Å lykkes med IKT - har skoleeier noe å si? Erfaringer med Buskerud fylkeskommunes strategi for pedagogisk bruk av IKT Kirsti Slettevoll, konsulent, Buskerud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Forskning og utvikling
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Skolebasert kompetanseutvikling
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Å lykkes med IKT - har skoleeier noe å si? Erfaringer med Buskerud fylkeskommunes strategi for pedagogisk bruk av IKT Kirsti Slettevoll, konsulent, Buskerud fylkeskommune Geir Dahlberg, utviklingsleder, Hønefoss videregående skole

Hva tenker de, og hva gjør de derre i fylket? Strategi og tiltak Konsekvenser på skolene

Hvorfor oss, da? Ikke spesielt tidlig ute med IKT – unntak Kongsberg vgs Dele våre erfaringer Lære av andre Diskusjon om skoleeierrollen etterlyst Langsiktig strategi Definisjoner Krav Oppfølging Undersøkelser

Hva slags fylke ? Stor variasjon by - land - fjellområder innbyggere Største kommuner Drammen Ringerike Kongsberg Tettest befolket i Drammensregionen Stor andel flerkulturelle, mange pendler til Oslo Populære friluftslivområder i Hallingdal og Numedal

Videregående opplæring 13 videregående skoler 8500 elever 1700 lærlinger 3 skoler med mer enn 1000 elever - Drammen, Kongsberg, Åssiden Minste skole Numedal vgs Fylkesadministrasjon i Drammen

Skoleeiers ansvar - oppfylle Opplæringsloven Hovedmålsettinger i Handlingsprogrammet Bygninger Infrastruktur - tilgjengelige datamaskiner -nett Fordele ressurser til skolene Kvalitetssikring Skoleeierrollen i Stortingsmelding 31

To ulike måter Autonome skoler - liten grad av innblanding i hvordan skolen løser oppgaven Aktiv skoleeier - bestiller, veileder, følger opp Buskerud sånn midt mellom Men - aktiv når det gjelder kompetanseutvikling IKT Mer aktiv skoleeier Samarbeid på tvers, tett på Kompetanseløftet Buskerud U

Bakgrunn for en mer aktiv skoleeierrolle - Deltatt i Digital ledelseskompetanse og Fyrtårnprosjektet Lederne avgjørende, også i fylkeskommunen Tydelig bestilling og avsender - En ansatt i fylkeskommunen med fokus på pedagogisk IKT Arbeidet med pedagogisk IKT knytta til Kompetanseløftet Buskerud - Knytta oss til ressursmiljø i Buskerud -Bærbar PC til vg1- og vg2- elever 2008, alle fra 2009: Effekter i undervisningen: Krav fra Fylkestinget ved innføring av bærbar PC Behov for systematisk og langsiktig satsing Utvikling av en 4-årig strategiplan

Forord Bakgrunn Visjon og hovedmål Strategi Satsingsområder Tiltak 2008 – 2009 Tiltak 2009 – 2010

tenke langt - tenke kort - tenke langt - tenke kort Hva måtte vi ta stilling til? Hva vil vi med IKT i skolen? Hva må læreren kunne? VISJON KOMPETANSE Hvordan kommer vi dit? STRATEGI Prosessdokument

Visjon: Bedre læring, dømmekraft og livsmestring i et komplisert samfunn Digitalkompetanse er læraren si evne til å bruke IKT fagleg med pedagogisk-didaktisk IKT-skjønn og å vere bevisst kva dette har på seie for læringsstrategiane til elevane. Krumsvik, 2007 Kompetanse: Digital kompetanse er læraren si evne til å bruke IKT fagleg med pedagogisk-didaktisk IKT-skjønn og å vere bevisst kva dette har å seie for læringsstrategiane til elevane. Krumsvik, 2007 Strategi: Å lære i det daglige gjennom praktisering, kollegarettleiing, refleksjon og prøving og feiling. Ressurspersoner får rollen som IKT- piloter i kollegiet. Tiltak rettet mot ulike nivåer - alle skal løfte seg noen hakk mot digital dannelse.

Satsingsområder 1.Skoleeiers digitale og organisatoriske kompetanse 2.Digital ledelses- og endringskompetanse 3.Digital og pedagogisk kompetanse 3a. Lærererens grunnleggende IKT-kompetanse – ferdigheter (nivå 1) 3b.Lærerens faglig-didaktiske IKT-kompetanse – kunnskaper (nivå 2) 3c. Lærerens faglig-didaktiske IKT-kompetanse – holdninger og kritisk refleksjon (nivå 3) 4. Kunnskap om læreres og elevers IKT-kompetanes og IKT-bruk – forskning og utvikling

En skoleeierrolle for utvikling – hvordan vil vi utøve den? •Krav •Oppfølging, støtte, inspirasjon •Undersøkelser – kunnskap om status •Systematikk •Bygge nettverk på tvers •Bruke ressursmiljøer – stimulere ressursmiljøer •Lærende og synlig skoleeier

Minimumsforventninger til skolene •Alle skoler skal ha en IKT-plan, som justeres hvert år •Lærernes grunnleggende ferdigheter (nivå 1) skal være på plass •Minstekrav til bruk av It’s Learning alle lærere •Alle skoler skal ha en ordning med IKT-piloter •IKT-pilotene skal kobles mot fagseksjonene •Alle skoler skal ha en IKT-kontakt til fylket •IKT-piloter og IKT-kontakt møter i IKT-forum (60 – 80) •Administrator og en superbruker møter i It’sL- forum (30)

Hver skole formulerer krav i forhold til status på egen skole. Noen minimumskrav følger: It’s Learning alle lærere leser meldinger hver dag og kan kommunisere med elevene via meldinger alle lærere bruker fagrom til planer og beskjeder til elevene alle lærere bruker oppgavefunksjonen til oppgaver, innleveringer og tilbakemeldinger alle lærere prøver ut hvordan diskusjon kan brukes i eget fag alle lærere prøver ut hvordan undersøkelse kan brukes til evaluering av egen undervisning alle lærere prøver ut hvordan undersøkelse kan brukes til innlæring av kunnskap alle lærere legger ut lærestoff, lenker til aktuelt fagstoff/nettsteder til elevene Digitale lærings-/nettressurser alle lærere skal gjøre seg kjent med tilgjengelige digitale læringsressurser gjennom deltakelse i fagseksjonen på skolen alle lærere skal gjøre elevene kjent med gode tilgjengelig digitale læringsressurser, og eventuelt legge inn linker eller laste dem opp i fagrommet på It’s learning alle lærere skal prøve digitale læringsressurser i opplæringen alle lærere skal lage minst en digital læringsressurs i faget som de deler med andre kolleger Digitale verktøy for læring gjennom samarbeid alle lærere skal sette seg inn i og prøve minst ett verktøy som elevene kan bruke til interaktiv læring, For eksempel blogg, wiki eller andre samskrivingsdokumenter. Eksempel på minimumskrav til IKT-plan

Organisering av IKT-nettverk på tvers av skolene IKT-forum 13 skoler IKT-piloter It’s learning adm/superbruker IKT-kontakt (en leder) It’s Learning-forum 60 – 80 4 samlinger 26 2 samlinger

Fagrom for IKT-forum – åpent for alle som vil

Skoleeiers oppfølging av forventninger •Årlig oppfølgingsbesøk med alle skoler med bærbar PC •Årlig brukerundersøkelse blant alle elever med bærbar PC – og deres lærere •IKT-planen følger som vedlegg til skolens virksomhetsplan – oppfølging i tertialmøter •Tett på noen utviklingsprosjekter

Spørsmål oppfølgingsbesøk skolene IKT – pedagogisk bruk Skoleledelsen – ledelsens digitale kompetanse – ledelsens forståelse for hva som kreves for å integrere IKT i opplæringen og skape pedagogisk merverdi? Organisering av støttefunksjoner og læringsarenaer for lærerne Har skolen ”IKT-piloter” eller andre ressurspersoner med en definert rolle? Ressurs? Organisering? Link til fagseksjoner/avdelinger? Refleksjonsarenaer? Kultur for prøving og feiling? Forventninger og krav til bruk Hvilke krav? Oppfølging ved ledelsen? Lærernes digitale kompetanse Elevenes digitale kompetanse Pedagogisk bruk – It’s Learning Pedagogisk bruk – Digitale læringsressurser Pedagogisk bruk – web 2.0 Informasjonskompetanse og digital dømmekraft Eventuell annen pedagogisk bruk Eventuelle prosjekter der IKT inngår Samarbeidet med IKT-drift Innspill til fylket: tilbakemelding, behov for fellestiltak, behov for samordning?

Noen tiltak • Støtte til Kongsbergkonferansen • Samlinger IKT-forum og It’s Learning-forum • Utviklingsprosjekter • Utvikling av læringsressurser – for eksempel skjermvideoer • Avslutning Fyrtårnprosjektet • Forskning - undersøkelse

Program for samling for erfaringsutveksling pedagogisk bruk av IKT 10. – 11. februar 2009 Kongsberg Tirsdag 10. februar Onsdag 11.februar Deltakelse på konferansen ”Den digitale allmenningen 2009” i henhold til egen påmelding Innsjekking på hotellet. Rundstykker, te og kaffe. Jeg – en blogger. Personlig beretning om hva jeg har lært av å være med i bloggosfæren v/ Marita Aksnes.Temaet tas opp til diskusjon onsdag. Hva lærte vi? Vi diskuterer og fordøyer inntrykkene i etterkant av foredrag og verksted på konferansen. Lekse til onsdag: Alle skriver et diskusjons- eller blogginnlegg om konferansen. Felles middag Nytt og nyttig fra BETT 2009 v/noen av dem som var der Oppfølging av temaet fra samling: Arbeidsmapper, utvalgsmapper og vurdering på It’s Learning.Flere erfaringer. Diskusjon. Pause Litt Web 2.0-Blogging – bør virkelig alle blogge? Facebook og lærerrollen. Trenger vi retningslinjer? Lunch Erfaringer fra Fyrtårnprosjektet v/ St. Hallvard, Eiker og Kongsberg vgs Neste steg Hvilke verktøy, funksjoner eller programmer kunne du tenke deg å prøve ut med elevene? Hva ønsker du å lære mer om selv? Gruppearbeid. Pause Strategiplan pedagogisk bruk av IKT – forslag til tiltaksplan for 2009 – 2010 Avrunding med noen av deltakernes blogginnlegg eller diskusjonsinnlegg Faste innslag: Informasjonssaker fra skoleeier, dialog Kompetansetiltak It’s Learning med mer Erfaringsutveksling – presentasjoner ved skolene

15 BFK fagnettverk med fagrom på It’s Learning

Justering • Større vekt på utviklingsprosjekter • Sterkere kobling til fagnettverkene • Jobbe videre med IKT som læringsfremmende verktøy – endring av praksis • Fortsette arbeidet med delingskultur • Sterkere satsing på å styrke ressursmiljøene på skolene

Lærende organisasjon – lærende skoleeier ?

RESULTATER Støttefunksjoner og skoleledelse • Det er tydelig at lærerne er ganske tilfredse med kollegers og ledelses backup, interesse og engasjement vedrørende bruk av PC i undervisningssammenheng. • Best ut kommer utsagnene om ledelsens interesse og engasjement for IKT i undervisningen Undersøkelse 2009, HiBU (Øystein Sørebø)

Resultat undersøkelse januar 2009 Fag Beskjeder fra lærer Leverer oppgaver Fagstoff fra lærer Faglenker Norsk85%91%53%50% Engelsk86%86%59%60% Matematikk73%27%32%27% Naturfag78%81%60%61% Kroppsøving75%39%22%12% Fremmedspråk84%61%48%43% Samfunnsfag82%75%55%47% Historie75%65%49%42% Geografi77%58%50%49% Programfag82%77%59%49% PTF71%72%43%34% Bruk av It’s Learning i ulike fag - Elevsvar Svarene viser prosent av antall elever som har faget

Spørsmålene basert på definisjonen av IKT-kompetanse i strategiplanen Eksempler her! Mapper Meldinger Pekere Oppgave Tester Undersøkelse Leksjon Forklaringssekvens Diskusjon Konferanse Prosessdokument

Arbeidsmappe – utvalgsmappe? Karakterbok? Undervisningsplanlegger? Læreplanmål?

Web 2.0

Fått opplæring?

Lage undervisningsopplegg med …..?

Søke Skrive Regne Lese Lytte Kommunisere Utveksle Presentere Lagre Spørre Bearbeide Diskutere Terpe

Skille mellom pålitelige og upålitelige kilder ved internettbruk.. Kjenne til læringsstrategier ved bruk av digital teknologi…

Spørsmål til Hønefoss vgs– har BFK-strategien noen konsekvenser for skolen – og for elevenes opplæring?