Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Melding til Stortinget…
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Veiledning av nyutdannede
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Oslo kommune Sykehjemsetaten
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Digital tools in kindergarten
Nasjonale prøver.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Utdanningspolitisk dag 30.April 2009 Sola strandhotell.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis? Siw Watz Knut-Halldor Otterdal Nannestad VGS 24.08.2011

Vår bakgrunn: lærere på HS og SoS praksisveiledere profilerte praksisskoler: sikre kvaliteten på praksisveiledningen, og veiledning av nyutdannede lærere Veilederutdanning Eksempler fra hverdagen, eget erfaringsgrunnlag

Situasjonsbeskrivelser Eksempel 1: Situasjon: valg av praksisveileder Knut-Halldor: lærer på SoS Siw: teamleder SoS

Eksempel 2 Situasjon: personlig ærend Knut-Halldor: student Siw: praksisveileder

Eksempel 3 Situasjon: oppfølging fra utdannings- institusjon Knut-Halldor: praksisveileder Siw: student

Bakteppe St. mld. nr. 11 (2008 – 2009) Læreren – rollen og utdanningen peker på svakheter ved dagens praksisopplæring Etterlyser tydeligere rammer og krav

Utfordringer/ utgangspunkt Hvordan bedre kvaliteten på praksis Hvordan få til et godt samarbeid mellom praksissted og utdanningsinstitusjon? Nasjonale føringer? Hva innebærer kravet om veiledet praksis? Bør det innføres kompetansekrav for veiledere?

Med lys på innholdet Erfaringsbasert Det er ikke så mye forskningsbasert stoff å finne –st.meld. 11 (2008/9) s. 67 – sett på rapportene fra GLU Rapport fra Kvalitet i PPU - Utfordringer og mulige tiltak, Tine Arntzen Hestbek med flere. 2010 Rapport fra UHR – Nasjonalt råd for lærerutdanning: En helhetlig tilnærming til lærerutdanning, august 2011

Forankring av praksis tydeligere hos skoleeiere og skoleledere Bedre kvalitet Forankring av praksis tydeligere hos skoleeiere og skoleledere Færre praksisskoler for å kunne bygge opp solid veilednings- og FoU-kompetanse Noen ”Profilerte praksisskoler” drar lasset i hver region? Systematisk veilederopplæring med vekt på veileder- og FoU-kompetanse

Bedre kvalitet Praksiskoordinatorer – praksisveiledning, forankre det i ledelsen Tilbud om /kursing - oppfølging fra høgskole til VGS, avtaleverk Nettverkssamlinger mellom skoler Utvikling av nettsteder som er åpne (eks: NVGS) ”Praksishåndbøker” www.nannestad.vgs.no

Bedre kvalitet Skolen som organisasjon Praksissjokk Relevant praksis for studenten

Samarbeid Høgskolelærere fra utdanningsinstitusjon følger opp praksisstudentene tett Premøte for studentene Min. antall besøk pr. praksisperiode

Praksisveiledere GLU har ført til at det er krav om veiledningskompetanse på 15 studiepoeng for å være praksislærer I gr. skolen(eller startet på denne utd.) GLU: Utdanningsinstitusjonene skal ha tilbud om minst 30 stud. p. i veiledning GLU: Avtaleverk om samarbeid utd. inst. og praksisskole (partnerskapsavtaler) Hva bør gjøres på dette området? Bakgrunnen til praksisveileder, erfaring - interesse

Oppsummering Praksisveiledere ha avsatt tid til å forberede og gjennomføre veiledning Det legges til rette for å ta utdanning i veiledning Det legges til rette for å delta i faglige nettverk for praksisveiledere  Erfarne veiledere ha ansvar for å veilede andre praksisveiledere ved egen skole

Oppsummering Krav om veilederkompetanse på hver skole Oppfølging fra høgskolene i praksis, (møte mellom student, praksisveileder og høgskolelærer) Nettverksmøter Avtaleverk høgskole og praksissted Åpne nettsteder

Begrepsopprydning: rundt - - Praksisveileder - Øvingslærer - Praksislærer

Kilder Kvalitet i PPU - Utfordringer og mulige tiltak St. mld. nr. 11 (2008 – 2009) Læreren – rollen og utdanningen Kvalitet i PPU - Utfordringer og mulige tiltak Tine Arntzen Hestbek m. f, 2010 UHR – Nasjonalt råd for lærerutdanning: En helhetlig tilnærming til lærerutdanning, august 2011 Fellesretningslinjer 3 hentet fra GLU, fag og innhold, (hentet fra utdrag brukt av rammeplanutvalget)