Tilpasset opplæring Seniorrådgiver/spesialpedagog Kirsten Skram

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samhandling.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
KLASSELEDELSE.
Selvfølelse vs selvtillit
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Ungdomstrinn i utvikling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
Cerebral Parese og kognitiv funksjon
Tilpasset opplæring Seniorrådgiver/spesialpedagog Kirsten Skram
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
HelART i Ulåsen barnehage
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Asperger syndrom og ADHD
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Velkommen til foreldremøte
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset opplæring Seniorrådgiver/spesialpedagog Kirsten Skram

Vi vil, men hvordan skal vi få det til? Tilbudet til det enkelte barn er avhengig av hvor godt de ulike aktører spiller sammen Holdninger og kunnskap fra de besluttende myndigheter vil være avgjørende for hvilke rammer som gis de ulike opplæringsarenaer. Kirsten Skram 2006

Vi må sette fokus på Organisatoriske tiltak på ulike nivå Metodiske tiltak på ulike nivå Samarbeidsrutiner på ulike nivå Kartleggingsmetodikk på ulike nivå Kirsten Skram 2006

Grunnleggende faktorer må ordnes først Overganger og samarbeid mellom ulike nivå Klassestørrelse/gruppestørrelse Timeplanlegging. (En rigid timeplan låser det meste) Kirsten Skram 2006

Et positivt læringsmiljø ivaretar viktige behov hos elevene. Følgende sider bør vektlegges: Tilpasning av opplegget/undervisningen til elevenes forutsetninger Sosial sammenligning Struktur og oversikt Medansvar for egen læring Vurdering Sosialt miljø (Skaalvik og Skaalvik 1996) Det settes altfor ofte fokus på elevenes vansker og ikke på deres styrke. Bruk interesser og egenmotivasjon for alt den er verdt. Kirsten Skram 2006

Hvilket tempo skal vi ha? Hvordan skal progresjonen være ? Hva slags kunnskap trenger vi? Håndens kunnskap Åndens kunnskap Erfaringskunnskap Informasjonskunnskap Abstrakt kunnskap Konkret kunnskap Hvilken plass har skolefaglig læring i barnets totale læring? Det viktigste jeg lærte i min barndom lærte jeg andre dagen. Hva trenger hver enkelt for å mestre sin hverdag. Hvor høyt verdsetter vi den lærdom som foregår utenfor skolen og barnehagen. Hvor flinke er vi til å dyrke mangfoldet?? Kirsten Skram 2006

Nevropedagogikkens grunnsyn (Susanne Freltofte) Å legge til rette et læringsmiljø hvor det er mulig å kompensere for de vanskene et individ har Å finne frem til barnets beste læringskanal i den hensikt å formidle læring på en slik måte at barnets læringsmuligheter optimaliseres Erfaring viser at satsing på de læringskanaler som er best hos barnet, bidrar til styrket kognitiv utvikling også på andre områder Dette må danne grunnlaget for vår tenkning om læring for disse barna Det er ikke tvilom at barn med CP har en hjerneskaade og er i behov av mange kompensatoriske tiltak for å kunne oppnå mestring. I skolen har man i noen sammenhenger så lyst til å trylle tilbake en forutsetning som barnet ikke har og tenker at vi må se litt på om man ikke kan greie å terne det fram igjen. Vi kan bar tenke oss hvis øyenlegen vår sa at nå synes jeg du har gått så lenge med brille uten at du er blitt bra, så vi slutter med dem, du blir nok bedre hvis du trener litt mer på ........ Kirsten Skram 2006

Læringens situasjonsvariabler Øvelse og praktisering Utforming av undervisningsmateriale Fysiske omgivelser og hvordan de er tilrettelagt Relasjoner Hva har vi å spille på? Disse faktorene danner det helhetlige læringsmiljøet Kirsten Skram 2006

Effektiv læring er avhengig av: Forkunnskaper og hvor godt disse er organisert Mental aktivitet ( elevens indre liv) Hvordan stoffet er organisert og tilpasset Læringens kontekst Samspill mellom kognitive ferdigheter og læringsatferd Samspill med omgivelsene Kirsten Skram 2006

Utsatte barn Barns kompetanse kan trues av risikofaktorer, men kan styrkes når de får muligheter til å utvikle seg innenfor rammen av et stimulerende miljø Utviklingsmulighetene ligger i alle former for materiell og emosjonell støtte, mens risikofaktorene er knyttet til konstitusjonelle faktorer (utseende, temperament, sykdom, lærevansker) (Garbarino1990) Kirsten Skram 2006

Prefrontale hjernefunksjoner Fokus på de oppgaver som skal løses Analyse av impulser fra sanseapparatet Planlegging - programmering - både enkelt og sammensatt Målrettet atferd Forberedelse av motorisk aktivitet Evne til å forutse konsekvenser av handlinger Evne til å gjenkjenne og forstå feil Selvkontroll På ulike måter kan vansker i prefrontale områder, hver for seg eller sammen, påvirke læringsprosessene negativt Kirsten Skram 2006

Ulike funksjonshemminger kan virke inn på individuelle ferdigheter som har betydning for sosialt samspill Selektiv oppmerksomhet Vedvarende oppmerksomhet Pragmatiske språkvansker Nonverbale vansker Kirsten Skram 2006

Nonverbale lærevansker Høyre hjernehalvdel spiller en viktig rolle for individets evne til å orientere seg sosialt. Problemer i dette området synes å gi individet redusert evne til fleksibel situasjonsforståelse ”De synes å bruke overlærte strategier på en stereotyp måte uten å være i stand til å vurdere om strategien passer for situasjonen” (Rourke og medarbeidere 1995) Kirsten Skram 2006

Å fungere i kontekst Forstå hvilken situasjon man er i Forstå hvilke regler som gjelder Forstå hva denne situasjonen krever av meg Forstå hva som kan kreves av situasjonen Hver gang et individ skifter miljø, kreves det tilpasning og dets kompetanse settes på prøve. Nonverbale vansker visuspatiale vansker oppmerksomhetsvansker spiller elevene et puss i forhold til å flexe mellom ulike kontekster. I kjente kontekste kan du ta inn nytt innhold I ukjente kontekster må temaet være kjent. Ukjent tema i ukjent kontekst skaper forvbirring og usikkerhet og barna vil hver for seg prøve å definere konteksten og kontekstens hensikt med ulik grad suksess ( karsten hundeide) Kirsten Skram 2006

Struktur som pedagogisk virkemiddel Hensikten med struktur i undervisningen, er å hjelpe eleven til å gjøre så få feilvalg som mulig. Dette oppnås gjennom: Forutsigbar læreratferd Tydelig kommunikasjon Struktur i tid og materiell Sekvensering av oppgaver Kirsten Skram 2006

God struktur skaper Trygghet hos elevene og personalet Gir oversikt over hva som forventes Viser hvordan man skal handle i ulike situasjoner Påvirkes av bl.annet regler, tydelighet, rutiner og hvordan disse følges opp Kirsten Skram 2006

Er vi enige om hvordan vi skal definere god struktur? Det er forskjell på stram struktur og klar struktur. Strukturen må ha en hensikt Rigiditet vs. fleksibilitet Kirsten Skram 2006

Ustrukturerte situasjoner Løs struktur uten tydelige oppgaver Mulig å velge mellom flere alternativ Lav grad av voksen involvering Nye og ukjente situasjoner Kirsten Skram 2006

Strukturerte situasjoner - arenaer for jevnbyrdighet Stram og klar struktur Voksen involvering Individet har de ferdigheter som kreves for å delta Kirsten Skram 2006

Totalplanlegging med fokus på oversikt og struktur Hvor skal jeg være? Hva skal jeg gjøre? Hvor lenge skal jeg jobbe? Hvem skal jeg være sammen med? Kirsten Skram 2006

Samspillsteorier legger vekt på: Den voksnes rolle Tilrettelegging av ytre miljø Bekreftelse Veiledning Anerkjenning Relasjonsbygging (Garbarino1990) Det må også legges vekt på å ha gjenkjennbare sosiale strukturer gode modeller regler som veivisere for hvordan vi omgåes hverandre vi sier til hverandre Hilse, ha det, hva har du lyst til Kirsten Skram 2006

Eleven trenger hjelp til å lette læring: Hjelpe eleven til å organisere sin kunnskap Samle i mapper/permer strukturere og gjennomgå, repetere,overlære Bruke ulike dataprogram som power-point, tekstbehandling osv. Svaralternativ Rask tilbakemelding Rammefortellinger Nærhet mellom planlegging,gjennomføring bearbeiding og evaluering Kirsten Skram 2006

Vi kan lette læring (forts.): Ta alltid utgangspunkt i barnets beste læringskanaler Forenkle oppgavestrukturer Lær barnet om egne sterke og svake sider i forhold til læringsstrategier Sjekk ut om barnet takler multisensorisk stimulering, eller om det har fordel av å bruke ensidig satsing på en sansekanal om gangen Kirsten Skram 2006

Viktige læreforutsetninger av strukturell art: Første nivå Skille ut relevant og viktig informasjon Klassifisere og organisere Se sammenheng mellom det en lærer i øyeblikket og det en har lært før Kirsten Skram 2006

Viktige læreforutsetninger av prosessuell art: Andre nivå Nyttiggjøre seg tilbakemelding og veiledning for å komme over/forbi vanskene både kognitivt og emosjonelt. Veiledning i stedet for retting Planlegge lærings-og problemløsningsaktiviteter. Lære strategier for å lære Organisere og kategorisere informasjon slik at den inngår i en meningsfylt helhet. Før-nå-framover Kirsten Skram 2006

Viktige læreforutsetninger i et metaperspektiv: Tredje nivå Vite hva en kan Huske hva en kan Formidle det en kan Kirsten Skram 2006

Rammer for aktivitet Planlegges av barn og voksne sammen Temaet og rollene er lagt på forhånd Skal bygge på barnas interesser og ønsker Barna må ha innsikt og opplevelser i forbindelse med tema Barna skal selv skape lekens/aktivitetens rammer De voksne skal delta aktivt og inspirere til lek Krever en aktiv støttende voksenrolle Rammelek Storyline Temaorganiser Kirsten Skram 2006

Metodiske tips Vis først hvordan Vis etterpå hvorfor Fokuser på kompensering fremfor ”svikt-trening” Gi nødvendige modeller Gi nødvendige hjelpebetingelser Gi ros Øv deg selv i å ta positive henvendelser Kirsten Skram 2006

Suksessfaktorer i læring: Det skal være lett å lære Ulike læringsstrategier må være likeverdige Først øve så forstå Svaralternativ Fasit Forklarende evaluering Kirsten Skram 2006

Tre viktige forutsetninger må ligge til grunn for at læring og utvikling kal finne sted: Selvtillit, glede, vennskap Kirsten Skram 2006