norwegian På hvilken måte bør Norwegian opptre i konkurransen med SAS? SAS truet med priskrig før nyetablering: –’.. Norge er et tøft marked og vi kan bare minne om luftfartskrigen i 1999’ Kan betraktes som et to-trinns spill? –Trinn 1: Nykommer etablerer seg eller ikke –Trinn 2: Etablerte svarer med ’fred’ eller ’krig’ HANDLE FØRST

7 © SørgardKonkurransestrategi7 Talleksempel En bedrift selger 100 enheter til P = 10 Grensekostnad = 0 Hvis nyetablering og P = 10 for etablert –Etablert og nykommer selger 50 hver Hvis nyetablering og P = 5 for etablert –Etablert selger 120 og nykommer 5 Nå må nykommer løse spillet på trinn 2: –Er det i den etablertes egeninteresse å sette en lav pris? –Hvis ja, er etablering ikke lønnsomt HANDLE FØRST

8 © SørgardKonkurransestrategi8 Etablert 500 600 1000 Etablert Nykommer Ingen etablering Etablering Fred Krig Talleksempel forts. HANDLE FØRST TROVERDIG når den etablerte truer med priskrig Nykommerens beste valg vil være INGEN ETABLERING

9 © SørgardKonkurransestrategi9 Talleksempel forts. Men den etablerte ikke bundet til å senke prisen Nykommeren kan utnytte dette Hvordan etablere seg slik at den etablerte ikke finner det lønnsomt å senke prisen? Forslag: Nykommer setter en kapasitet lik 39, i stedet for 50 –Den etablerte selger 61 i stedet for 50 ved høy pris HANDLE FØRST

10 © SørgardKonkurransestrategi10 Etablert 610 600 1000 Etablert Nykommer Ingen etablering Etablering Fred Krig Talleksempel forts. HANDLE FØRST Gitt nyetablering, den etablertes beste respons er FRED Kapasitetsbegrensing av nykommer

11 © SørgardKonkurransestrategi11 Norwegians strategi I henhold til teorien kan det være fornuftig med en forsiktig etableringsstrategi –Unngå å provosere SAS til å opptre aggressivt Har Norwegian valgt en slik strategi? JA: Begrenset kapasitet ved oppstart NEI: Har nå ekspandert betydelig Men la oss se litt mer nøye på hva de har gjort Kanskje de allikevel har en forsiktig strategi også nå ett år etter oppstart?

12 © SørgardKonkurransestrategi12 Stavanger Oslo Bergen Tromsø Rutenettverket sommeren 2002 Trondheim Beskjedent nettverk, sammenlignet med SAS Forsiktig etablering, for å ikke provosere SAS?  SAS: 32 ruter

13 © SørgardKonkurransestrategi13 Stavanger Oslo St.holm Bergen Bodø Evenes Tromsø Rutenettverket fra sommeren 2003 Trondheim Faro Malaga Murcia Londo n Alta Molde Ålesund Norwegian er blitt mye mer aggressiv? Forlatt sin forsiktige strategi?

14 © SørgardKonkurransestrategi14 Antall daglige avganger hverdager OSL-BGO66 OSL-STVG64 OSL-TRD66 OSL-TOS22 August 2002 August 2003 Tyder ikke på at Norwegian har blitt mer aggressiv

15 © SørgardKonkurransestrategi15 Har Norwegian endret strategi? Gikk inn på de fire største rutene, men SAS var klart størst i antall avganger Norwegian oppretter nå nye ruter, men ikke økt frekvens (flere avganger) på hver rute Uttaler følgende til DN 1.7.03: –’Vårt mål er å kapre 25% av forretningsreisende på hver rute vi flyr’ Fortsatt en målsetting å være liten på hver rute Det gjør det lite fristende for SAS å svare på hver enkelt rute De har holdt seg til sin opprinnelige strategi


Laste ned ppt "© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google