Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Oppsummering og veien videre
Masteropptaket 2017 Oppsummering og veien videre
2
Tall UIOMASTER H17 SFM Antall søknadsalternativ 138 73 Søkere 7318
3217 Søkere med utenlandsk utdanning 1517 Alle «stoppet» i SOT 995 2234 Sendt til fakultetene for videre vurdering 6323 983 Kvalifiserte 4845 539 Tilbud 3769 282 Avdeling for fagstøtte
3
Henvendelser Fra søkere:
Fra saksbehandlere på enhetene (via 914 UIOMASTER SFM Knutepunktet 245 1304 SOT 3565 2924 Avdeling for fagstøtte
4
Begrunnelser og klager
UIOMASTER SFM Begrunnelser 764 67 Klagesaker til sentral klagenemd 3 Avdeling for fagstøtte
5
Status Fra fakultetene Fra SOT Opptaket fungerer bra
Mottar god støtte og hjelp fra SOT Ønsker mer opplæring for nye saksbehandlere og beregning av utenlandsk utdanning Fra SOT Men vi ser noen forbedringsområder Avdeling for fagstøtte
6
Hvordan sikre god forvaltning?
At alle søknadene blir grundig nok vurdert Alle søknader skal vurderes og registreres i FS, uavhengig av om søker har gode eller dårlige karakterer At dette gjøres ufullstendig/uklart kompliserer SOTs arbeid. Kjenner saksbehandlerne godt nok til forvaltningsloven? «hvis vedkommende klager kan hen få tilbud» Avdeling for fagstøtte
7
Hvordan sikre god forvaltning? forts.
At opptakskomiteenes vedtak er i tråd med regelverket Hvem sikrer det? Avdeling for fagstøtte
8
Hvordan sikre god forvaltning? forts
At søkerne får begrunnelse innen rimelig tid UIOMASTER: Ferietid Parallelle oppgaver, svar til SOT blir ikke førstepri når saksbehandlerne er tilbake fra ferie Forvaltningsloven §11 a. At søkerne får tilstrekkelig veiledning mtp hva man kan gjøre for å kvalifisere til programmet eller forbedre karaktersnittet Avdeling for fagstøtte
9
Hvordan sikre god forvaltning? forts
Mer opplæring? Forbedring av arbeidsinstrukser i wiki Avdeling for fagstøtte
10
Oppsummert Gode tilbakemeldinger på prosess fra både fra fak og SOT
Men vi avdekker behov for å sikre at At alle søknadene blir grundig nok vurdert At alle vedtak er i tråd med regelverket At søkerne får svar innen rimelig tid At søkerne gis tilstrekkelig veiledning mtp hva man kan gjøre for å kvalifisere/forbedre Avdeling for fagstøtte
11
Innspill? Forslag til hvordan vi kan få et mer kvalitetssikret opptak framover? Avdeling for fagstøtte
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.