BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nettevett – utvidet versjon
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
”Å skrive seg til lesing”
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Den autentiske læringsdialogen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Redd Barna og Sinna mann
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Skole/hjem samarbeid.
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Skrivepedagogikk POS som metode
Info om barn og begreper
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2a
Foreldremøte rød.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Lesskriv 4.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004

Utstyr PC’er som virker Tekstbehandlingsprogram Skriver Bruk gjerne brukte PC’er, men de må virke !! For gammelt utstyr er bare irriterende. Vi trenger ikke for mange maskiner. 3 pr klasse er nok, ellers blir det ikke spennende nok for elevene. Det det er mangel på er alltid populært…. Vi trenger bare tekstbehandler og ev et tegneprogram. Det finnes mye bra og veldig mye dårlig dataprogrammer. I begynneropplæringen klarer vi oss godt uten. Vi trenger minst en skriver pr. rom. Diskett er ok, men ikke om en må gå langt for å skrive ut. Utskriften er det viktigste for barna ! Klassebamse kan være en fin innfallsvinkel til skrivingen. Bamsen sitter på PC og har ”skrevet” noe…..

2. Klasse –L97 I 2. klasse skal elevene: Ved hjelp av sekretær (voksen nedskriver) – en annen skrivefør person – eller selv Skape tekster: Brev, sakprosa, dikt og fortellinger Lage ”bøker”, veggaviser og plakater Leke på datamaskinen, skrive og tegne Tekstskaping: Ved hjelp av sekretær (voksen nedskriver) – en annen skrivefør person – eller selv Sitere L97!!!!! Kilde: ”L-97”

Starten av 2. klasse Mange har lært seg å lese. De fleste kan både de små og de store bokstavene…… Vi har hele tiden tenkt at man må drive tradisjonell språkstimulering. Vi har benyttet Jørgen Frost sitt opplegg til dette. Jørgen Frost selv sier at det er to veier som er like gode. Trad. Språkstimulering, eller det å skrive seg til lesing….. Vi føler dermed at vi har ivaretatt dette godt.

Oppstarten i 2. klasse Kan IKKE bruke tid på én og én bokstav. Kartlegging av bokstavkunnskap. Gi supplerende bokstavtrening Individuell bokstavinnlæring ved laging av ordlister. Hvis man har fulgt metoden i 1. klasse fullt ut….. Karlsdottir – 1998 Konkluderer at leseferdighetene i 4.klasse gjenspeiler hvor mange bokstaver elevene kan i begynnelsen av 2. klasse. Kan IKKE bruke tid på én og én bokstav. Det vil være i strid med L97 og elevtilpassa opplæring. Gi supplerende bokstavtrening på de bokstavene elevene IKKE kan, Kilde: Arne Trageton, 2003

Krav til pedagogen Tro på metoden Kjenne til ulike innlæringsstiler Enkel tekstbehandling og enkel filbehandling Ha god kunnskap om utviklingstrinnene i skrive og leseopplæringen

INDIVIDUELLE ORDBØKER Arbeidet med ordbøker kan fortsette. Elevene lager sine egne ordbøker – kan brukes som leselekse. Differensieringen blir hvilke ord de velger å skrive. Elevene har ikke problemer med å lese ord som er skrevet feil. Alle elever lager hver sin ordbok. Det vil naturlig differensiere seg selv. Hva med ord som skrives feil….. Neste lysbilde……

Uteskole Skriver til tegningene i uteskoleboka IKT er ikke et eget fag. PC må være et naturlig hjelpemiddel for elevene i deres hverdag. PC er et hjelpemiddel på linje med klosser, tegneark, lego osv. Godt for ryggen. Stimulerer sosial interaksjon / - kompetanse. Forenkler turtaking, er billigere (færre stoler) og er plassbesparende. Vis tastatur. Elevene forbereder seg på / finner opp sin egen touch-metode. Øker skrivehastigheten og nytteverdien av PC senere. Lærer bør skrive touch, men det kan ikke jeg…. Viktig at ingen får sabotere. Skrive- og leseopplæring fungerer best når en tror på metoden ! Ledelsen MÅ være med og støtte lærerne !!!

Når skal vi hjelpe til under skriving? NB! Kj historie m Martin og MATHIAS. EKSEMPEL PÅ NÅR VI SKAL HJELPE…… Kjempet med kj-lyden….. Fant ingen løsning selv, og ble frustrerte…… NB! Bildet kan kun brukes hvis det blir godtatt av hjemmet…… Det må ev. sladdes……

Hvor ble kj-ordet av ???????

Store eller små bokstaver Dette styrer elevene selv

Hva med de som er skrive og lesesvake? ? Det er viktig å gi dem ekstra støtte til å skrive ned sine historier. De må få lære å lese med utgangspunkt i disse. ABC-øvelser kan ofte virke demotiverende. Det er lettere å se sammenhengen når de driver analyse, syntese og lyderingstrening av egne tekster. De vil ha lettere for å se sammenheng mellom meningslesing og mestring av de tekniske sidene

Hvis bare 1 PC på 25 elever? Det er viktig å bruke de fleste timer til å skrive på PC. Det fungerer, men skal man kjøre prosjektet 100% bør man ha ha 3 pc’er på det antall elever. (maks 4) De fleste timer…. Tenk helhetlig. Reduser felles tid. Her har de tydelig skrevet annenhver linje. I dag….slutten av 2. klasse går diskusjoner livlig om hvordan ord skrives – ikke bare innhold. Dette har vi ikke observert tidligere…..

Erfaringer Hva fungerer ? Elevene bør være nær hverandre i faglig nivå. (Fordel hvis den ene er litt flinkere enn den andre) Hva fungerer dårlig? Fungerer mindre bra hvis elevene ikke kan lytte ut lyder. Da trengs det en lærer som kan hjelpe til. (Mao. fordel med tolærer)

Data-freak eller sosialt vesen ? Parskriving = trivsel Mange trives fremdeles med parskriving. Mener de får mer spennende bøker og lengre bøker. De liker å jobbe alene, men også i par. Kilde: ”Arne Trageton, 2003

Håndskriving HVA SIER L97 ? …..Ta i bruk sammenhengende skrift når de har automatisert sammenhengen mellom lyd og bokstav, og det faller naturlig…... 3. klasse: …arbeide med å utvikle en sammenhengende håndskrift. Det blir ikke sagt noe om at de skal lærer noen andre håndskrifttyper i det hele tatt…….

Håndskriving 2 Mange er ikke klare motorisk for sammenhengende skrift i 2. klasse – skader ikke å vente Lystbetont håndskrifttrening i 3. klasse…. Mer effektivt – kan bruke verdifull tid på andre ting…..

Håndskriften er ikke død!

Nivåforskjeller…. eksempler De som kan – trenger lite hjelp. Settes de, som nevnt, sammen etter omtrent nivå – vil de diskutere seg fram til en løsning på hvordan man skriver ord. Er forskjellen for stor vil den ene fort bli passiv. Elever som kan skrive kan brukes til sekretærer for de som ikke kan lytte ut bokstaver, eller man kan bruke en 2 lærer. Noen elever er veldig flinke til å hjelpe andre….. Elever med spesielle behov trenger (nesten) alltid bistand i skrivesituasjonen….. Om ikke annet for å holde konsentrasjonen om det de driver med…..

Klassebibliotek Viktig å lese ukjente tekster Først klassekameratenes tekster Deretter fra et rikholdig klasseromsbibliotek Faglitteratur og skjønnlitteratur Hva slags bøker er best for 7-åringer?

Krav til klassebiblioteket sjangere Krav til klassebiblioteket Egenproduserte bøker Rikt utvalg av profesjonelle lettlesbøker av høy litterær kvalitet i ulike sjangere. Temabøker etter tenkelige elevinteresser. Ulike ABC’er Ja takk, begge deler – dobbelt så dyrt.

SJANGERE i 2. klasse Brev Dikt Avis Forlagsvirksomhet. Vi skriver eventyrene selv Vi lager faktabøker Vi skriver fortellinger (sml forfatterbok)

Forlag Hva er Forlag? Moderne Forfatterbok. Prosessorientert skriving PC = et redskap Utgir gode bøker Valgfritt emne eller Temabasert Lesebøker for hverandre Lesebøker for yngre elever Lærer å illustrere det de skriver.

Forlag 2 Hvordan jobbe prosessorientert m/forlag ? Hva skal man foreta av språk- vask før man ”utgir” boka? Rettskrivingskrav i L97? Dialektuttrykk? Viktig ! Ikke drepe skrivegleden Dvs. individuell vurdering

ELEVENS LÆRING I SENTRUM! Hva annet er viktig ? Godt system for prosessorientert skriving. Respons fra parkamerat v/PC og lærer. Varier skrivepar => større variasjon ELEVENS LÆRING I SENTRUM! Varer med ulike kjønn. Ikke fokus på lærers undervisning – men elevenes læring Den systematiske responsen må bli større når elevene blir eldre….

Husk! Bruke lister To og to. Bruk elevressursen aktivt Voksne må være gode forbilder og tro på metoden. Mengdetrening på PC PC må alltid være slått på - og brukes Utsett formell håndskrifttrening Det er viktig med et rikholdig og variert bibliotek De fleste barn har en klar oppfatning av at skrift er kommunikasjon. Til og Fra er kjente begrep. Julekort, pakkelapper og lignende…. Rettskriving er veldig personavhengig. Lærer må vurdere hver enkelt elev. Viktig ikke å miste troen på egen skrivedyktighet !!

Konsekvenser Mye bruk av språket Kreativiteten blomstrer Engangsbøker = nei, takk Tilpasset læringsmiljø for alle!!! Mestring Gode produkter også for de som sliter med lesing og motorikk……

Lesebok vs. Ingen lesebok Dropp tradisjonell bruk av læreverk. Bruk flere leseverk. 1 lesebok på et år er for lite for disse barna. Viktigst! Leseglede og skrivelyst.

Litteratur ”Å skrive seg til lesing” bok (Universitetsforlaget 2003) vhs/dvd (AV-senteret, Volda) Bergen kommune http://www.gs.bergen.hl.no/tekst/ BeSLIKt http://u.nett.no ”Skrive og lesestart” (Hilde Traavik) Vahl skole: http://www.vahl.gs.oslo.no/ På Vahl skole lærere elevene å skrive før de lærer å lese – og de skriver på PC før de skriver med hånd. De lærer norsk og sitt eget morsmål parallelt, og tastaturene har tegn og bokstaver på arabisk, urdu, tyrkisk og somalisk. På Vahl skole lærere elevene å skrive før de lærer å lese – og de skriver på PC før de skriver med hånd. De lærer norsk og sitt eget morsmål parallelt, og tastaturene har tegn og bokstaver på arabisk, urdu, tyrkisk og somalisk.