Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Show me the money! Felles løft for lokal mat! Dagseminar 19. april 2005

2 Ole Johnny Røstvold (35) Daglig leder Joker Tennevoll
Startet opp høsten 2001 – har nå en omsetning på 10,5 millioner – dobbelt av målsetting Master-program i markedsføring Dagens reklame:

3 Lokal mat på Joker Tennevoll
Salangslefsa – etterspurt, særlig i sommerferien Kjøtt fra Per Andreassen – som har mye bedre kvalitet enn konkurrentene Tørrfisk og elg- & rein-snacks fra Gratangen Fiskemat fra Lofoten – det nærmeste vi kommer noen med ordentlig distribusjon…

4 Lokal mat – vil butikkene ha det?
Ja! Overordnet press fra Sponheim & co. Joker- og Spar-kjeden føler ansvar for å: Ta vare på gode lokale mat-produsenter Ta vare på lokale matvaner Bidra til lokale arbeidsplasser Hjelpe til med lokal verdiskaping

5 Vil kundene ha det? Ingen ordentlige markedsundersøkelser
Begynte i det små på Østlandet, og det ser ut til å være et marked. Prøving og feiling Kundefokus svinger. Nå er flere opptatt av helse, miljø og kvalitet – ikke bare pris Så svaret blir: Ja, til en viss grad….

6 Suksess i Indre Østland
Norgesgruppen, Matforsk og åtte nisje-produsenter samarbeider Sikrer jevn og trygg markedsadgang Tilgang til 110 butikker i regionen Økt konkurranse-kraft for NG-butikkene Utgjør 3-4 % av omsetningen

7 Hvordan slippe innenfor?
Må være godkjent av Mattilsynet Må i tillegg ha systemer, som for eksempel Håndtering av avvik Distribusjon med ubrutt kjølekjede Ikke krav om ISO 9001 – men det er jo fint…. Mer informasjon på NG har egne ansatte som håndterer lokal mat NG ønsker kontakter og kontrakter på regionnivå - men dette vet vi blir omgått

8 Tilbake til: Show me the money!
Pris-fokusering: Vilt-saus til 9 kroner…. Kundene vil ofte ha lokale spesial-varer, dermed ikke så pris-ømfintlig Kommer an på produktet Direkte konkurrent med Gilde eller andre = mer følsomt for pris ut til forbruker Jo mer spesielt produktet er, jo høyere pris kan en ta

9 Skal være en brutto-bygger
Gjennomsnittlig brutto-fortjeneste i dagligvare-bransjen ligger på omkring 20 % Norgesgruppen ønsker at vi skal tjene enda mer på lokal mat, fordi: Mer arbeid med disse varene Produsent har ingen markedsføringskostnader Lavere rullering enn for eksempel Gilde-varer Forventer lavere inn-pris enn Gilde

10 Hva forventer jeg som kjøpmann
Distribusjon – må ikke ta mange dager fra bestilling til levering Design (Look to Lofoten) Seriøsitet – må ta ansvar for feil og mangler Samarbeid – f.eks retur-ordninger i starten Ønsker færrest mulig leverandører å forholde meg til – f.eks Bjørnar Simonsen AS Pris – jamfør tidligere foldere

11 Oppsummering Butikker og kunder ønsker lokal mat
Jo mer spesielt produkt, jo mer fortjeneste kan produsent og butikk ta ut


Laste ned ppt "Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google