Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Advertisements

Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Motivasjon.
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
KLASSELEDELSE.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
GROW modellen.
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Diabeteskofferansen Ledere
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
ELEVMEDVIRKNING.
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
NESO Formannsskole Motivasjon
Mangfold er bra for Stormberg Kurs LDO. Historikk.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Opprettholdende faktorområder
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Helsesøsterkongressen 2017
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 … Kjenn at du sitter på stolen! Hvordan vet du at du er her? Presentasjon meg – min lederbakgrunn

Hva er ledelse? Evnen til å påvirke en gruppe mot måloppnåelse Adferd som dirigerer aktiviteter mot et felles mål Å få til målrettet samspill for å skape resultater

Lederen som påvirker Påvirkning: Pådriver Motivator Drivkraft mot mål Øve innflytelse på andres holdninger og adferd Pådriver Motivator Drivkraft mot mål

Ledelse Innflytelse Har innflytelse over en gruppe underordnede Har mulighet til å ta avgjørelser på gruppens vegne Måloppnåelse Motivere til innsats Sørge for at arbeidet blir samordnet, organisert og utført på en slik måte at gruppen når målene For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Oppgaver & Relasjoner Når folk blir sett, gjør de mer (Hawtorne) Hvis mennesker realiserer seg selv, vil vi få økt produktivitet (Herzberg) Sørg for eget initiativ, i stedet for direksjon (McGregor) Balanse mellom struktur og relasjoner: For mye struktur: Mister nyskapning For mye kontroll: Folk gir deg det de tror du vil ha For mye relasjon: Mister fremdrift

Situasjonsbestemt ledelse Det opimale er å være situasjonstilpasset – Fleksibel Men må være forutsigbar En kvalitet som er helt nødvendig: Omsorg

Lederen binder organiasjonen sammen

Mål Samspill Resultater

… som har overblikk, fokus

Hva er ditt motiv for å bli leder i UB’en? Bevisst Valgt

Hva er motivet for å bli leder? Sosial makt For å påvirke viktige saker Ikke opptatt av makt for sin egen skyld Prestasjoner – ønsket om å få til noe For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Hvordan er en god leder? For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

4 ledertyper Dynamisk Empatisk Praktisk Visjonær

Dynamisk leder Tenker raskt Handelkraftig – stor drivkraft og mye energi Motiveres av lønn, bonus, konkurranse Mener han/hun vet bedre enn andre Tar ikke alltid andre med på råd. Kan gi gale beslutninger Medarbeidere kan føle at de ikke blir hørt og forstått For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Empatisk leder God personalleder Setter medarbeideres tilfredshet høyt Lykkes gjennom medarbeideres motivasjon og lojalitet Tendens til å lede indirekte: I stedet for å gi ordre, prøver lederen å skape forståelse for hvorfor et problem må løses Kan ha vanskelig for å håndtere konflikter, fordi problemer ikke håndteres tidlig nok Kan ha vanskelig for å forstå ansatte som drives av konkurranse, resultater og makt For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Praktisk leder Ofte den faglig dyktige medarbeideren som ble leder Vet hvordan oppgaver skal løses - kan være en ulempe Er ikke nødvendigvis en god personalleder Kan ha vanskelig for å delegere fordi han selv kan best Medarbeidere kan bli stresset av å føle at de blir kontrollert av den flinke For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Visjonær leder Ser store sammenhenger Ideene sprudler Flink til å motivere de som ser lyst på fremtiden og mulighetene Tendens til ikke å lytte til kritiske røster Mindre flink til å gjennomføre Kan ha vanskelig for å kommunisere, noe som gjør det vanskelig å følge lederen For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Velg rett lederstil Ulike situasjoner krever ulike typer ledelse

Trivsel i ungdomsbedrift For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Trivsel i UB Åpen kommunikasjon Bekreftelse på egen person Fellesskapsfølelse Skape resultater For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Hva gjør en gruppe god? For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Hva gjør en gruppe god? Felles mål Klart og verdifullt for alle Alle føler at gruppen kan oppnå målet Trygghet Takhøyde: Kan si akkurat det vi kommer på Støtter kreativitet ”Så fint at du tenker annerledes enn meg” 4. Fokus på sak For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Hva gjør en gruppe god? Sett mål Avklar forventninger Lag spilleregler Kommuniser tydelig Involver Bekreft: Ris & ros Følg opp For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Negativt Vi blir fõret med det som ikke går bra For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena © Anne Grethe Brandtzæg

Høydepunkt Hva er positivt i vår UB? Ta en runde med alle i ungdomsbedriften med jevne mellomrom: Hva er et høydepunkt du har opplevd siden sist? Hva er positivt i vår UB? Hva er noe vi kan gjøre annerledes? Sett det på agendaen! For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena © Anne Grethe Brandtzæg

Hvordan er du når du er på ditt beste som daglig leder? For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Hva skjer med oss når vi er sammen med andre?

Hva skjer når grupper dannes? Behov: Finne litt av oss selv i en rolle, få/ha en funksjon Kontroll – behov for å vise at vi kan mestre Nærhet – må føle at folk liker oss, setter pris på oss ne De roller vi inntar er situasjonsbetinget og har mindre med vår personlighet å gjøre. I teamutvikling er det sentralt å skille personen fra den adferd personen viser i kraft av sin rolle. Adferd kan vi endre. Personlighet er vanskeligere å endre. Et mål i seg selv å utvide sitt rollespekter. Tilbakemelding er lettere å motta på adferd. Vi har en tendens til å bruke noen roller mer enn andre Det er en mye at vi kan sette sammen team etter utfyllende roller Best samspill der hvor vi har opplevd mest nyanserte medspillere Ulik adferd og ulike roller støtter ulike gruppefunksjoner. Fastlåste forventninger og båssetting – vanligere i umodne grupper Spesialiserte roller Unyanserte forventninger til formelle roller kan medvirke til at det blir spesialiserte roller Syndebukken – ”løses” gruppens problem

Uavklarte forventninger kan føre til at man setter mennesker i bås Syndebukken – ”løser” gruppens problem – vi ”trenger” syndebukken for å føle oss bedre selv Klovnen – hvis det er for alvorlig Den sterke lederen – gir støtte til de rådville ne De roller vi inntar er situasjonsbetinget og har mindre med vår personlighet å gjøre. I teamutvikling er det sentralt å skille personen fra den adferd personen viser i kraft av sin rolle. Adferd kan vi endre. Personlighet er vanskeligere å endre. Et mål i seg selv å utvide sitt rollespekter. Tilbakemelding er lettere å motta på adferd. Vi har en tendens til å bruke noen roller mer enn andre Det er en mye at vi kan sette sammen team etter utfyllende roller Best samspill der hvor vi har opplevd mest nyanserte medspillere Ulik adferd og ulike roller støtter ulike gruppefunksjoner. Fastlåste forventninger og båssetting – vanligere i umodne grupper Spesialiserte roller Unyanserte forventninger til formelle roller kan medvirke til at det blir spesialiserte roller Syndebukken – ”løses” gruppens problem

Rollekonlikt leder / venn Å ha flere roller på samme tid Roller som er i konflikt med hverandre Forskjellige forventninger til rollene For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Oppgave: SJEKK UT FORVENTNINGER Daglig ledere: Hvilke forventninger har du til deg selv i rollen som daglig leder? Hvordan er det å være leder og venn / klassekamerat? Andre: Hvilke forventninger har dere til meg som daglig leder? Hvordan er det når dette ”kræsjer” med at daglig leder også er venn / klassekamerat? Hvordan skal vi forholde oss til det? For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena

Medarbeidersamtaler En mulighet for å være ærlig og si det man mener Få tilbakemelding på seg selv som leder Få vite ting man ellers ikke hadde fått kjennskap til, og dermed kunne gjøre noe med det Se IA-heftet

Motivasjon – hva motiverer? Mål – hva trekker/frister? Bytt ut ”vekk i fra” med ”Fram i mot” Motivasjon – hva motiverer? Mål – hva trekker/frister? © Anne Grethe Brandtzæg

Vi må selv bli den forandring vi ønsker å se i verden Mahatma Gandhi For høye kostnader til sykefravær Ulike forslag til løsninger og virkemidler Utvalg nedsatt av Stoltenberg I regjeringen Arbeidsplassen er hovedarena