Samhandling
Samhandling og samspill Sanse Tolke andres uttrykk Finne løsninger Se konsekvenser
Samhandling mellom barn Leken er samhandlingen Grunnlag for læring og sosial kompetanse (barn som lett får venner) Makt og utestenging kan hindre vennskap og gode relasjoner
Sosial kompetent Forstår hva som forventes i ulike situasjoner …..at man må skifte på roller ….slippe til og vise omsorg for andre …..ikke være selvutslettende
Prososial adferd Barnet utfører handlinger som er til nytte for andre Støtter andre barn, er oppmuntrende, positive og hyggelige mot andre www.prososial.no
Samhandlingsvansker Problemer med selvkontroll Forstår ikke reglene Eks s 92-93 BUA : lære barna hvordan de skal samhandle, være forutseende og hjelpe barn med det sosiale samspillet
Samhandling voksen-barn Fysisk lek Rollespill Personalet må være tilgjengelig for barn ved å støtte , inspirere og oppmuntre Barn som ikke deltar må gis særskilt oppfølging Husk:Verbal og ikke verbal kommunikasjon fra voksne oppfattes av barnet
Anerkjennende kommunikasjon Det er ikke en anerkjennende relasjon hvis du anser deg selv som mer verdt enn barnet Voksne har definisjonsmakt «vet best.» VIS INTERESSE FOR BARNET
Overgang mellom barnehage og skole Barna prøver ut nye roller Jobber aktivt for å finne sin plass i det sosiale systemet. Forutsigbarhet gir trygghet Unngå stressituasjoner Overgangene er viktige struktur
Samhandling i klasserommet Inkluder alle elevene Vis anerkjennende kommunikasjon Skap gode rammer og strukturer
Samhandling i fritiden Frivillighet påvirker samhandlingen