2 Leseferdigheter og lesevaner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Del 2: Personlig økonomi.
13 Lese fra dataskjerm.
En innføring i spillet: Lag En Setning
14 Strategier for god lesing
22 tips for den faglitterære forfatteren
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Litterære virkemidler
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
8 Skumlesing.
Å skrive en sakpreget tekst
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Effektiv lesing - leseteknikker
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Del 2: Personlig økonomi.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Om å skrive om litterære tekster
Har du en bok som passer til meg, eller
Muntlige presentasjoner
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Grunnleggende pedagogikk,
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Problemløsning.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Lyrikk og poetisk språk
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

2 Leseferdigheter og lesevaner

2.1 Bli klar over hvordan og hvorfor du leser Hvilken lesehastighet har du? Hvor mye oppfatter du av det du leser? Hvilke lesevaner har du? Hvilke oppfatninger om lesing har du? Hvorfor vil du bli bedre til å lese? Hvilke mål har du for lesetreningen?

2.2 Mål din lesehastighet og oppfatning OPPGAVE 2.1 Mål din lesehastighet og oppfatning Bruk teksten på side 15 til å måle din lesehastighet og oppfatning. Gjør følgende: Legg eller sett boka slik du pleier når du leser. Har du stoppeklokke, kan du bruke den. Hvis ikke, kan du legge en klokke ved siden av teksten slik at du kan se sekundviseren. Skriv opp klokkeslettet når du skal starte å lese. Begynn å lese når sekundviseren står på tolv. Les med din vanlige lesehastighet. Når du har lest gjennom teksten, kikker du fort bort på klokken. Notér ned tidspunktet da du var ferdig med å lese. Det er ikke så farlig om du ikke får tiden nøyaktig på sekundet. Regn ut lesehastigheten ved hjelp av tabellen etter lesestykket. Ta spørsmålstesten etter lesestykket og finn ut hvor mye du har oppfattet av det du har lest.

2.3 Klargjør dine lesevaner OPPGAVE 2.2 Klargjør dine lesevaner (Svar ja eller nei.) Vet du alltid hvorfor du leser det du gjør? Pleier du å ha klare mål for hva du skal få ut av lesingen? Pleier du å ha utarbeidet planer for lesingen? Følger du planene? Er du alltid motivert til å lese? Har du lagt forholdene godt til rette når du leser? Sitter du godt? Har du godt lys? Frisk luft? Passe temperatur? Lite forstyrrelser? Er du ofte opplagt når du leser? Pleier du å skaffe deg en oversikt over det du skal lese, før du begynner lesingen for alvor? Leser du på forskjellige måter om du leser avisartikler, romaner, noveller, dikt, fagartikler eller lærebøker? Når du leser fagstoff, skiller du mellom det som er viktig og uviktig? Pleier du å vente med å tenke grundig gjennom innholdet til du har lest alt? Klarer du å konsentrere deg om det du leser? Har du lett for å huske det du har lest? Holder du tunga, leppene, kjevene, hodet eller andre kroppsdeler i ro når du leser? Flytter du blikket jevnt bortover linjene og fra linje til linje uten at blikket hopper tilbake, til feil linje eller ut av teksten? Pleier du å bla gjennom det du har lest etterpå for å få en oversikt? Når du kommer til et ord du ikke forstår, leser du som oftest videre da?

2.4 Klargjør dine oppfatninger om lesing OPPGAVE 2.3 Klargjør dine oppfatninger om lesing Tenk gjennom hva du mener om disse spørsmålene: Øker oppfatningen når lesehastigheten øker? Er det mindre slitsomt å lese fort? Fører høye lesehastigheter til bedre konsentrasjon? Kan du ha utbytte av å lese skjønnlitteratur med høy hastighet? Kan du ha utbytte av å lese faglitteratur med høy hastighet? Kan du få med deg innholdet uten å lese alle ordene? Bør du vente med å slå opp ord til du har lest ferdig? Er det nyttig å bruke en penn eller finger som støtte når du leser? Kan du forstå innholdet i en bok uten å lese den fra begynnelse til slutt? Kan ordblinde lære å lese fort?

2.5 Lesingens hensikt og mål - hvorfor leser du? For hygge og underholdning For å finne fakta og andre opplysninger For å lære noe For å få faglig innsikt og utvikling For å få personlig innsikt og utvikling

OPPGAVE 2.4 Lag liste over det du leser Tenk først etter hvor og når du leser. Hva leser du på disse stedene og tidspunktene? Se på de 5 punktene i listen under. Hva leser du under hvert av disse punktene? For hygge og underholdning? For å finne fakta og andre opplysninger? For å lære noe? For å få faglig innsikt og utvikling? For å få personlig innsikt og utvikling?

OPPGAVE 2.5 Hvorfor leser du? Ta utgangspunkt i det du leser (listen fra oppgave 2.4). Hvorfor leser du dette? Har du andre grunner enn de 5 som er nevnt under? For hygge og underholdning For å finne fakta og andre opplysninger For å lære noe For å få faglig innsikt og utvikling For å få personlig innsikt og utvikling Hvilken glede og nytte kan du ha av denne lesingen på kort og lang sikt?

OPPGAVE 2.6 Lag liste over det du ønsker å lese Sett opp en liste over litteratur du ønsker å lese. For hvert av punktene i listen, spør deg selv hvorfor du ønsker å lese dette? Finn også ut hvilken glede og nytte du kan ha av denne lesingen, både på kort og lang sikt.

2.6 Motivasjon for bedre lesing OPPGAVE 2.7 Finn dine motiver for bedre lesing Ta utgangspunkt i listen under. Hvilke av disse motivene har du? Hvilke andre motiver har du for å bli en bedre leser? Øke dine kunnskaper. Få større glede av lesingen. Forstå bedre det du leser. Få tak i de informasjoner og kunnskaper du trenger på jobben. Lese hurtigere. Huske mer av det du leser. Konsentrere deg bedre. Unngå misforståelser, misoppfatninger og feil. Øke din selvfølelse og selvtillit. Stimulere din kreativitet. Bli mer tilfreds på jobben og i livet for øvrig.

2.7 Sett deg mål for din lesehastighet OPPGAVE 2.8 Sett deg mål for din lesehastighet Sett deg et mål for hvilken lesehastighet du vil oppnå. Du kan gjerne ha et hovedmål med flere delmål. Et hovedmål kan være å lese 500 oim etter fire uker med regelmessig trening. Et delmål kan være å øke hastigheten med 100 oim eller å doble lesehastigheten i løpet av en uke.