Handling i hverdagen der barna er «Å vite å ikke handle, er det samme som å ikke vite (De Four, 2014) ALLE ANSATTE HAR ANSVAR, samarbeid gjennom grupper, alle har kompetanse Ansatte skal selv velge strategier og tiltak og gjennomføre dette i praksis Systematisk arbeid – god innsats - evaluering Hvilke oppfatning får jeg om meg selv? Jeg blir aldri ertet i bhg Roller og mønster som kan prege meg resten av livet. Viktig med tru på seg selv og gode erfaringer. Det er ingen som sier stygge ting til meg.
Observasjon- analyse Iakttakelse og undersøkelse- se og registrere hva som foregår i barnehagen pedagogiske praksis Observasjon handler også om å analysere, tolke og forstå det en har observert Registrere og beskrive de innbyrdes handlingene mellom barna, mellom barn og pedagoger og mellom barna og selve konteksten. Observerer hverdagshandlinger, språk, kommunikasjonsmønster, organisering, relasjoner, som er med på å opprettholde utfordringer og problemstillinger i bhg.
Den enkelte pedagog Den enkelte voksne observerer og på bakgrunn av dette endrer eller opprettholder sin praksis
Systematiske observasjoner Når vi trenger mer kunnskap om noe konkret i forbindelse med et barns eller en barnegruppes trivsel, utvikling eller læring 1 formålet: -barns venner og lekekamerater - hvordan det pedagogiske personalet utøver tydelig ledelse i strukturerte situasjoner
Observasjon Praksis Beskrivelse Analysen skal undersøke observasjonen ved hjelp av teoretiske perspektiver og sette i gang refleksjon. relasjonsteori, sosiologisk analyse-sosial orden i barnegruppa, Analyse Refleksjon Evaluering Konkrete planer for hvordan vi skal opptre med barna Ny praksis Tolking, vurdering Strategi og handlingsplan
Relasjoner Det er relasjonene mellom individer – barn, pedagogisk personale og foreldre – og måten disse relasjonene virker sammen med: regler rammer struktur organisering avgjørende for barnehagens pedagogiske kvalitet.
Systemteori Hvert enkelt menneske er utstyrt med sin egen unike oppfatning av virkeligheten - preget av miljøet - preget av de personene som har innvirkning - preget av opplevelsene som har innvirkning på vedkommendes liv Dette er grunnlaget for personens handlinger
Systemteoretisk tenkning Observasjon- finne frem til de relasjoner og mønster som er framherskende i bhg. Evaluering – Forstå og fortolke observasjoner Tilpasning – Bruke den nye innsikten til endringer for å fremme trivsel, læring og utvikling for alle barn.
Virkelighetsoppfatning Er avgjørende for -Hvordan hvert enkelt barn og hver enkelt voksen inngår i samspill med andre, og hvordan de innordner seg i ulike situasjoner og i samfunnet som helhet ( Bateson 2005)
Forskjellige faktorer i barnehagen læringsmiljøet verdier normer organisering struktur prosesser personer som gjensidig påvirker hverandre
Interaksjon - mellomhandling Alle individer har en rolle å spille i de sammenhenger som de inngår i, og de er med på å påvirke det som skjer. Interaksjon i sosiale fellesskap – SYSTEMTEORI - kommunikasjon og samhandling etablerer de mønster og den struktur som gjør at ulike fellesskap (grupper av barn) framstår som forskjellige sosiale system. Vi får roller i barnegruppa
Fellesskap Påvirkning fra de sosiale systemer eller fellesskap kan ingen unndra seg. Mønster er sterke, uromakere tar rollen sin I sosiale system er vi aktører som både kan påvirke og bli påvirket av systemet I sosiale systemer har vi alle roller og relasjoner til andre- gode og mindre gode. Relasjoner mellom barn, å ha en venn er viktig
LIKER DU MEG? Barn spør dei vaksne: Liker du meg? Det er viktig å være bli og hyggelig VAKSNE MÅ TA LEDELSEN, ellers tar barna den TYDELIGE VOKSNE I BARNEHAGEN:
Faktorer i læringsmiljøet KOMMUNIKASJON: Læring hos barn og unge er et resultat av den interaksjonen de har med sine omgivelser og dermed kvaliteten på omgivelsene. De voksne må endre sosiale system, endre sin egen og barna sin kommunikasjon og ta tak. Dårlig språk, sosiale, faglige og hjemmeforhold kan ikke forklare alt.
Aktiviteter Alt som foregår av hensiktsmessige og uhensiktsmessige aktiviteter i avdelingen vil være et utrykk for kommunikasjon i avd. Vi må endre mønster i avdelingen
ANALYSEMODELLEN
Analysemodellen Overordna målsettniger Innhenting av data/informasjon(barnas opplevinger, observasjoner, foreldre) Problemformulering- skriftlig Analyse av opprettholdende faktorer
Analysemodellen fortsettelse Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte tiltak Evaluering REVIDERING
2 TYPER DATA Informasjon om barna sine læringsresultat i bred forstand * Informasjon om pedagogisk praksis og læringsmiljøet i barnehagen
Endring Enkles å endre omgiveser Mennesker endrer seg/ tilpasser seg. Vanskelig å endre mennesker DET ER IKKE FEIL MED BARN. Det er ikke mangler i heimen som vi kan fikse- vi kan fikse vårt miljø
Utfordring/ problem Iverksette tiltak etter gode analyser Interaksjonsmodellen barn og voksne. Vi må endre faktorer og opprettholde det som fungerer Iverksette tiltak etter gode analyser Samtale med barn og bli enige om endringer Utfordring/ problem Opprett holdende faktorer Samtale med kollega og bli enige om endring i voksenrollen