Et streiftog i en entusiastkultur Øyvind Brekke, Analyse og Distribusjonssjef Kommersiell og IT Flytoget AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukerforum tirsdag 12. nov. 2013
Advertisements

Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Del 2: Personlig økonomi.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Fra prøving og feiling til
Sommervikar i Blend.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Mestring og forebygging av depresjon
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Styrearbeid i Norwegian
Smidige prosjekter på dypt vann Svein-Magnus Photo by SteelCityHobbies (CC-BY) -
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Inge Oliversen Daglig leder
Frontlinjeserivce
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Del 2: Personlig økonomi.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag
Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
vil deltagerne lære blant annet:
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Utforming av stasjoner
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Event som strategisk virkemiddel
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Segmentering og posisjonering
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innovasjon i lokalarbeidet
Verktøykasse for godt vertskap
Utskrift av presentasjonen:

Et streiftog i en entusiastkultur Øyvind Brekke, Analyse og Distribusjonssjef Kommersiell og IT Flytoget AS

Først, lære å gå…

Tre grep: Skape den rette kundeopplevelsen Tilby et kvalitetsprodukt Fortjeneste Skape en fantastisk arbeidsplass Tilby et kvalitetsprodukt

Merkevarer av ulik type Symbolsk Identitet Signaler Hedonisk Nytelse Følelse F u n k s j o n e l l

Klare prioriteringsregler Sikkerhet Punktlighet Service

Flytoget er i konkurranse hver dag… Uhjulpet kjennskap / ”mindshare” Vil Vurdere Valg http://www.insidefurniture.com/insidefurniture/images/2007/05/24/top_of_mind_sofa.jpg 7

Bilen øker, spesielt fra vurdering til valg Valgte Hva er raskest/ mest effektivt? Vil vurdere først… Base: Har reist med fly fra GAR siste 12 mnd N = 657 8

1. Tilby et kvalitetsprodukt

Tilby et kvalitetsprodukt Moderne infrastruktur og tog Kontinuerlig oppgradering og modernisering av materiell Fokus på detaljer i drift – være proaktiv Førsteklasses vedlikehold

Tilby et kvalitetsprodukt Høy presisjon og forutsigbarhet i leveransen Høy frekvens (tilgjengelighet) God kundebehandling (kompetent og delegert ansvar) Verdt prisen (value for money) Funksjon og emosjon! Emosjon 70% Funksjon 30%

Gangegenskaper - Åge

Renhold er viktig for Flytoget! Renhold er vi helt kategoriske på. Alle plukker søppel! Også ledelsen! Hva er viktig for dere? Hvordan jobber dere med det?

Søppeltrening - Sverre

Kvalitet i markeds-føring - Lena

Konsistens i markeds-føring - Lena igjen

Effektivt å være liten?

2. Skape en fantastisk arbeidsplass

Utvikling servicekultur i Flytoget Hva Hvem Hvordan Effekt Ledelse Konsept Rekruttering Opplæring Måling Oppfølging Prosess Resultat Team Individuell Servicekonsept Rekrutteringsbrosjyre Opplæringsplan Analyser

Verdibasert rekruttering Entusiasme Positiv grunnholdning Utstråling/førsteinntrykk Interesse og engasjement Effektivitet Bakgrunn - utnyttelse av tid Takle høyt tempo og mestre stress Evne til å planlegge Innovasjon Evne til å løse uforutsette situasjoner, offensiv Omstillingsevne Helhetstenkning Lytteevne

Hva betyr det for våre medarbeidere i praksis? Bli sett og anerkjent God oppfølging Stimulerende arbeidsmiljø

3. Skape den rette kundeopplevelsen

Hvilke opplevelser har vi prøvd å skape og hvorfor? Enkelt/effektivt Komfortabelt Moderne ”Oase”

Enkelt – eksempler Stressfritt Friksjonsfritt Problemfritt Et sted til hver ting, og alt på plass Ordning och reda Dra kortet Kvittering på e-post Høy punktlighet og god avvikshåndtering – du rekker flyet ditt! Fred og ro

Måling av kundeopplevelsen: KTI TRACKER

Viktig med egen Kundetilfredshetstracker Målingene kan ikke sammenlinkes direkte da de bygger på ulike svarskalaer, og ulike beregninger for å finne poengsum. Antall respondenter i Flytogets egen KTI er også omkring 60 ganger flere enn i NKB

KTI tracker ligger stabilt siden 2007 http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Lie_with_Statistics

KTI Tracker - metode 4 ganger året Ca 1000 – 1500 svar hver runde Grunnlag for 50% av bonusen for alle ansatte Gjennomføres etter eksternt fastsatt utvalgsplan Gjennomføres fra 2010 med eksterne innleide krefter Papirskjema – fylles ut på toget og leveres direkte tilbake

Stabilitet og dynamikk

Side 2 - kvartalets spesial

Kvartalets spesialspørsmål - eksempel Tilfredshet etter opplevd avvik

KTI Drammen hos Gallup er 100% Av 47 kunder som har reist til/fra Drammen, så er alle 47 fornøyd med Flytoget.

Erfaringer fra restaurantkjøkkenet Mange intervjuer i hver runde, unngår tilfeldige utslag Fast utvalgsplan, utviklet eksternt, følges opp i dialog med leverandør. Eksterne feltarbeidere har mye høyere svarprosent Streng praksis på å søke etter lik utvalgssannsynlighet De beste spørsmålene lages alltid etterpå (tog som tilbringer) Forandre og ikke forandre: Skreddersøm i design av måleparametre, for å sikre ledelsesengasjement og tilbakeføring til handlinger. Forsiktig med å endre designelementer som kan skape “støy” i KTI

MYSTERY TRAVELLER

MEGET detaljert guide

Jevn prestasjon – Mystery Traveller

Jevn prestasjon – Mystery Traveller

Virkeligheten vinner alltid…

Sterkt fokus på avvikshåndtering Sikkerhet Punktlighet Service

Musikken er i stillheten mellom notene… (Claude Debussy) F http://daddu.net/silence-and-solitude-captured-in-photos/

Flytoget er ikke på twitter (enda)….

Hva er sannhetens øyeblikk? Sikkerhet, punktlighet service Effektivitet for kunden! En av våre utfordringer er å være JEVNE, det holder ikke at noen er veldig gode. Lære av de beste, egne veiledere. Hvordan jobber dere med kundeopplevelsen?

Fortsett å jobbe mot tyngdeloven… Customer centricity Unfortunately, most companies are not practitioners of "customer-centricity," although they pay lip-service to the concept.[2]

Aldri tro du har nådd endestasjonen… http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/kiwirail-recovers-from-earthquake.html

Takk for oppmerksomheten! oyvind.brekke@flytoget.no