«DET ER LETTERE GJORT ENN SAGT»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Øystein, Susana og Anita
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
LEDELSE.

Roman- og novelleanalyse
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kommunikasjon og personlig kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Vurdering – hva og hvorfor?
Mestringsmodell Breidablikk
Estetisk læreprosesser
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Veiledning og kommunikasjonsteori
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Nå er de revidert!.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

«DET ER LETTERE GJORT ENN SAGT»   Wenche Waagen, Institutt for musikk, NTNU wenche.waagen@hf.ntnu.no

En logosentrisk kunnskapstradisjon = det skrevne ord som vei til kunnskap

Verbalspråklig framstilling med argumentasjon og drøfting 2 forutsetninger i opplæringa:   Verbalspråklig framstilling med argumentasjon og drøfting Den skal være entydig, saklig og objektiv

Estetiske prosesser Instrumentelle prosesser   Symbolspråk /mange språk Saklig / informativt språk/få språk Subjektivitet / følelse Objektivitet / emosjonell nøytralitet Skape mening Formidling av fakta /sannhet Mangetydige begrep Entydige begrep  Fortrolighetskunnskap (taus) og verbalisert kunnskap Verbalisert kunnskap Fortolke / erkjenne /forstå /oppleve Forklare /forutsi /redegjøre for Jobbe med personlig uttrykk Jobbe mot samme måloppnåelse Kreativitet Reproduksjon Fantasi Fakta Sansebasert og kognitivt basert Kognitivt basert

Ser vi et skifte i holdningene til kunnskap? Fornyet interesse for tradisjonsbasert kunnskap/mesterlære/imitasjonslæring/taus kunnskap Betydningen av erfaringsnær kjennskap til et felt Fra individuell læring til læringskontekst/ innlæringssituasjon / samarbeidslæring Sammenhengen følelse / fornuft Større erkjennelse av kunnskapen i DET VI GJØR Større mangfold mht syn på læringsstrategier Litteraturen om profesjonskunnskap

GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER: KUNNSKAPSLØFTET GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:   Å kunne lese Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy Hva med estetisk og kulturell kompetanse?

OPPLÆRINGSTRADISJONEN NOEN ASPEKTER VED OPPLÆRINGSTRADISJONEN Mesterlære

Lærer Elev Demonstrerer Observerer /imiterer Observerer Utprøver Korrigerer Prøver på nytt Veileder Øver / reflekterer

Stadier i observasjonslæring å være oppmerksom å huske informasjon eller inntrykk å utføre adferden selv å være motivert til å gjenta adferden ( Bandura 1986 )

* Veiledning, demonstrasjon, imitasjon illustrerer samhandlingen mellom lærer og elev * Læringa skjer ved deltakelse i et praksisfellesskap. * Læringa foregår over et lengre tidsrom * Erfaringslæring. “Learning by doing and reflection”. * Betydningen av rollemodeller * Mye av kunnskapen som utvikles er taus i den forstand at den ikke lett lar seg meddele med ord

Læring på INTERMENTALT plan: i samhandling med andre LEV VYGOTSKIJ: Sosiokulturell læringsteori INTERNALISERING = Læring på INTERMENTALT plan: i samhandling med andre 2. Læring på INTRAMENTALT plan: individuell læring

PRAKTIKEREN TEORETIKEREN   PRAKTIKEREN TEORETIKEREN *Tenker framover, hvor skal vi? Tenker bakover, finner Hva skal vi lage? årsaker * Tenker intensjonalt Tenker kausalt * Handler Analyserer * Spør» Hvordan, med hva?» Spør «hvorfor? * Bruker nonverbale uttrykk Bruker verbale uttrykk * Spesialisert, konkret Spesialisert teoretisk kunnskap kunnskap

Skaalvik og Skaalvik (2005): Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Universitetsforlaget.

TAUS KUNNSKAP M. POLANYI: The tacid dimention TAUS: det uutalte, ikke-formulerte KUNNSKAP: - en form for intellektuell kunnskap - en praktisk, handlende form for kunnskap (viten / kunnen).

« Å si noe om å erfare musikk er å forene to uforenlige størrelser, ja det er virkelig som å danse om arkitektur « (Andersson 2006)

Flow

Kjennetegn ved flytopplevelsen Csikszentmihaly trekker fram 6 komponenter som kjennetegner flyt-opplevelser: 1. Sammensmelting av handlingen og bevissthet 2. Konsentrasjon av oppmerksomheten 3. Kontroll over situasjonen 4. Stor indre klarhet 5. Tidløshet 6. Autotelisk natur. Den er selvmotiverende

STANDAL s. 99: Idrett sett fra Gestaltpsykologi: Fokal oppmerksomhet Bakgrunnsoppmerksomhet De to perspektivene utelukker hverandre. Dette er avgjørende for prestasjonen.

Å TILRETTELEGGE FOR FLOW I LÆRINGSPROSESSEN Håndverket må læres grundig Forstyrrende stimuli må unngås Sats på indre motivasjon, men ytre motivasjonsfaktorer kan brukes om nødvendig Feedback må legges inn, slik at det er tydelig hva som er "bra" og hva som kan forbedres Aktiviteten må ha et håndterlig mestringsnivå, være tilpasset læreforutsetningene Aktiviteten bør gi mulighet til større utfordringer når ferdigheten øker Vær 100% ”til stede” som lærer

Kjell Johannessen: Påstandskunnskap Ferdighetskunnskap Fortrolighetskunnskap

Tom Eide Osa: Kunnskap i musikkutøving, lyssett av kjelder som problematiserer artikulering av kunnskap. Universitetet i Bergen, 2005

A. Å bruke instrumentet eller sangstemmen på en særskilt oppøvd måte som redskap i å uttrykke estetisk-musikalsk mening. - Å produsere ulike tonehøyder og tonelengder - Å spille og synge rent - Å imitere det en hører ved å bruke instrument og stemme - Å kunne sette sammen klanger, tonehøyder og tonelengder i ulike konstellasjoner i ulike tempi - Å underordne dette i en helhetlig musikalsk mening

B. Å frasere og interpretere et musikkstykke i en særskilt stil C. Å lese noter eller andre symbolsystem D. Å spille sammen med andre

Viderekommen begynner Kompetent utøver Dyktig utøver Ekspert EKSPERTKUNNSKAP (Hubert og Stuart Dreyfus) Nybegynner Viderekommen begynner Kompetent utøver Dyktig utøver Ekspert

Bruk av verbalspråket i kunstopplæringa: Elevene setter ord på kunstopplevelser og intensjoner Innføring og bruk av fagterminologi og begreper Elever gir hverandre respons Samtaler for å kartlegge elevforutsetningene Instruksjon / veiledning

GUIDET SELVEVALUERING blant en gruppe 8-åringer: O. Fostås: Når er et stykke godt spilt? Et stykke er godt spilt Når det bare er riktige toner Når det er riktig med lange og korte toner Når det er sterkt og svakt slik vi har bestemt Når det er brukt riktig fingersetting Når vi sitter riktig på stolen

Teori er når man forstår alt, men ingen ting virker. Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor. Det beste er å forene teori og praksis: slik at ingen ting virker og ingen forstår hvorfor! (Teksten er «lånt» fra en plakat på Forsvarets navigasjonsstasjon, Loran-C på Jan Mayen) OG PRAKSIS

Kunstneriske læringsprosesser utvikler HELE mennesket: Kognitiv læring: En mengde faktakunnskap knyttet til materialer /form /historie / sjangerkunnskap/ analyse / harmonilære / fysiologi m.m. Emosjonell læring: Uttrykke ens indre liv, oppleve, fantasere, tolke, formidle Ferdighetslæring: Lære håndverk, motorisk/kinestetisk kontroll, utføre noe, mestre Vilje/ Konsentrasjon: hardt arbeid, mengdetrening, fokus Holdninger: Lytte til medmusikere, utholdenhet, sosiale hensyn, kommunisere, demokratiske ferdigheter