Foreldre som en reell ressurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Noen utfordringer for skolene
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Nittedal 19. sept
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Hvorfor foreldremedvirkning?
Undervisningssektoren 2015
Hvorfor foreldremedvirkning?
Foreldrekontaktenes rolle
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For foreldre.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til foreldremøte
Kompetanse for mangfold
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Internasjonalisering
Realfagskommunen Asker
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte på SFO
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Heggedal skole
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
«Den gode timen på Saltvern»
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Vår skole på Fornebulandet
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Foreldre som en reell ressurs Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement www.mir.org

Utvikle modeller for hjem-skole-samarbied på foreldrenes premisser Ideologi: Alle foreldre er likeverdige og en unik ressurs for sine barn. Vi ønsker å være gode rollemodeller både i skolen og i samfunnet. Vi vil aktivt støtte familier i sitt møte med den norske grunnskolen. Hjem-skole-samarbeid er noe alle foreldre er kvalifisert til og ikke kun de som kan best norsk eller har mest utdanning. Mål: Etablere nettverk av minoritetsspråklige foreldre som kan snakke direkte med andre foreldre på sitt morsmål på skolene Skape debatt innad i miljøene om viktigheten av å støtte barna i skolen Oppmuntre foreldre til å starte egne grupper i kommunene. Det bør være foreldrestyrte nettverk i alle kommuner/fylker Utvikle modeller for at foreldre kan støtte barna i læring etter sine evner og ferdigheter Utvikle modeller for hjem-skole-samarbied på foreldrenes premisser Å være en tydelig stemme i samfunnsdebatten www.mir.org

MiR-struktur www.mir.org Styret - Kommer fra hele landet og jobber aktivt med strategi for utvikling av nettverket Kommunenivå - Aktive personer i kommunene som koordinerer lokale aktiviteter og holder innlegg på møter med foreldre, lærere og politikere, skolebyråkrater osv. Lokalt- Personer som arbeider i lokalmiljøet direkte med foreldre, skolen og egne barn www.mir.org

Metode Top-down strategi: Politikere, kommuner, statlige inst., beslutningstakere Kunnskap og informasjon til skolene (FUG, Nafo, forskere) Påvirkning av skolenes fokus på samarbeidet mellom hjem og skole Bottom-up strategi: innvandrerorg. miljøer og ressurspersjoner (MiR) www.mir.org

Minimumskrav: 8 timers kurs som inkluderer Grunnleggende kunnskap om foreldreorganisering i Norge, forankring i tradisjon og opplæringsloven Grunnleggende kunnskap om Stortingmelding 14 – om foreldremedvirkning Grunnleggende kunnskap om FUG og dets formål Grunnleggende kunnskap om forskning som viser hvorfor det er viktig at foreldre og lærere samarbeider Grunnleggende kunnskap om barnas rettigheter og foreldres rettigheter i skolen og om hvor du henvender deg for å få hjelp Grunnleggende kunnskap om hva som er bra for barnas læring, spesielt med fokus på barn som ikke har norsk som morsmål Grunnleggende kunnskap om hvordan man veileder foreldre og holde innlegg på møter (presentasjonsteknikk) www.mir.org

Et annet tiltak: Familielæring Å oppmuntre kommunikasjon mellom generasjonene Å bli bevisst hvordan generasjonene kan støtte hverandre Å oppmuntre til viderelæring og jobb Å øke deltakernes selvtillit knyttet til læring og hvordan de kan hjelpe barna å lære Man lærer om hvordan barna lærer og voksne lærer gjennom forskjellige læringsstiler Visuell Auditiv Deltakere blir kjent med flere voksne og får et nettverk Barna blir flinkere på skolen Utprøving av modellen i Norge fra oktober, 15 deltakere www.mir.org

Lokal MiR-gruppe på Linderud skole Skolen har hatt møter med 7 språkgrupper og foreldrene er interessert i å være med i MiR: somalisk, urdu, arabisk, kurdisk, tamilsk, vietnamesisk og tyrkisk Skolen stiller lokaler til disposisjon MiR ha fremskaffet midler til leksehjelp på barnas morsmål 2-4 foreldre fra hver språkgruppe koordinerer sin gruppe og en morsmålslærer på skolen holder i trådene Foreldrene er opptatt av at barna skal bli flinkere på skolen, men ønsker også å bli kjent med hverandre og delta i fritidsaktiviteter Kronikk-skrive-kurs og møter med skolebyråd www.mir.org

Hva fører tiltakene til? Tillit/medvirkning Konferansetimer Hjemmebesøk Regelmessig tlf. kontakt Sosiale møtearenaer Bli kjent med andre foreldre Foreldregrupper Foreldremøter med gruppearbeid Foreldrestyrte aktiviteter (turer, leksehjelp osv.) Trygg foreldrerolle God informasjon Sosialt nettverk Taes på alvor av skolen Hvordan hjelpe barna? Skoleresultater Leksehjelp Støtte barna, interesse, skape positive forventninger Rutiner og grensesetting www.mir.org