Avdeling for studieadministrasjon
Bakgrunn – uttrykte behov Behov for å sikre ledelseskapasitet for støtte til og oppfølging av prioriterte tiltak knyttet til UiOs satsinger for utdanning og forskning. Behov for å skape større tydelighet overfor interne enheter og eksterne parter knyttet til å finne riktig kontaktpunkt og gi oversikt over støttetjenester. Som dere jo kjenner til ble det satt i gang et arbeid vår 2018 for å vurdere organisering av tidligere Avdeling for fagstøtte. I juni ble det besluttet å opprette en avdeling for studieadministrasjon og en avdeling for forskningsadministrasjon. Høsten ble brukt til å diskutere underliggende struktur og endelig struktur ble besluttet i november. 26.07.2019
Hvem er vi og hva jobber vi med? Avdelingen bistår universitetets fakulteter med støtte og utvikling, og bidrar med faktagrunnlag og utredninger til UiOs ledelse innenfor avdelingens kjerneområder: Forvaltning av lover og forskrifter på studiefeltet Utdanningskvalitet og læringsmiljø Internasjonalt samarbeid, mobilitet, studentavtaler og fellesgrader Analyse og rapportering av data om utdanning Studieadministrative støttefunksjoner Avdelingen har en stor bredde i sine oppgaver. Vi har store driftsoppgaver, som for eksempel opptak, vi har ansvar for virksomhetskritiske atudieadministrative systemer som for eksempel FS, vi jobber med læringsmiljøet til studentene 26.07.2019
Avdeling for studieadministrasjon Seksjon for opptak Seksjon for digitale tjenester Seksjon for studiekvalitet Kjerneoppgaver og -funksjoner: Regelverk og forvaltning på opptaksfeltet Behandling av norske og internasjonale søknader Infosenter for søkere og studenter (Knutepunktet) Kjerneoppgaver og -funksjoner: Studieadministrative systemer Digitalt læringsmiljø Brukerstøtte og opplæring Vedlikehold av bakgrunnsdata og sikring av datakvalitet Statistikk og rapportering av data Kjerneoppgaver og -funksjoner: Regelverk og forvaltning bachelor-, master- og ph.d- program Utdanningskvalitet Læringsmiljø Tilrettelegging for studenter Internasjonalt samarbeid og mobilitet
Seksjon for opptak Opptak til grunnstudier, master og enkeltemner Lover og forskrifter på opptaksfeltet, og administrerer disponering/fordeling av studieplasser Knutepunktet Studentinformasjon Mottak og oppfølging av internasjonale studenter 29 årsverk Antall søknader : ca 40 000 (11 000 master, 18 000 NOM, 8500 enkeltemner på ba og ma, og ca 3500 andre lokale opptak) Antall henvendelser til Knutepunktet: ca 35 000 Antall søkerhenvendelser per epost til opptak: 11 600 Nå jobbes det med tilrettelegging for alternativ opptaksmodell for medisin hvor UiO ønsker at 20 % av de som får tilbud om opptak skal få det på bakgrunn av en test. Minimumskrav om 5 i karakter fra videregående. 26.07.2019
Seksjon for digitale tjenester Systemeierskap FS, Inspera, Canvas, TP, URKUND, Tableau Silurveien Digitalisering 21 årsverk * FS har 770 saksbehandlere som fortsatt har brukernavn ved UiO. 511 har vært innlogget så langt i 2019. * Ca 10 000 unike brukere i uken på TP * Ca. 65 000 kandidater har vært innom Silurveien i 2018. * Ca 75 % digital eksamen 26.07.2019
Seksjon for studiekvalitet Utdanningskvalitet Regelverk Kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten Læringsmiljø Tilrettelegging for studenter med særskilte behov Internasjonalt samarbeid og mobilitet Lederprogrammer 24 årsverk 26.07.2019