Høstrapport – tall og statistikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Advertisements

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Rosenvilde videregående skole Informasjonsmøte for elever som ønsker et år i utlandet som en del av sin videregående opplæring.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Økt gjennomføring i vgo
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Brukerutvalget i NAV Telemark
Eilert Sundt videregående skole
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon til FAU
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Rapport: Å ville utvikle skolen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
Samarbeid og medbestemmelse
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Gang.
Bedriftsundersøkelsen 2017
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Høstrapport – tall og statistikk
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Alternative veier til yrkeskompetanse
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Fylkestinget 12. desember 2017
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Formål og vurdering i høyere utdanning
Den matematiske samtalen
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Status lærlingordning
Matematikk på ungdomstrinnet
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Høstrapport – tall og statistikk
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Oppfølging av Høstrapporten
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Høstrapport – tall og statistikk Informasjon til UOY-nettverkene

Tall og statistikk i utviklingsarbeidet Informasjon om ståsted Kunnskap om «hva det kan handle om» Grunnlag for å stille kvalifiserte spørsmål, reflektere over sammenhenger Utgangspunkt for dialog og samarbeid Kan bidra til presisjon i tiltak

Foreløpige og endelige resultater Høstrapporten: En resultatrapport – ingen analyser, beskrivelser av suksessfaktorer, utfordringer eller prioriteringer Mål: Synliggjøre status + Bidra til videre arbeid og samarbeid Tilstandsrapporten: § 13 – 10: …utarbeides en årlig rapport om tilstanden i den videregående opplæringa, knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø. Skal drøftes av skoleeier – HU, FT (YN)

RPHO og Høstrapport videregående opplæring Tradisjon for å melde tilbake til kommunene, «Vi følger et årskull» RPHO, handlingsområde 4: Statistikk og analyse – revitalisering av samarbeid om statistikk og analyse Publisering: Høstrapport – foreløpige resultater siste skoleår Målgruppe i hovedsak kommunene og ungdomsskolene Indikatorer utarbeidet i samarbeid med Nøtterøy og Tønsberg kommune Samarbeid om evaluering Versjon 3: Høstrapport 2017 Nivå Vg1, Vg2, Vg3 og opplæring i bedrift Visning videregående skole, kommune og u-skole Tradisjon: Utdanningsavdelingen utarbeidet i mange år rapporten «Vi følger ett årskull» Med RPHO ble dette arbeidet revitalisert og satt mer i system Samarbeid med kommunene + tall- og statistikkgruppa i utdanningsavdelingen Tall og statistikkgruppa har ansvar for: Høstrapporten, som publiseres i november Tilstandsrapporten som publiseres i april/mai

Eksempel fra Høstrapport 2017. Viktig å lese innledning – mye informasjon! Hvilke elever som er med i grunnlaget (og dermed hvem som IKKE er med) Nivå Kull eller årsproduksjon mm… Hvordan leses figuren?

Noen dilemmaer – viktig å huske! Statistikk viser ikke hele bildet – heller ikke Høstrapporten! Ikke tatt hensyn til i høstrapporten: Karakterpoengsum fra grunnskolen Andre forutsetninger (eks familiebakgrunn) Andel av elever med alternativ plan på den enkelte skole Skolenes bidrag vises ikke Vær kritisk til å sammenhenger! Statistikk er: •Å sammenlikne tall Og: Å sørge for at tallene er (mest mulig) sammenliknbare Misbruk/feil bruk av statistikk skyldes sjelden bevisst manipulasjon av tallene, men at vi sammenlikner tall som ikke er (helt) sammenliknbare….

Fullført og bestått og karakterer – sier IKKE noe om skolens bidrag til elevenes resultater Beregningen av skolebidragsindikatorer for å kunne synliggjøre dette Først når vi kjenner den enkelte skoles bidrag til elevresultatet, kan vi vurdere hvor mye av elevenes resultater som skyldes den enkelte skoles innsats, altså hvor god jobb den enkelte skole gjør, UAVHENGIG av elevgrunnlaget Forskningsmessig utfordring: Skille skolens bidrag til læring fra andre faktorer som påvirker læring, først og fremst fordi elever som går på ulike skoler ofte er forskjellige. SØF og NIFU har forsøkt, fortsatt under utvikling… NIFU 2017:7 var et neste trinn i prosess med å utrede muligheten for en fast publisering av SBI Direktoratets mål å utvikle skolebidragsindikatorer – resultater på nasjonalt- og fylkesnivå

Ingen sammenheng!!

Oppfølging HR2017 I regi av RPHO Januar-februar: ½ dag seminar Arbeid med egne resultater i HR2017 Målgruppe: Rektornettverkene Analysekompetanse og samarbeid

Oppsummering Respekt for tall og statistikk! Tall og statistikk er bare en del av et bilde Være nysgjerrige på det vi ikke vet Være nysgjerrige på, men også kritiske til sammenhenger Være nysgjerrige på hva mer det kan handle om Samarbeid og dialog Viktig med kjennskap til utvalg Hvem og hvor mange er det snakk om Er det mulig og ikke minst riktig å sammenlikne? Små tall kan bli store…