Power-point-presentasjonen minus bilder m tekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra prøving og feiling til
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Dannelse og kunstens vesen -
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Fra ord til liv Februar 2010.
12 Reflekterende lesing.
Estetisk læreprosesser
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Krise: fare & mulighet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Drop-In metoden i skolen
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Har du et problem – har du også kunnskap.
Kvalitative forskningsmetoder
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Helsesøsterkongressen 2017
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Power-point-presentasjonen minus bilder m tekst

DIALOGENS NØDVENDIGHET BARN, UNGDOM OG KUNSTMØTER Power-point-presentasjonen minus bilder m tekst Tema 1: Teoretisk referanse Barn + Kunst = Danning Guri L. Østbye Nasjonalmuseet, 23. februar 2008 Guri L. Østbye – våren 2008

BARN + KUNST = DANNING Om å fabulere og filosofere i kunstmøter Hovedkilde: BARN + KUNST = DANNING Om å fabulere og filosofere i kunstmøter SENTRALE KILDER Dewey Hegel Løvlie Liptai Maharaj

UTGANGSPUNKT å sette i gang dannings- relevante prosesser Forestillingen om at kunst er særlig godt egnet til å sette i gang dannings- relevante prosesser – uten at jeg klart kunne si hvordan eller hvorfor. Guri L. Østbye – våren 2008

ULIKE MÅTER Å SPØRRE PÅ Retoriske spørsmål Faktaspørsmål Filosofiske spørsmål Kunst beveger seg i grensesnitt mellom det kjente og det ukjente. Her kan det oppstå grenseoverskridende opplevelser! (Østbye 2007) FABULERING ER NØDVENDIG FOR Å UNNGÅ STAGNASJON! Guri L. Østbye – våren 2008

??? Hva skjer når barn møter kunst innen skolehverdagens rammer? Hvordan kan jeg omtale interaksjon som skjer i slike møter ut fra en danningsteoretisk kontekst? Erfaringsbasert, dialektisk, danningsteoretisk tilnærming (Østbye 2007) Guri L. Østbye – våren 2008

DIALEKTISKE BEVEGELSER mellom kunst, estetikk og publikums ytringer FOKUS: betrakters erkjennelsesutvidelse Samstemt Utforsking av det ukjente tilhørighet usikkerhet helhet eksperimentering balanse, ro, harmoni ubalanse, uro, disharmoni DANNELSE –> DANNING BILDUNG Relevans ut fra et erkjennelsesteoretisk perspektiv Guri L. Østbye – våren 2008

BILDUNG-/DANNINGSTRADISJONEN Idealet om selvbestemmelse Beskrivelse av utvikling fra menneskets første, biologiske natur og til dets andre, kulturavgrensede natur 3) Dialektiske bevegelser karakterisert ved bevegelse, motstand og overskridende forandring (transformasjon). DANNINGSMÅL spesifisert i kunstmøtene: Gjøre det abstrakte i seg – det som ennå ikke er gjort kjent, det som ikke er av-slør(e)t* – mer konkret. (Fra Hegel: Åndens fenomenologi 1807/1999) Guri L. Østbye – våren 2008

DANNINGSTEORI Re-konstruksjon eller de-konstruksjon? Forandring og kontinuitet eller brudd, diskontinuitet/uforutsette sprang? Gjenskape eller plukke fra hverandre og skape noe helt nytt? Hva gjør vi – eller når gjør vi hva når vi snakker om kunst? I dag: REFLEKSJON og METAREFLEKSJON i forhold til egen (og den andres) biografi Guri L. Østbye – våren 2008

JOHN DEWEYS KUNSTTEORI (Art as Experience 1934/80) Et kroppsfundert erkjennelsesperspektiv Dialektikk G.W.F. Hegel Charles R. Darwin (Åndens fenomenologi 1807, (Om artenes opprinnelse 1859) Innledning til estetikken 1818-29) FENOMENOLOGI EVOLUSJONSTEORI humaniora naturvitenskap Deweys mind-as-body-perspektiv Guri L. Østbye – våren 2008

INTERAKSJON I KUNSTMØTER Når vi ytrer oss i kunstmøter bidrar vi til vår egen identitets-skaping og utvikling. Når vi ytrer oss, lytter til og responderer overfor andres ytringer, bidrar vi samtidig til utvikling av felles referanse og mindre avstand mellom aktørene i kunstmøtet. Vi danner oss selv og hverandre når vi anstrenger oss for å gjøre det abstrakte mer konkret. Kunstmøtehandlinger er særlig danningsrelevante fordi vi her tar utgangspunkt i noe som både er kjent og ukjent, og som ikke fullt ut kan defineres – verken av lærer, omviser eller barn. (Østbye 2007) Guri L. Østbye – våren 2008

KUNST Kunst representerer noe uavklart og foranderlig som barnet er med å definere når det ytrer seg i kunstmøtet. Samtidig bidrar barnet til å plassere og dermed danne seg selv i verden; for seg selv og for sine medelever. Kunstmøtene innebærer bevisstgjørende, verdiskapende holdningsarbeid. (Østbye 2007) Guri L. Østbye – våren 2008

KORT sagt om begrepsbruk (Fra Østbye 2007) KUNSTOBJEKT . . det materielle kunstverket som kunstneren har fremstilt KUNSTVERK . . . . interaksjon med/om kunst, og der utfallet er uforutsigbart KUNSTMØTE . . . . sammenhenger, hendelser hvor kunsten ”virker”; som kunstverk KUNST . . . . . . . . . erkjennelsesutvidende aktivitet/potensial Guri L. Østbye – våren 2008

Hva skjer? KJENNE - ERKJENNE - ANERKJENNE Emosjonelle bevegelser som frembringer kroppslige minner Erindring, gjenkjenne, evt. bearbeide Vi forsøker å begrepsfeste ”Alt” skjer i interaksjon mellom kropp og omgivelser Emosjonene ”binder sammen”, men bevirker samtidig bevegelse . . . . Guri L. Østbye – våren 2008

KUNSTVERK ER KUNSTUTØVELSE som innebærer danning. Et kunstverk henspeiler på noe eller det som skjer i interaksjon* mellom kunstobjektet og dets aktive betrakter. (Østbye 2006:52) Kunstverk handler om å være i skapende, bevissthetsutvidende aktivitet med og i kunst. *Ref. Dewey: Art as Experience 1934/80 Guri L. Østbye – våren 2008

Brille med sidespeil – så vi kan kaste blikk bakover samtidig som vi holder kurs fremover, og forsøker å handle i øyeblikket. (Østbye 2007) Guri L. Østbye – våren 2008

DIALOGENS NØDVENDIGHET BARN, UNGDOM OG KUNSTMØTER Tema 2: Praksisreferanse Kunstmøter – hvordan får vi det til? Guri L. Østbye Nasjonalmuseet, 23. februar 2008 Guri L. Østbye – våren 2008

HYPOTESE Barn danner seg selv og hverandre når de interagerer med kunst og ytrer seg overfor hverandre om sine kunstopplevelser (Østbye 2007). En ytring kan i denne sammenheng være . . . . . . . Ref. Hegels beskrivelse av barnet som kaster stein i vannet . . . Guri L. Østbye – våren 2008

KUNSTMØTENE Forsøk på å ytre seg om noe fascinerende, uutsigelig . . . . . noe (potensielt) verdifullt . . . Interaktive prosesser i danningsteoretisk kontekst. (Østbye 2007) Guri L. Østbye – våren 2008

KUNSTMØTENES GRUNNSTRUKTUR Presentasjon Opplevelse Logg (tekst, tegning) Samtale Metasamtale Presentasjon Hendelse Refleksjon I Refleksjon II Refleksjon III (Østbye 2007:151) Guri L. Østbye – våren 2008

ESTETISK ERFARING I KUNSTMØTER en hermeneutikk som knytter mening til den interpretative helhet, en dialektikk som beskrives ved "fremmedgjøring", en samtale som er poetisk og som omfatter diskursen. (Løvlie: Den estetiske erfaring 1990) Guri L. Østbye – våren 2008

HYPOTESE OG SPØRSMÅL Barn danner seg selv og hverandre når de interagerer med kunst og ytrer seg overfor hverandre om sine kunstopplevelser. Hvordan fungerer det klassiske Bildung-begrepet innen post-industrialiserte, multi-kulturelle og digitaliserte miljøer? Guri L. Østbye – våren 2008

UTGANGSPUNKT I EMOSJONER Gjenkjenne stemninger og følelser fra egen biografi Forsøke å ytre seg om dette Forsøke å forstå hverandres ytringer Finne felles ”møtepunkter” til tross for ulike referanser –> utvikle ved å tolke, dvs. stadig reformulere og eventuelt spesifisere –> økt/utvidet forståelse –> vilje til imøtekommenhet Guri L. Østbye – våren 2008

ULIKE TILNÆRMINGER Behov for avklaring av hovedfokus Hva menes med kunstformidling? Trenger vi andre begreper – evt. hva slags? Hvordan kommunisere med ”oppdragsgivere” for å spesifisere hva slags tilbud de ber om – spesifisert i forhold til hva de egentlig ønsker og hva du kan tilby? Gode rutiner, spesifisering av fokus, evt. for-/etterarbeid? Gir dette mening i forhold til ditt (kunstrelaterte) ”ståsted”? Guri L. Østbye – våren 2008

OPPSUMMERING (foreløpig!) Kunstmøterelaterte aktiviteter innebærer at aktørene får særlig anledning til å oppøve vàrhet overfor mangfold av tolkningsmuligheter, vise respekt for andres innspill, uttrykke forhåpning til at den andre kan vise til noe felles, til noe som ikke kan begrepsbestemmes, men like fullt angår og er av betydning for de involverte. (Østbye 2007) Guri L. Østbye – våren 2008

www.gurilo.no

FORVENTNINGER RELATERT TIL BILDUNG-BEGREPET - fra et lineært og vertikalt og til et mer horisontalt orientert, helhetlig, kroppsrelatert perspektiv: Idealet om selvbestemmelse. Beskrivelse av utvikling fra menneskets første, biologiske natur og til dets andre, kulturavgrensede natur. 3) Dialektiske bevegelser karakterisert ved bevegelse, motstand og overskridende forandring (transformasjon). Guri L. Østbye – våren 2008

TIPS – MEMORERING: Noter deg tre ord/uttrykk som kan hjelpe deg å huske noe du ønsker å huske fra denne seminarøkten. Skriv dem ned et sted du gjerne ser (dvs. ikke nødvendigvis i forelesningsnotatene dine). Guri L. Østbye – våren 2008

Referanser: Darwin, C. R. 1859/1990: Om artenes opprinnelse gjennom naturlig utvalg – eller De best skikkede formers bevarelse i striden for livet. Oslo: Cappelen Dewey, J. 1934/1980: Art as Experience. New York: Perigee Books Hegel, G.W.F. 1807/1999: Åndens fenomenologi Oslo: Pax ________. 1818-29/1986. Innledning til estetikken. Oversatt av Steinar Mathisen. Oslo: Aschehoug i samarbeid med fondet for Thorleif Dahls Kulturbibliotek og Det norske akademi for sprog og litteratur. Løvlie, L. 1990: Den estetiske erfaring. I "Nordisk Pedagogik" 1-2 1990 (1-18) Østbye, G. L. 2006: Barn, kunst, danning. Møter mellom barn og kunst som danningsarena for barn i grunnskolen. Dr.art.-avhandling. Bergen: UiB, IKK ________. 2007: Barn+Kunst=Danning. Om å fabulere og filosofere i kunstmøter. Oslo: Gurilo Forlag