EIKLI SKOLES PLATTFORM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Pedagogisk analyse.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KLASSELEDELSE.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Lørenskog Idrettsforening
Språk og sosialisering
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Rolighetsmoen barnehage
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kvalitetsklubb – NFF regi
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Cafédialog – elevmedvirkning
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Velkommen til et nytt skoleår!
BARNAS BARNEVERN 2020.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
«Den gode timen på Saltvern»
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

EIKLI SKOLES PLATTFORM

EIKLI SKOLES PLATTFORM HAR 5 BEIN: Beinene er: PROFILERINGSBEINET MEDARBEIDERUTVIKLINGSBEINET STRUKTURBEINET LEDELSESBEINET DET PEDAGOGISK-METODISKE BEINET

SELV OM PROFILERINGSBEINET faller...... Plattformen står! MEDARBEIDERUTVIKLINGBEINET faller.... Plattformen står!! STRUKTURBEINET faller ...... Plattformen står!!!

SELV OM LEDELSESBEINET faller...... Plattformen står!!!! MEN DERSOM DET PEDAGOGISK-METODISKE BEINET faller ..... PLATTFORMEN RISTER!!!!! PLATTFORMEN VAKLER!!!!!! PLATTFORMEN FALLER!!!!!!!

DET VILLE VI IKKE TA SJANSEN PÅ. DERFOR BESTEMTE VI OSS I VINTER FOR Å FINNE DEN RØDE TRÅDEN. For å bygge skolens plattform fra bunnen av

Vi sa: Vi skal arbeide for å danne en felles plattform, felles forståelse, felles helhetssyn hos de tilsatte på Eikli skole. Dette er jobb nr. 1.

Vi har vært enige om at for å skape et godt samarbeidsklima skal vi: Respektere hverandres ønsker og behov, ikke kritisere eller være negativ, men komme med konstruktiv tilbakemelding. Lytte til og respektere andres idéer og meninger. Ikke snakke nedsettende om noen. Respektere og være positiv til avgjørelser som er tatt i kollegiet. Lytte til konstruktiv kritikk og være villig til å gjøre endringer om det er nødvendig. Være positiv og lojal utad, og ta opp saker jeg lurer på internt.

Det var et viktig skritt i byggingsarbeidet vårt. Og i dag skal vi fortsette med arbeidet som skal gå gjennom ”marg og bein” på alle på Eikli! Og vi trenger .....

Og det er det Anita, Jorunn, Thor Egil og Kristin Mona, Kirsten K., Eldrid og Viktorija Torill, Kirsten S., Per Helge og Gudveig Nina, Inger Johanne, Turid og Eilin Unni, Marit M. Randi og Tor Ola, Marit B., Mette og Corry som skal gjøre! VI ØNSKER HVERANDRE LYKKE TIL!!

Og hvordan gikk det videre? Vi jobbet og vi jobbet den 4. januar! Vi drøftet hva vi legger i begrepet læring. Vi drøftet de forutsetningene vi mener må være til stede for at vi skal oppnå læring. Vi drøftet hva som må til, hva som må ligge i bunnen hos oss for at vi skal oppnå dette.

Vi var enige om disse forutsetningene: Være en tydelig leder som kan skape en god atmosfære og arbeidsro i klasserommet. (13) Tydelige krav til elevene og foreldrene. (13) Godt, trygt og inspirerende læringsmiljø for elever og lærere. (10) Godt kjennskap til den enkelte elevs behov som fører til faglig og personlig utvikling. (8) Rammefaktorer-fysiske (bra klasserom, oppdaterte bøker, digitale hjelpemidler,..)

Og så på’n igjen den 15. januar: Drøftingen denne kvelden tok utgangspunkt i de 5 punktene fra 4. januar, og det var enighet om at ”Være en tydelig leder som kan skape en god atmosfære og arbeidsro i klasserommet” var det viktigste å starte med. Alle gruppene jobbet med liv og lyst, og vi avsluttet med at alle gruppene la frem sine meninger om hva som kjennetegner en tydelig leder

Evalueringen sa: God pizza. Lett å bli engasjert. God struktur. Morsom arbeidsfordeling i v-gruppen. Mindre slitsomt enn antatt. Lurt med grupper, alle får sitt. Fine grupper, gruppestørrelse. Viktig tema.

Neste milepæl var 26. februar. Da allierte v-gruppen seg med Ann Elisabeth Gunnulfsen som tok utgangspunkt i: Sosiokulturell læring og dialogen som redskap. Praksisfellesskap og lærende team. Læringssamtalen. Aksjonslæring/aksjonsforskning i praksisfellesskapet.

Ann Elisabeth var også innom: * Skygging og speiling. * Glasstakperspektivet på egen praksis. * Refleksjon omkring egen praksis i lys av teori.

Selv sa vi at en tydelig leder har et positivt elevsyn, ser elevens potensiale, er vennlig og viser respekt. skaper gode betingelser for læring ved å være raus, redelig, reflekterende og robust. tør å bli ledet og slippe taket, er fleksibel, aksepterer og lager rom for flere voksne ledere i gruppen, og kan ta upopulære avgjørelser. har et bevisst forhold til sitt eget språk, kroppsspråk, stemmebruk, hvordan man kommuniserer og er engasjert. har faglig trygghet , er trygg forøvrig, er godt forberedt, kan formidle kunnskap og verdier, er systematisk og ryddig.

Siste planleggingsøkt, 8. april: Overskriften denne kvelden var: NÅ MÅ VI BLI MER KONKRETE!! Etter kvelden satt vi igjen med 9 punkter som skal ligge i bunnen for arbeidet vårt:

En tydelig lærer/en tydelig leder Vise interesse for hver enkelt elev / hvert enkelt barn hver dag, d.v.s. snakke med hver elev / hvert barn, ha blikkontakt og for eksempel håndhilse. Teamlederne skal utnytte teammedlemmenes fagkompetanse mest mulig. Lytte til, og snakke med elevene / barna og deres foresatte. Felles opplevelser og godt kollegialt forhold fører til bedre atmosfære. For å kunne slippe taket må vi innarbeide gode rutiner: Hilse, dagsplan, tydelige mål, mestringsoppgaver, trygghet i gruppen.

6. Være forutsigbare. (Rutinene våre. ) 7 6. Være forutsigbare. (Rutinene våre.) 7. Utarbeide tydelige regler og konsekvenser sammen med elevene / barna, og følge dette opp. 8. For å kunne lage rom for flere voksne / ledere i gruppen må vi ha et godt forarbeid, godeplaner og god kjemi. 9. Ha tro på elevenes / barnas potensiale både faglig og sosialt, for eksempel IUP.

Det var vårens ”vakreste eventyr” ! Hva synes dere? Lyktes vi? Ble vi konkrete nok? Har vi en god forståelse av hva som kjennetegner en tydelig lærer / en tydelig leder? ........