Vurdering for læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kroppsøvingsdidaktikk
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering – hva og hvorfor?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
VURDERING Musikk trinn.
Vurdering for læring.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
De ulike samtalene Videreutdanning 18.okt Grete Sevje Grete Sevje 1.
Praksiseksempel fra Lørenskog
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Vurdering for læring i Fysikk 1
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring

Bakgrunn:  Vurdering for læring er et  av Osloskolens satsingsområder innenfor vurdering. Formålet er å bedre skolens vurderingskultur, særlig med tanke på å møte kravene til underveisvurdering i forskrift til opplæringsloven og gi elevene tilpasset opplæring. På ungdomstrinnet ble det høsten 2007 startet en pilotering med 12 skoler, og høsten 2008 ble satsingen utvidet til å gjelde samtlige grunnskoler med ungdomstrinn. Majorstuen har vært pilotskole.

Utdanningsetatens målsettinger for skoler som arbeider med Vurdering for læring: Vurdering skal være en integrert del av alt læringsarbeid At man deler og utvikler læringsmål sammen med elevene Man utvikler vurderingskriterier sammen med elevene At man utvikler en forståelse for at kriterier kan oppfylles på ulike nivå At man involverer elevene i egenvurdering Gir elevene tilbakemeldinger som fører dem videre i vurderingsarbeidet Gjennomfører samtaler med elevene om resultater fra kartlegginger og sentrale prøver At man gjennomfører samarbeid om vurdering på skolen En kulturell profil En IKT-profil

Momenter som bidrar til ”vurdering for læring” Tydelige mål - Elevene må vite hva som skal læres, altså målet for det de arbeider med Vurderingskriterier - Elevene må vite hva det blir lagt vekt på når det de arbeider med skal vurderes Egenvurdering – Bidrar til at elevene får kjennskap til hva de allerede kan og hva de kan jobbe mer med Parvurdering – Elevene lærer å gi konstruktive tilbakemeldinger og samarbeide med hverandre Tilbakemeldinger/Framovermeldinger – Tilbakemeldinger fra lærer som viser veien videre i læringsprosessen 4

Slik driver vi VFL på Majorstuen skole: lik mal for ukeplan (med mål og vurdering) mål på tavla + evaluering av økten/timen mål og vurdering på oppgaver felles vurderingskriterier på muntlige presentasjoner egenvurdering / parvurdering felles maler for elevsamtalen og utviklingssamtaler elevmappe på Fronter

Eksempel fra en ukeplan: Delmål Lekse Vurdering Skal gi uttrykk for en kompetanse, ikke en aktivitet eller tema. Skal være målbare og bør være utformet i et språk som passer målgruppa. Aktiviteten for perioden; det elevene skal gjøre hjemme/evt på skolen Må ha sammenheng med delmålene i kolonne 1 Et eksempel i faget norsk: Skrive ord med skj-lyd riktig Gjør oppgave 1 og 2 i læreboka Diktat med hovedvekt på skj-ord

Felles mal for vurdering av muntlige presentasjoner Utdrag fra malen vår: Over middels 5 – 6 Du snakker fritt og uavhengig av manus. Du har god kontakt med tilhørerne. Du snakker tydelig; stemme og tempo er tilpasset situasjonen. Du bruker tekniske hjelpemidler på en måte som styrker presentasjonen Du har en variert og kreativ presentasjonsform. Du har en tydelig og godt oppbygd disposisjon av presentasjonen Du viser deltakelse i par-/gruppesamspillet og tar hensyn til de andre Gjøres kjent uken før skolestart Oppslag og digitalt

Spørsmål? Man må vite hvilke mål det er man vurderer elevene opp mot, Og finne en vurderingsform som passer. Og det må man gjøre på begynnelsen av læringsprosessen. 8 8