Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
ISAAC NORGE.  Øke kunnskapsferdigheter og gi muligheter til bedre livskvalitet for mennesker med alvorlige kommunikasjonsvansker  Rettighetsarbeid -
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Barnesyn og barns medvirkning
Kick Off bøsseaksjonen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Klart språk i Asker kommune
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Gang.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Vi får Vestfold til å gro
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Ny læreplan… Høst 2017.
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Læring og sosiokulturelt perspektiv
Kapittel 1 Helse og sykdom
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hva vet vi om barn og smak
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Kommunikasjon.
Hva vet vi om barn og smak
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Å måtte ta et skritt unna
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Periodeplan for mai Barnehagen stengt! Vi går i tog
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
Utskrift av presentasjonen:

Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker

Gro Solveig Kateraas Cognita har erfaring med utvikling hvem vi er Gro Solveig Kateraas Hjelpemiddelkonsulent / Ergoterapeut 4771 4266 / 22 12 14 50 gro.solveig@cognita.no Cognita har erfaring med utvikling av hjelpemidler siden 1985 KjempeKnotten 1987 Claudius 1988 Falck 3310 Talsmann 1989 Lindaboksene 1989 SmåTalerne 1994 Dag/Natt Lampe 1995 HuskeKlokka 1997 Sigvart Døgntavle 1998 VocaFlex 1999 COGNITA KLOKKA 2003 COGNITASS 2006 GridPlayer 2012 PREMIUM COMAI 2013 SAFECALL 2013 LIMMEX alarmklokke 2013 MOBILIZE ME 2014 DIALOG AFASI 2014 MINSPEAK 2015 AFASI 2016

kommunikasjon

Temaplan – Hva er ASK? Hvem har behov for ASK? Rettigheter i dag Temaplan – Hva er ASK? Hvem har behov for ASK? Rettigheter Hvor får man hjelp?

ASK Språk Mange tror at språk er det som kommer ut av munnen, men tale er bare et av språkets mange uttrykksformer Kommunikasjon er for samspill det som pusten er for å leve Søren Kierkegaard (1813 – 1855) Det er mange brukere som sier at de ville ha byttet ut rullestolen mot et talehjelpemiddel.

Hva er kommunikasjon? Å gjøre felles (lat. Communicare) Kommunikasjon er overføring av informasjon fra et individ til et annet, og med det fremkalle en reaksjon. (def. Av Per Linell) Bevisst eller ubevisst sender vi signaler, og når andre tolker og reagerer på dem, kan vi oppfatte dette og gi respons tilbake Alle mennesker kommuniserer!

Alternativ og supplerende kommunikasjon Hva er ASK? Barn, unge og voksne som helt eller delvis mangler tale, vil ha behov for alternative og/eller supplerende kommunikasjonsformer for å gjøre seg forstått. ALTERNATIV KOMMUNIKSJON: DE SOM haR behov for kommunikasjonsformer som helt erstatter talen SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON: DE SOM har behov for kommunikasjonsformer som kan støtte eksisterende tale som er utydelig eller svak. Alternativ og supplerende kommunikasjon forkortes ofte til ASK.

Forskjellige uttrykksformer uttrykksmåter Forskjellige uttrykksformer

ASK grupper UTTRYKKSMIDDELGRUPPEN STØTTESPRÅKGRUPPEN ALTERNATIVE SPRÅKGRUPPEN Felles for disse tre gruppene er at de helt eller delvis mangler tale. Det kan være store variasjoner mellom disse. Det som i hovedsak skiller de funksjonelle hovedgruppene er hvilken funksjon den alternative kommunikasjonsformen skal ha

Uttrykksmiddelgruppen ASK grupper Uttrykksmiddelgruppen Har gode muligheter til å lære og forstå tale, men har ikke mulighet til egen tale. Alternativ kommuniksjonsform blir ofte den permanente uttrykksmåten Stort sprik mellom forståelse og uttrykksevne Her har vi en typisk Grid bruker. De trenger et kommuikasjonshjelpemiddel for å gjøre seg forstått. Forstår hva vi sier men får ikke uttrykt det

ASK grupper Støttespråk gruppen Mål: fremskynde utviklingen av bruk og forståelsen av tale. Ask blir en støtte på veien til å utvikle egen tale. Ask er da ikke ment til å erstatte talen, men et supplement på veien 2 forskjellige støttespråkgrupper: - Utviklingsgruppen: behov for opplæring som rettes mot å lære seg og forstå tale. ASK er et skritt på vei mot tale - Situasjonsgruppen: de har lært seg å snakke, men har artikulasjonsvansker som gjør det vanskelig å forstå deres tale. Ask er støtte når tale ikke strekker til.

Språkalternativ gruppen ASK grupper Språkalternativ gruppen Mennesker som har lite forståelig eller ingen tale. har behov for et alternativ språk som kan vare livet ut. Morsmålet For mange vil denne kommunikasjonen også være det språket andre kommuniserer med dem på. Her vil både trening i forståelse og bruk av alternative kommunikasjonsformer være viktig. Eks: mennesker med alvorlige lærehemming og autisme

Kommunikative funksjoner

Et godt språkmiljø er avgjørende Det kunne jeg pratet masse om, men det får vi ta ved en senere anledning Hvordan lykkes i å bli en god ASK bruker Hva må til av miljøet og hvordan bygge opp et godt språkmiljø

Rettigheter Rettigheter https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/ASK/rettigheter/ https://www.udir.no/ask

Takk for oppmerksomheten