Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
muligheter og utfordringer
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
KLASSELEDELSE.
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
ELEVMEDVIRKNING.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Mappemetodikk.
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
«Utviklende læring i matematikk»
IKT for læring Mattias Øhra.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010

Målsetninger Dere skal bli kjent med •hva som kjennetegner mappevurdering •ulike modeller for mappevurdering •ulike teknologier som kan brukes

Hva snakker vi om? Mappevurdering: Mappepedagogikk: Mappe til grunn for sluttvurderingen Bruker mappe som læringsredskap

En ideell beskrivelse av mappevurdering •Eleven samler mappearbeider som viser innsats, fremskritt og prestasjoner over tid •Mappearbeidene er varierte (mht sjanger og kontekst) •Eleven skal vurdere kvaliteten i arbeidene •Respons fra medelever og lærer(e) viktig •Refleksjon over fag og egen læreprosess vektlegges •Et utvalg blant mappearbeidene legges frem til sluttvurdering •Det knyttes refleksjon til arbeid og utvelgelse (Line Wittek 2002)

Læringssyn • Eleven er aktivt skapende og har store ressurser • Læring er en målrettet virksomhet der eleven selv er en viktig agent i samarbeid med andre elever • Det å skrive, tegne og snakke med andre er grunnleggende, uansett fag • Mappevurdering forutsetter at undervisning og vurdering er integrert

Klasseromstyper

Forskjellige slags mapper •Arbeidsmappe –Samler arbeider gjennom perioden –Viser utviklingen –Læreren/elev får god oversikt over utvikling •Presentasjonsmappe –Viser de viktigste og beste prestasjonene gjennom perioden –Velges i samarbeid med lærer, medelever, foreldre –Egenvurdering skal legges ved –Kan også brukes i foreldresamtaler Taube 1998

Enkel modell

Kompleks modell

Digitale mapper i norskfaget

Digitale mapper i medier og kommunikasjon

Hvorfor mapper? •Utvikler evnen til •å sette personlige mål •å reflektere over egen læring •å bedømme egne prestasjoner •Utvikler selvfølelse og samarbeidskompetanse •Fremmer selvstendighet, aktivitet og engasjement i læreprosessen •Validitet Taube 1998

Fokus på ulike klassenivåer? Finnes det forskjeller her?

Tidlige skoleår • Skapende evner – lyst til å lære • Emosjonell kompetanse, selvtillit og trygghet • Positivt selvbilde – ”jeg er noen”, ”jeg kan” etc • Sosial kompetanse, medmenneskelighet – å bry seg • Kommunikasjons – og samarbeidsevner • Grunnleggende kunnskaper i basisemner (Olga Dysthe, 2005) 6&epslanguage=NO

Mellomste skoleår • Styrke grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i basisemnene • Tilegne seg redskap for å lære – lære seg grunnleggende strategier og teknikker for refleksjon og læring • Gruppemodenhet og samarbeidsrettet læring • Kommunikasjonsevne - å kunne representere seg selv (Olga Dysthe, 2005) 6&epslanguage=NO

De senere skoleår • Fordypning av kunnskaper i de ulike emnene • Økende spesialisering og interessevalg • Mer selvstendig, eksperimenterende og problembasert læring – å stille opp og løse problem, lære å lære • Evne til å arbeide i team og være i konstruktiv dialog • Evne til å holde sluttmålet klart (videre studier, yrkesvalg etc) (Olga Dysthe, 2005) 6&epslanguage=NO

Presentasjonsmappen bør bære spor av sin eier

Blogg

LMS

Hvordan bør du introdusere mapper i klassen? •Mapper er brukt av mange •Lage sine egne mapper •Delvis inneholde arbeider de selv mener er viktig, delvis hva lærer mener er viktig –Viktige –Gode –Mange forskjellige •Oppfordre til personlige mapper •Skal skrive sine egne vurderinger Taube 1998

Refleksjonsoppgave •Hvordan gjennomføres elevvurdering i dag ved din skole? •I hvilken grad er dere ”samkjørte” om hvordan elevvurderingen skal gjennomføres? •Hva er likt og hva er forskjellig fra mappevurdering slik dere nå forstår det?