Samhandling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Klasseregler.
Samspill og Samhandling
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Sommervikar i Blend.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Danning – å skape seg selv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Barns læring, voksnes ansvar!
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Mestring og forebygging av depresjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Skiftetøy merket med navn
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Barnesyn og barns medvirkning
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Velkommen til SFO Velkommenr.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Invitasjon til Helt sjef!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Voldsforebyggende opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling

Samhandling og samspill Sanse Tolke andres uttrykk Finne løsninger Se konsekvenser

Samhandling mellom barn Leken er samhandlingen Grunnlag for læring og sosial kompetanse (barn som lett får venner) Makt og utestenging kan hindre vennskap og gode relasjoner

Sosial kompetent Forstår hva som forventes i ulike situasjoner …..at man må skifte på roller ….slippe til og vise omsorg for andre …..ikke være selvutslettende

Prososial adferd Barnet utfører handlinger som er til nytte for andre Støtter andre barn, er oppmuntrende, positive og hyggelige mot andre www.prososial.no

Samhandlingsvansker Problemer med selvkontroll Forstår ikke reglene Eks s 92-93 BUA : lære barna hvordan de skal samhandle, være forutseende og hjelpe barn med det sosiale samspillet

Samhandling voksen-barn Fysisk lek Rollespill Personalet må være tilgjengelig for barn ved å støtte , inspirere og oppmuntre Barn som ikke deltar må gis særskilt oppfølging Husk:Verbal og ikke verbal kommunikasjon fra voksne oppfattes av barnet

Anerkjennende kommunikasjon Det er ikke en anerkjennende relasjon hvis du anser deg selv som mer verdt enn barnet Voksne har definisjonsmakt «vet best.» VIS INTERESSE FOR BARNET

Overgang mellom barnehage og skole Barna prøver ut nye roller Jobber aktivt for å finne sin plass i det sosiale systemet. Forutsigbarhet gir trygghet Unngå stressituasjoner Overgangene er viktige struktur

Samhandling i klasserommet Inkluder alle elevene Vis anerkjennende kommunikasjon Skap gode rammer og strukturer

Samhandling i fritiden Frivillighet påvirker samhandlingen