Prosjekt ”Barnevern for psykisk helse”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samspill og Samhandling
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Hønefoss politistasjon
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
KLASSELEDELSE.
Selvfølelse vs selvtillit
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Hvem er Jesus?.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
En måte å lese Bibelen på
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Fra ord til liv April 2010.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Problemet og løsningen:
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Carina Fjelldal-Soelberg
Lek og Læring i barnehagen
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Selvskading RVTS Sør
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Kroppen som Gud har villet
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Sinne Film:
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt ”Barnevern for psykisk helse” Et samarbeidsprosjekt mellom Ullevål BUP og Barne- og familieetaten i Oslo. Skal se på hva institusjonsbarnevernsbarna trenger. Og hva som eventuelt hindrer at de får det de trenger av behandling/omsorg

Tilknytning og pekebokstadiet: Trygghet Kan defineres som et ønske hos noen om å dele fokus med deg på verden Da tilbys du en plass hos denne personen, et felleskap, et sted å utvikle tema sammen med den andre Mellom voksne og barn tar den voksne ansvar for barnet på denne måten Barnet har da et sted å være som det kan vokse i. Barnets liv er trygt.

Tilknytning og trøst Når en voksen deler fokus med et barn på barnets smerte er det naturlig for den voksne ”å blåse på” – hvis barnet har evne til å dele fokus Dette handler ikke om anestesi Det den voksne gjør er å formidle at dette har jeg kjennskap til, og jeg vurderer det jeg ser som ikke farlig. Barnet vil ikke tro, men vite at slik er det, og kan fortsette livet sitt. Dette er trøst. Trøst er en sosial hendelse i en sosial verden – det er en uhyre grunnleggende erfaring. Gjør det mulig å tåle motgang.

For et menneske er trygghet den egentlige definisjonen på ”godt” Uten en sikker definisjon på ”godt” blir definisjonen av ”ondt” usikker. I verste fall fraværende. Godt og ondt i vår alminnelige forstand blir da aldri brukbare kategorier Det sier seg selv at dette er en fundamental mangel i et menneskes liv Et handikap som ikke lar seg skjule

Denne ene mangelen skaper nye Mangelen på de grunnleggende kategoriene ”godt” og ”ondt” i menneskelig forstand gjør det umulig for deg å forstå hva mennesker driver med Alle andre mennesker orienterer seg automatisk i sosiale felt etter disse allmenne kategoriene Uten denne kunnskapen kan vi ikke posisjonere oss på en måte som er forståelig for andre Vi kan ikke planlegge oss inn i sosial samhandling på en grei måte Vi kan ikke forstå og forutse sosiale sekvenser, og lærer ikke av erfaring Vi blir uforutsigbare Vi blir ”dårlig selskap”, kan ikke være kamerat Vi får høre det, og aner omfanget av at vi er en skikkelig fadese Resultatet er SKAM. Vi forsøker å skjule. Situasjonen låser seg, mangelen hermetiseres. Situasjonen blir fort betent: Symptomer oppstår. Utagering. Panikk.

Søknader 2008 for ungdom 16-17 år (66 stk): CGAS: Skårbare: 42 av 66 Gjennomsnitt alle 42: 44 Antall under skåre 51: 35 Antall under skåre 41: 17 Antall over skåre 51: 7 HoNOSCA: Skårbare: 46 av 66 Gjennomsnitt alle 46: 16 Antall under skåre 10: 6 Antall under skåre 17: 24 Antall over skåre 17: 22

CGAS-HoNOSCA, noen sammenhenger: Alle 6 under 10 på HoNOSCA er over 47 på CGAS, 3 av dem er over 51. 4 skårbare er 2. gangs søknad 2 ikke skårbare er 2. gangs søknad Ingen på eller over 17 på HoNOSCA er 2. gangs søknad 10 med 17 eller høyere på HoNOSCA ligger under 41 på CGAS

1900-tallet: Institusjonalisering av et fragmentert hjelpsystem BUP og barnevern, markert atskilte systemer Skolesystemet og PPT Sosialvesen NAV Voksenpsykiatrien Politi Frivillige

Oppdeling av hjelperne, også en fragmentering? Hver funksjon sin profesjon: Leger Psykologer Sykepleiere Vernepleiere Barnevernspedagoger

Ettervern og et overordna folkehelseperspektiv Kjernen i velferdsstaten er et menneskesyn som aldri debatteres. Det uttrykkes ikke tydelig som forutsetninga og begrunnelsen for organiseringa av hjelpeapparatet Men det er der som en kjerne av humanisme, en vilje til det beste for alle Vi sitter med en gruppe som faller utenfor og vi veit ikke hva vi skal gjøre

Hva må skje for dem som nå faller utenfor De skal ikke læres opp til å bo alleine De skal ikke presses til fullføre ungdomsskolen DE SKAL LÆRE Å KUNNE HENVENDE SEG TIL ANDRE MENNESKER Dette har vi sett er en funksjon av trygghet

Unge voksne og ”pekebokstadiet” De vil ut av systemene i denne alderen, og vil ikke finne seg i barnsliggjøring De blir mo alleine, og gjør alt de ikke burde De forblir en utgruppe, og storforbrukere av offentlige tjenester Det er ingen ramme som kan sikre dem basiserfaringene og bygge dem ut

Kan deler av tilknytningsteori kanskje være kjernen i et overordna folkehelseperspektiv? En landsby i byen? Kontaktperson(er)? Som tar vare på din positive identitet, og din historie? (Journalen?) Hvor blei det av særkontakten? Lage en bro ut? Kontaktpersonen sitter med et terskelløst hus fullt av kanaler og kort vei til kollektiver, lov om sosial omsorg, gruppeterapitilbud, mødrehjem, et sted å være utenom Blitz, skole- og fritidsaktiviteter, lege, mat, hyggelige mennesker, osv. Lyst til å leve og utvikle seg må komme innenfra. Det er egentlig morsomt – hvis en ikke forstrekkes