Spesialpedagogikk for lærere i videregående opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Elevenes rettigheter og plikter
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Henvisning til PP-tjenesten
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Lillehammer 25. September 2012
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Kroppsøvingsdidaktikk
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Elevenes rettigheter og plikter
Velkommen til møte om fagvalg
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Spesialpedagogikk for lærere i videregående opplæring Grunnleggende Kunnskap om TPO og Spesialpedagogikk Mål-kartlegging-IOP-halvårsrapport Inge Jørgensen 05-06.09.2008 Spesialpedagogikk for lærere i videregående opplæring Inge Jørgensen 05-06.09.08

Studieplanen:Didaktikk/fagdidaktikk. Læreplanmål / IOP. Arbeidsmåter Studieplanen:Didaktikk/fagdidaktikk * Læreplanmål / IOP. * Arbeidsmåter. * Bruk av ulike redskaper for læring.  Digitale verktøy, læremidler m.m. * Læringsstrategier * Kartleggings og vurderingsarbeid. Inge Jørgensen 05-06.09.08

Grunnlagsmateriell Opplæringsloven Læreplanverket for grunnskolen og videregående skole www.udir.no/grep Veileder spesialundervisning Søknad om spesialundervisning med alle vedlegg Inge Jørgensen 05-06.09.08

Opplæringsloven §1-2 Formålet med opplæringa Den vidaregåande opplæringa skal ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane i deira personlege utvikling. Inge Jørgensen 05-06.09.08

Grunnleggende: Om normalisering Normalbegreper: Begreper fra normalskolen Begreper fra læreplanverket - fra den generelle delen - fra gjennomgående fag - norsk, matematikk, engelsk, samfunnsfag og naturfag, kroppsøving - fra programfagene eller grunnskolens fag - grunnleggende ferdigheter - kunne utrykke seg muntlig, skriftlig - kunne lese og regne - kunne bruke digitale verktøy Inge Jørgensen 05-06.09.08

Om målformuleringer Mål i IOPer handler om hva eleven skal kunne etter endt opplæring Ulike mål i læreplanverket Kunnskapsmål Ferdighetsmål Holdningsmål Opplevelsesmål Mål for eleven eller mål for skolen ? Eleven skal kunne (kunnskap og ferdighet) ….. Eleven skal ha (holdning) ….. Eleven skal oppleve …. Skolen skal gi eleven likeverdig opplæring Skolen skal skape trygghet og trivsel (Disse siste har ingen ting i en IOP å gjøre) Inge Jørgensen 05-06.09.08

MÅL i opplæringen: Grunnleggende ferdigheter I hvert av fagene står det hva som regnes som grunnleggende ferdighet innen fagområdet. - kunne utrykke seg muntlig, skriftlig - kunne lese og regne - kunne bruke digitale verktøy ”Å kunne uttrykke seg muntlig i matematikk inneber å …..” ”Å kunne uttrykke seg skriftlig i naturfag innebærer å …” Inge Jørgensen 05-06.09.08

MÅL i opplæringen : Grunnleggende ferdigheter ”Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i bygg- og anleggsteknikk innebærer å kommunisere med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere, og å dokumentere arbeidsprosesser, produkter og tjenester som leveres. Å uttrykke seg muntlig og skriftlig innebærer også diskusjon og dokumentasjon knyttet til egen læring.” Inge Jørgensen 05-06.09.08

Lovhjemmel IOP og ½ årsrapport Elever som har vedtak om at de skal ha spesialundervisning har rett til IOP og rapport § 5-1. Rett til spesialundervisning       Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning. Individuell Opplæringsplan og halvårsrapport er hjemlet i § 5-5. Unntak frå reglane om innhaldet i opplæringa        Reglane om innhaldet i opplæringa i denne lova og i forskrifter etter denne lova gjeld for spesialundervisning så langt dei passar. For elev som får spesialundervisning, skal det utarbeidast individuell opplæringsplan. Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivast. Også avvikande kontraktsvilkår for lærlingar kan fastsetjast i den individuelle opplæringsplanen.        Skolen skal kvart halvår utarbeide skriftleg oversikt over den opplæringa eleven har fått, og ei vurdering av utviklinga til eleven. Skolen sender oversikta og vurderinga til eleven eller til foreldra til eleven og til kommunen eller fylkeskommunen. Endra med lov 27 juni 2003 nr. 69 (i kraft 1 aug 2003, etter res. 27 juni 2003 nr. 774). Inge Jørgensen 05-06.09.08

Innholdet i opplæringen Hvordan opplæringen skal drives Min forståelse av IOP (med bakgrunn i didaktikk) Se også Veiledning Spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring Innhold i en IOP Mål for opplæringen Innholdet i opplæringen Hvordan opplæringen skal drives Målene hentes fra både læreplanverkets generelle del og målene i programfagene Innholdet er det det undervises i Hvordan opplæringen drives handler om arbeidsmåter, organisering, læremidler/materiell og hjelpemidler. Inge Jørgensen 05-06.09.08

Taksonomier (Torstein Steine 2001) Om målnivåer 1 Taksonomier (Torstein Steine 2001) Kunnskapsmål (Blooms kognitive trapp) Øvre nivå: analyse, syntese, vurdering Middels nivå: forståelse og tillemping Lavere nivå: hukommelse Ferdighetsmål (Simpsons psykomotoriske trapp) Øvre nivå: komplekse ferdigheter Middels nivå: imitasjon, planløs prøving, vanemessig handling Holdningsmål (Krathwohls affektive trapp) Øvre nivå: organisering – verdisystem Middels nivå: Reagering, verdsetting Lavere nivå: mottakelighet Inge Jørgensen 05-06.09.08

Hjelpebehov Om målnivåer 2 Selvstendig – ikke behov for hjelp Med bruk av bilder/pictogram/svart skrift Påminnelser Muntlig veiledning Visning/modellering Handledning Inge Jørgensen 05-06.09.08

Kartlegging og informasjonsinnhenting Søknad om spesialundervisning med alle vedlegg Samtale/intervju med søkeren/eleven/foresatte, andre som kjenner eleven (lærer, PP-tjeneste, barnevern, helsesøster, andre) Tester og oppgaver Innleveringer Observasjon av praktisk arbeid Undervisning/høring/utsatt høring/innlevering Inge Jørgensen 05-06.09.08

Kartlegging – Hva kan vi få vite med hjelp av dette? Inge Jørgensen 05-06.09.08

Kartlegging – Hva kan vi få vite med hjelp av dette? Inge Jørgensen 05-06.09.08

Kartlegging – Hva kan vi få vite med hjelp av dette? Inge Jørgensen 05-06.09.08

Kartlegging – Hva kan vi få vite med hjelp av dette? Inge Jørgensen 05-06.09.08

IOP og halvårsrapport Inge Jørgensen 05-06.09.08

Hovedområder Hovedområder i matematikk: Tal og algebra Geometri Måling Statistikk, sannsyn og kombinatorikk Funksjonar Økonomi Kultur og modellering Hovedområder i programfagene i Restaurant og matfag: Bransje, fag og miljø Kosthold og livsstil Råstoff og produksjon Inge Jørgensen 05-06.09.08

Kompetansemål i Helsefremjande arbeid Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gjere greie for samanhengar mellom helse og livsstil drøfte og gi døme på kva den enkelte og samfunnet kan gjere for å betre eiga helse og folkehelsa, både psykisk og fysisk setje saman enkle måltid og vurdere energi- og næringsinnhaldet i tråd med tilrådingar om eit sunt kosthald frå helsestyresmaktene drøfte helse-, livsstils- og kosthaldsinformasjon og reklame i media gjere greie for kva den enkelte kan gjere for å halde ved lag eit godt immunforsvar og førebyggje smittespreiing, og forklare kva smittespreiing kan føre til forklare korleis kroppen er bygd opp og fungerer i forhold til livsstilssjukdommar, og forklare konsekvensar av svikt i vitale kroppsfunksjonar utføre grunnleggjande førstehjelp bruke rette arbeidsteknikkar og gode arbeidsstillingar, og gjere greie for samanhengen mellom ergonomi og helse Inge Jørgensen 05-06.09.08

Særlige ferdighetsmål-1 Generelle ferdigheter er ferdigheter som trenes i alle fag- og opplæringsområder. De går altså igjen på tvers av faggrensene. Generelle arbeidsferdigheter kan være: initiativ til å starte opp arbeidet eller finne nye oppgaver tempo nøyaktighet fleksibilitet (skifte oppgave eller velge det som haster mest) utholdenhet problemløse / søke hjelp ved vansker akseptere veiledning akseptere korreksjon konsentrasjon (tåle "støy"). Inge Jørgensen 05-06.09.08

Særlige ferdighetsmål-2 Generelle sosiale ferdigheter kan være: mestre elementær høflighet (hilse, sende videre, holde opp døra, vente på tur osv.) mestre sentrale ADL-ferdigheter (spise pent, hygiene, påkledning, toalettbesøk mm.) kommunisere behov og eventuelt samtale omgås arbeidskamerater og sjef på en riktig måte komme presis, holde avtaler følge regler som gjelder på arbeidsplassen (f.eks. bare ta pauser til avtalt tid) (Hentet fra Gunvor Bollingmo: Tilpasset sysselsetting, Oslo & Akershus Vernepleierhøgskole 1990). Inge Jørgensen 05-06.09.08

Arbeidsmåter - Workshop Hva gjør læreren for at eleven skal lære? Hva gjør eleven selv for at eleven skal lære? Inge Jørgensen 05-06.09.08

Generelle læringsstrategier Sette seg mål for arbeidet Motivere seg for å gjøre en innsats Planlegge tidsbruk Sette en standard for arbeidet Aktivere egne forkunnskaper og ressurser Velge arbeidsmåter og kognitive strategier (huske og repetere, utdype og oppklare, ordne og bearbeide) Konsentrere seg og unngå forstyrrelser Gjøre justeringer underveis Inge Jørgensen 05-06.09.08

Halvårsrapport Hva skal evalueres? Måloppnåelse, har eleven fått de kunnskaper, ferdigheter, holdninger og opplevelser som var målet? Innhold, bidro innholdet til måloppnåelsen? Arbeidsmåter, organisering, læremidler/materiell og hjelpemidler, var valgene riktige og bidro til måloppnåelse? Inge Jørgensen 05-06.09.08

Halvårsrapport – sammenheng med IOP Måloppnåelse Kunnskaper: ….. Ferdigheter: ….. Holdninger: ….. Opplevelser : ….. Innhold Arbeidsmåter : ….. Organisering : ….. Læremidler/materiell : ….. Hjelpemidler : ….. Alle vurderinger relaterer seg direkte til det som er skrevet i IOP Det skal være en klar sammenheng mellom IOP og halvårsrapport Inge Jørgensen 05-06.09.08

Lovhjemmel prosessen IOP og halvårsrapport § 5-4. Nærmare om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning        Eleven eller foreldra til eleven kan krevje at skolen gjer dei undersøkingar som er nødvendige for å finne ut om eleven treng spesialundervisning, og eventuelt kva opplæring eleven treng. Undervisningspersonalet skal vurdere om ein elev treng spesialundervisning, og melde frå til rektor når slike behov er til stades.        Før det blir gjort sakkunnig vurdering og før det blir gjort vedtak om å setje i gang spesialundervisning, skal det innhentast samtykke frå eleven eller frå foreldra til eleven. Med dei avgrensingane som følgjer av reglane om teieplikt og § 19 i forvaltningslova, har eleven eller foreldra til eleven rett til å gjere seg kjende med innhaldet i den sakkunnige vurderinga og til å uttale seg før det blir gjort vedtak.        Tilbod om spesialundervisning skal så langt råd er, formast ut i samarbeid med eleven og foreldra til eleven, og det skal leggjast stor vekt på deira syn. Inge Jørgensen 05-06.09.08

Min forståelse av prosessen Bekymring Undersøkelser, kartlegging, dokumentasjon Samtalen, rapportering og oppmelding til PP PPs sakkyndige vurdering Dialogen fram til IOP Gjennomføring Halvårsrapport Justering av IOP Inge Jørgensen 05-06.09.08