Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaj Johansen Endret for 9 år siden
1
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag
2
Satsningsområde i 2010 Individuell plan – IP Individuell opplæringsplan - IOP
3
Individuell plan En rettighet Et verktøy og en arbeidsmetode En prosess som innebærer samarbeid og samhandling
4
Individuell plan En rettighet «Alle som har behov for langvarige og koordinerte sosial- og helsetjenester, har rett til å få utarbeidet en individuell plan dersom personen selv ønsker det». «Individuell plan er brukerens plan. Brukeren har rett til og oppfordres til å delta aktivt i å beskrive behov for tjenester, ønsker og mål som er viktige for brukeren selv i hverdagen og fremtiden». www.helsedirektoratet.no
5
Individuell plan Et verktøy og en arbeidsmetode for samarbeid mellom tjenestemottaker og tjenesteapparatet, og mellom de ulike tjenesteyterne. én tjenesteyter som har hovedansvaret for kontakt med brukeren og koordinering mellom dem som yter tjenester til brukeren – koordinator. Initiativet til å få laget en individuell plan kan komme fra brukeren selv eller pårørende, men hovedansvaret for å utarbeide individuelle planer ligger i tjenesteapparatet.
6
Individuell plan En prosess som innebærer samarbeid og samhandling Den delen av kommunens helse- og sosialtjeneste eller helseforetaket som brukeren henvender seg til, har en selvstendig plikt til å sørge for at arbeidet med planen igangsettes.
7
Individuell plan Lovhjemlet i Kommunehelsetjenesteloven § 6-2a Spesialisthelsetjenesteloven § 2-5 Psykisk helsevernloven § 4-1 Sosialtjenesteloven§4-3a
8
Formålet med utarbeidelsen av individuell plan er: a. «...å bidra til at tjenestemottakeren får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbyd, herunder å sikre at det til en hver tid er en tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølgingen av tjenestemottakeren»
9
Forts formål b. «...å kartlegge tjenestemottakerens mål, ressurser og behov for tjenester på ulike områder, samt å vurdere og koordinere tiltak som kan bidra til å dekke tjenestemottakerens bistandsbehov».
10
Forts. formål: c. «...å styre samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker og eventuelt pårørende, og mellom tjenesteytere og etater innen et forvaltningsnivå eller på tvers av forvaltningsnivåene».
11
Individuell opplæringsplan • Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).
12
Individuell opplæringsplan • § 1-1. Formålet med opplæringa 5. ledd • «...Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong».
13
Individuell opplæringsplan • § 1-3. Tilpassa opplæring og tidleg innsats 1. ledd • «Opplæringa skal til passast evnene og førestenadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten...»
14
Individuell opplæringsplan • § 5-1. Rett til spesialundervisning 1. ledd • «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning...»
15
Individuell opplæringsplan • § 5-5. Unntak frå reglane om innhaldet i opplæringa 1. ledd • «...For elev som får spesialundervisning, skal det utarbeidast individuell opplæringsplan. Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivast...»
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.