Paul Otto Brunstad Dr.theol./Orlogskaptein Sjøkrigsskolen i Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Fra ord til liv Mars 2011.
Litt mer om PRIMTALL.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
De 10 bud 10 måter å elske på.
Selvfølelse vs selvtillit
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
Johannes 16, Om sorg og glede
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Kong David Salmene.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Nattverden.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Fra ord til liv April 2010.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Om det som truer fellesskapet Greiner på det gode treet.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
“Disippel-høring”.
Fest og følelser Om seksualitet.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Strategi- og aktivitetsplan
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Stoisismen og kristendommen
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Fra passiv tilskuer til aktiv deltager – engasjerte innbyggere skaper fremtidens lokalsamfunn Paul Otto Brunstad Dr.theol./Orlogskaptein Sjøkrigsskolen i Bergen Ski, 18. april 2005

En del av stoffet som presenteres i dette foredraget er hentet fra min bok Seierens melankoli 2003. Den kan leses for videre utdypning av tematikken, særlig når det gjelder takknemlighet som temeat mot slutten av foredraget. Utgivers omtale:  Hvorfor har vi det så vondt når vi har det så godt? Hva er det som gjør at vi ikke blir tilfredsstilt selv om våre drømmer og lengsler går i oppfyllelse? Slike tvetydige tilstander, der de fleste forutsetninger for å være lykkelig er til stede, men bare lykken mangler, er tema for denne boken. Melankoli kan blant annet beskrives som frykt og sorg uten årsak. Det er denne stemningen og dens konsekvens som analyseres i boken. Forfatteren vender seg til samfunnsvitenskapene og psykodisiplinene for å fortolke den aktuelle situasjonen, mens han trekker inn teologi og idéhistorie for å kunne analysere fenomenet i et historisk perspektiv.Men forfatteren vil noe mer enn bare å beskrive en tilstand. Han vil vise hvordan det er mulig å vende skuffelse om til begeistring, og hvordan det er nødvendig å ta et oppgjør med separasjonsangst og fellesskapsvegring hvis man ønsker å komme ut av «seierens melankoli».Boken er rik på eksempler både fra fortid og nåtid, fra litteratur og film.

Borgerretter og borgerplikter Som borgere av et samfunn har vi både borgerretter og det borgerplikter Det velkjente slagordet: ”Gjør din plikt, krev din rett” speiler denne dobbelheten Mye tyder på at vi med årene har blitt flinkere til å kreve vår rett enn å gjøre vår plikt Nyttig med en noen refleksjoner omkring forholdet mellom plikt og rett

Plikt og rett Endringer fra pliktsamfunn til et rettighetssamfunn De meste av det moderne livets grunnbestanddeler knyttes til ulike, “selvsagte” rettigheter og krav Listen over alt vi har krav på i vårt samfunn blir bare lenger og lenger

Analysen av forholdet mellom plikt og rett trekker veksler på Gøran Rosenbergs meget innsiktsfulle, tankevekkende og lesverdige bok Plikten, profiten och konsten att vara människa fra 2002.

Rettighetssamfunnet Rettigheter er likevel basert på at noen har plikter til å gi meg det jeg har rett på Uten at noen føler plikt, faller bunnen ut under rettighetstenkningen Retten forutsetter plikten Dersom ingen stiller opp for meg den dagen jeg krever min rett, vil jeg rope forgjeves

Våre rettigheter er sårbare Jeg har som barn rett på en trygg og god oppvekst, men hva om ingen voksne føler seg forpliktet til å gi meg det? Jeg har krav på beskyttelse fra samfunnet sin side, men hva om ingen føler noen plikt til å beskytte meg? Jeg har krav på pleie og omsorg på mine gamle dager, men hva om ingen lenger føler noen plikt til å pleie meg?

Plikten for den ukjente Cicero : Om pliktene – De officiis Plikten - en hjelpende eller velgjørende handling man gjør mot noen for å oppfylle en forpliktelse Plikten overskrider egeninteressen, dens mål er et sted jeg selv ikke er Jeg fødes til en verden jeg selv ikke har skapt og etterlater den til noen jeg aldri vil møte Jeg arver og arves

Plikten for de ukjente Andre mennesker, som vi aldri fikk kjenne, la grunnlaget for vårt liv Noen vi aldri vil kjenne vil få sitt liv påvirket og sin livskvalitet bestemt av oss

Avhengighet gjør plikten viktig I en verden der menneskene er avhengig av hverandre blir plikten viktig Der frihet og individualisme hersker, blir retten viktig Rettighetskulturen vegeterer på en gammel pliktkultur

Vi har 10 plikter, ikke 10 retter Hele vår kultur er forankret i de ti plikter/bud, ikke i ti rettigheter/krav (Göran Rosenberg) En rettighet er ikke mer verdt enn plikten vi har til å innfri den En rettighet som ingen respekterer er ingen ting verd (Rosenberg)

? Plikter: - produsent deltaker i det offentlige rom Rettigheter: - konsument tilskuer i det private rom

Et akselererende rettighetssamfun står paradoksalt nok i fare for å undergrave tilliten og dermed friheten i samfunet Tillit (eng: trust, no: trøst) Kontroll

Krav innskrenker andres frihet, men øker min egen Mine krav øker min egen frihet, men innskrenker andres Mitt frihetsbrev utstedt av meg selv til meg kan fort bli andres gjeldsbrev Vil det til slutt være noen som er villig til å gi sitt liv for min frihet? Soldatyrke – en test

Rettigheter og misnøye Et rettighetsforankret samfunn kan fort bli et samfunn uten takknemlighet, et samfunn der kravet og misnøyen preger hverdagen I et pliktsamfunn får raushet, romslighet og frihet stor betydning I en verden der mange er skyldige, får raushet og ettergivenhet stor verdi Å bli fratatt en plikt gir en bedre følelse enn å bli fratatt en rett

Hvordan fremme pliktfølelsen? En viktig forutsetning for å ville gjøre sin plikt er knyttet til en følelse av empati og samhørighet Noen ganger må vi bare gjøre vår plikt uten å kjenne etter hvordan vi har det I det lange løp vil likevel følelsene engasjeres Hvordan bygge, forsterke samhørighet , fellesskap og empati og dermed pliktfølelsen?

Takknemlighet Takknemlighet er fundamentet i all relasjonsbygging Takknemlighet er den viktigste byggesteinen i alle sosiale relasjoner Takknemlighet en utgangspunkt for og forutsetning for all sann kristendom Takknemlighet er også humanitetens og demokratiets hjørnestein

Takknemlighet Takknemlighet speiler ydmykhetens visdom Gjennom takken erkjennes at jeg selv ikke er forutsetningen for mitt eget liv Takknemlighet er gleden over å være forunt noe en selv ikke er opphav til Anerkjennelse av den andres betydning

Takk som anerkjennelse Franske reconnaissance betyr i gjenkjennelse, erkjennelse, innrømmelse, anerkjennelse, men også takknemlighet Anerkjennelse intimsfærens anerkjennelse (selvtillit) juridisk anerkjennelse (selvaktelse) arbeidslivets anerkjennelse (selvverdsettelse) Grunnleggende for forming av den gode borger

Takknemlighet og hukommelse Takknemlighet er knyttet til hukommelse Takknemlighet er ekkoet at den gode handling, erfaring og opplevelse Gjennom takken festes blikket på det vi faktisk har – bekrefter virkelighet

Takken som pliktens første beveger De 10 bud / plikter ble gitt på bakgrunn av fortellingen om Israelsfolkets utfrielse fra Egypt Plikten er forankret i fortellingen omsorg og tilgivelse Uten takkens, gledens og tilgivelsens rammebetingelse kan plikten fort bli en kynisk og kald affære Menneskelighet forutsetter et svar på svikets problem

Utakknemlighet og misnøye Utakknemlighet har stikk motsatt virkning – den virker oppløsende , separerende og ødeleggende Misnøye som kulturell epidemi En trussel mot enkeltindivid så vel som fellesskap Egoisten har ingen annen å takke enn seg selv – anerkjenner ingen annens bidrag

Utakknemlighet Egoisten er utakknemlig, ikke fordi han eller hun har mottatt lite, men fordi han eller hun så lite anerkjenner andres betydning, bidrag og verdi i sitt eget liv Hybris – hovmod Gjerrighet – mikrologos Kjenner bare egne retter, ikke egne plikter

Høflighet – banalt, men fundamentalt Høflighet er en kanskje en banal, men likevel fundamental byggestein i gjenreisningen av en ny pliktfølelse Høflighet er egoistens siste halmstrå I møte med egoisten støter takknemligheten på en av sine største utfordringer

Høflighet Gjennom høflighet etterligner vi den gode moral, selv om vi verken har høyverdige eller gode følelser for hverandre Det går an å gjøre godt uten å følge godt Ved å etterligne de gode gjerninger kan vi på sikt utvikle evnen til godhet Konvensjon og ytre gester vil kunne skape gode frukter

Høflighet Målet må være å bringe det ytre uttrykket i samsvar med indre etiske og pliktmessige verdier - til beste for samfunnet og hverandre Det vil kunne ta tid, men med en porsjon høflighet spiser vi ikke hverandre opp i påvente av at vi skal bli bedre mennesker – mennesker som på nytt føler oss forpliktet på hverandre

Takknemlighet og høflighet Den gode vanen, innøvd over lang tid, blir da et forstadium til det modne moralske liv Høflighet er banal i sin enkelhet, men fundamental i sin virkning Høfligheten har sitt utspring i den daglige terpingen av gode vaner, men strekker seg videre mot de områdene i livet der humanitet og menneskelighet formes, næres og opprettholdes

Takknemlighet og høflighet I takknemlighet og høflighet finner vi pliktens banale, men likevel så fundamentale fornyende kraft En kraft som vil kunne omforme kravstore konsumenter til pliktoppofrende borgere som med kraft vil kunne forsvare andres rettigheter