Handling i hverdagen der barna er

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Presentasjon av LP-modellen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
"God bagasje på livets reise."
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Velkommen til et nytt skoleår!
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Transaksjonsmodellen
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Handling i hverdagen der barna er «Å vite å ikke handle, er det samme som å ikke vite (De Four, 2014) ALLE ANSATTE HAR ANSVAR, samarbeid gjennom grupper, alle har kompetanse Ansatte skal selv velge strategier og tiltak og gjennomføre dette i praksis Systematisk arbeid – god innsats - evaluering Hvilke oppfatning får jeg om meg selv? Jeg blir aldri ertet i bhg Roller og mønster som kan prege meg resten av livet. Viktig med tru på seg selv og gode erfaringer. Det er ingen som sier stygge ting til meg.

Observasjon- analyse Iakttakelse og undersøkelse- se og registrere hva som foregår i barnehagen pedagogiske praksis Observasjon handler også om å analysere, tolke og forstå det en har observert Registrere og beskrive de innbyrdes handlingene mellom barna, mellom barn og pedagoger og mellom barna og selve konteksten. Observerer hverdagshandlinger, språk, kommunikasjonsmønster, organisering, relasjoner, som er med på å opprettholde utfordringer og problemstillinger i bhg.

Den enkelte pedagog Den enkelte voksne observerer og på bakgrunn av dette endrer eller opprettholder sin praksis

Systematiske observasjoner Når vi trenger mer kunnskap om noe konkret i forbindelse med et barns eller en barnegruppes trivsel, utvikling eller læring 1 formålet: -barns venner og lekekamerater - hvordan det pedagogiske personalet utøver tydelig ledelse i strukturerte situasjoner

Observasjon Praksis Beskrivelse Analysen skal undersøke observasjonen ved hjelp av teoretiske perspektiver og sette i gang refleksjon. relasjonsteori, sosiologisk analyse-sosial orden i barnegruppa, Analyse Refleksjon Evaluering Konkrete planer for hvordan vi skal opptre med barna Ny praksis Tolking, vurdering Strategi og handlingsplan

Relasjoner Det er relasjonene mellom individer – barn, pedagogisk personale og foreldre – og måten disse relasjonene virker sammen med: regler rammer struktur organisering avgjørende for barnehagens pedagogiske kvalitet.

Systemteori Hvert enkelt menneske er utstyrt med sin egen unike oppfatning av virkeligheten - preget av miljøet - preget av de personene som har innvirkning - preget av opplevelsene som har innvirkning på vedkommendes liv Dette er grunnlaget for personens handlinger

Systemteoretisk tenkning Observasjon- finne frem til de relasjoner og mønster som er framherskende i bhg. Evaluering – Forstå og fortolke observasjoner Tilpasning – Bruke den nye innsikten til endringer for å fremme trivsel, læring og utvikling for alle barn.

Virkelighetsoppfatning Er avgjørende for -Hvordan hvert enkelt barn og hver enkelt voksen inngår i samspill med andre, og hvordan de innordner seg i ulike situasjoner og i samfunnet som helhet ( Bateson 2005)

Forskjellige faktorer i barnehagen læringsmiljøet verdier normer organisering struktur prosesser personer som gjensidig påvirker hverandre

Interaksjon - mellomhandling Alle individer har en rolle å spille i de sammenhenger som de inngår i, og de er med på å påvirke det som skjer. Interaksjon i sosiale fellesskap – SYSTEMTEORI - kommunikasjon og samhandling etablerer de mønster og den struktur som gjør at ulike fellesskap (grupper av barn) framstår som forskjellige sosiale system. Vi får roller i barnegruppa

Fellesskap Påvirkning fra de sosiale systemer eller fellesskap kan ingen unndra seg. Mønster er sterke, uromakere tar rollen sin I sosiale system er vi aktører som både kan påvirke og bli påvirket av systemet I sosiale systemer har vi alle roller og relasjoner til andre- gode og mindre gode. Relasjoner mellom barn, å ha en venn er viktig

LIKER DU MEG? Barn spør dei vaksne: Liker du meg? Det er viktig å være bli og hyggelig VAKSNE MÅ TA LEDELSEN, ellers tar barna den TYDELIGE VOKSNE I BARNEHAGEN:

Faktorer i læringsmiljøet KOMMUNIKASJON: Læring hos barn og unge er et resultat av den interaksjonen de har med sine omgivelser og dermed kvaliteten på omgivelsene. De voksne må endre sosiale system, endre sin egen og barna sin kommunikasjon og ta tak. Dårlig språk, sosiale, faglige og hjemmeforhold kan ikke forklare alt.

Aktiviteter Alt som foregår av hensiktsmessige og uhensiktsmessige aktiviteter i avdelingen vil være et utrykk for kommunikasjon i avd. Vi må endre mønster i avdelingen

ANALYSEMODELLEN

Analysemodellen Overordna målsettniger Innhenting av data/informasjon(barnas opplevinger, observasjoner, foreldre) Problemformulering- skriftlig Analyse av opprettholdende faktorer

Analysemodellen fortsettelse Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte tiltak Evaluering REVIDERING

2 TYPER DATA Informasjon om barna sine læringsresultat i bred forstand * Informasjon om pedagogisk praksis og læringsmiljøet i barnehagen

Endring Enkles å endre omgiveser Mennesker endrer seg/ tilpasser seg. Vanskelig å endre mennesker DET ER IKKE FEIL MED BARN. Det er ikke mangler i heimen som vi kan fikse- vi kan fikse vårt miljø

Utfordring/ problem Iverksette tiltak etter gode analyser Interaksjonsmodellen barn og voksne. Vi må endre faktorer og opprettholde det som fungerer Iverksette tiltak etter gode analyser Samtale med barn og bli enige om endringer Utfordring/ problem Opprett holdende faktorer Samtale med kollega og bli enige om endring i voksenrollen