Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Heggedal skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Heggedal skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Heggedal skole
Foreldremøte 05. og

2 Agenda: Fysioterapeut informerer SFO-leder, Heidi, informerer
Samarbeid skole – hjem

3 Vi skal sammen skape gode faglige og sosiale læringsarenaer for barna.
Samarbeid skole - hjem Vi skal sammen skape gode faglige og sosiale læringsarenaer for barna. Samarbeidet skal baseres på gjensidig respekt og tillit. Det viktigste for barnet er at skole og hjem samarbeidet fungerer godt. Samarbeidet skal ha barnet i fokus. Samarbeidet er en viktig ressurs for skolen for å styrke utviklingen av læringsmiljøet og skape læringsresultater for hvert enkelt barn. Overordna mål i Hovedgårdsonen er at alle elever skal fullføre videregående skole. Heggedal skole

4 Gjensidige forventninger!
Tydelig dialog og forventninger Tidlig og nødvendig kontakt Skole – hjem-samarbeid som er basert på positiv kommunikasjon og løsningsorientert dialog Godt samarbeid mellom foreldrene Foreldre som bryr seg! Felles ansvar for å inkludere og involvere elever og deres foreldre Asker kommune har laget standard for god dialog og godt samarbeid mellom hjem og skole. Der har kommunen skissert gjensidige forventninger for dialog og samarbeid. En oppsummering av de gjensidige forventninger har jeg sammenfattet her. Ta kontakt med oss så fort du/dere er usikre på noe. Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Heggedal skole

5 Skolens forventninger
at dere tar et medansvar i skolen og støtter opp om skolens arbeid med læring, faglig og sosialt at dere tar opp uklarheter og spørsmål direkte med skolen at dere deltar konstruktivt i samarbeid og utvikling av skolen, f.eks ved å svare på foreldreundersøkelsen og delta i råd og utvalg i skolens regi at dere stiller opp på skolens foreldremøter og barnets utviklingssamtaler Heggedal skole har utarbeidet foreldrestandarder i samarbeid med skolens foreldreutvalg. Foreldrestandardene konkretiserer kommunens standarderer. Foreldrestandardene revideres sammen med FAU hvert 3. år, sist høsten Foreldrestandardene står i dokumentet dere fikk tilsendt. Det er viktig for oss at dere respekterer standardene. Det viser oss og barnet deres at dere bryr dere om skolen, og om barnets læringsutvikling og læringsmiljø. Her gjelder det samme som alltid – ta kontakt hvis dere lurer på noe. Heggedal skole

6 Trinn – grupper på Heggedal
Elevene går på et trinn Pedagoger og assistenter jobber på et trinn Elevene deles inn i læringsgrupper Hver gruppe har en kontaktlærer På Heggedal skole snakker vi prinsipielt om at elevene går på trinn. Elevene går på ett trinn som deles opp i læringsgrupper. Hver læringsgruppe har en kontaktlærer. Trinnet har en eller flere assistenter som skal støtte elevene sosialt og faglig sammen med pedagogene. Assistentene er spesielt viktige ute i friminuttene. De kjenner elevene, og elevene kjenner de. Skolen kommer til å lage nye læringsgrupper mens elevene går på barneskolen, noen ganger gjør vi det ofte, andre ganger sjeldnere. Men vi gjør det alltid. Elevene har mange fellesopplevelser gjennom uka – slik at de skal bli kjent med og trygge på alle de voksne og medelever på trinnet. Dette er viktig og et ledd i skolens arbeid med å skape robuste og trygge barn. Elevene er sammen ute i friminuttene, de skal blandes i lek- og i undervisningssituasjoner i løpet av den tiden de går på barneskolen. Og i SFO er de i en stor gruppe. Heggedal skole

7 Hvordan settes gruppene sammen
Skolen ser på: hvor elevene bor antall gutter – jenter i gruppene barn med spesielle behov hvert barn får minst en de kjenner i sin gruppe kontaktlærernes observeringer på besøksdagene Kontaktlærerne setter sammen gruppene utfra opplysningene over. Gruppene endres ikke ved foreldrehenvendelser. Heggedal skole

8 Viktige planer for et godt læringsmiljø.
Plan for å sikre elevene et godt psykososialt miljø – jfr §9a i Opplæringsloven Ordensreglementet Elevstandarder med konsekvenser Foreldrestandarder, skolens forventninger til foresatte §9a i Opplæringsloven – en «oppskrift» på hvordan skolene skal jobbe/reagere dersom foresatte, barnet selv eller skolen mener at barnet ikke har et forsvarlig psykososialt miljø på skolen. Ordensreglementet skriver dere under på hver høst at dere har lest. Elevstandarder – 8 stykker. De 6 første er positivt ladet og i forhold til disse skal det jobbes med positiv forsterkninger. De 2 siste er nulltoleranse – disse har tydelige konsekvenser. Men ingen konsekvenser settes i gang før dere foreldre er informert. Konsekvensene blir gjennomgått på høstens foreldremøte. Heggedal skole

9 Elevstandarder 1. Jeg er presis 2. Jeg viser god orden 3. Jeg viser god arbeidsro 4. Jeg viser god arbeidsinnsats 5. Jeg samarbeider godt med voksne 6. Jeg samarbeider godt med medelever 7. Jeg bruker ikke vold 8. Jeg plager ikke andre

10 Elevforsikring Dere finner alt om forsikring av skolebarn på kommunens hjemmeside: Asker.kommune.no/skole og utdanning/forsikring

11 Besøksdager for barna 5. og 6. juni kl 09.00 – 11.00
Foreldremøte samtidig i auditoriet. Agenda foreldremøte: Informasjon fra kommunens ergo- og fysioterapeut. Svar på spørsmål som kom opp på møtet 24.mai og noe informasjon fra skolen.


Laste ned ppt "Velkommen til Heggedal skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google