Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Høstrapport – tall og statistikk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Høstrapport – tall og statistikk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Høstrapport – tall og statistikk
Informasjon til UOY-nettverkene

2 Tall og statistikk i utviklingsarbeidet
Informasjon om ståsted Kunnskap om «hva det kan handle om» Grunnlag for å stille kvalifiserte spørsmål, reflektere over sammenhenger Utgangspunkt for dialog og samarbeid Kan bidra til presisjon i tiltak

3 Foreløpige og endelige resultater
Høstrapporten: En resultatrapport – ingen analyser, beskrivelser av suksessfaktorer, utfordringer eller prioriteringer Mål: Synliggjøre status + Bidra til videre arbeid og samarbeid Tilstandsrapporten: § 13 – 10: …utarbeides en årlig rapport om tilstanden i den videregående opplæringa, knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø. Skal drøftes av skoleeier – HU, FT (YN)

4 RPHO og Høstrapport videregående opplæring
Tradisjon for å melde tilbake til kommunene, «Vi følger et årskull» RPHO, handlingsområde 4: Statistikk og analyse – revitalisering av samarbeid om statistikk og analyse Publisering: Høstrapport – foreløpige resultater siste skoleår Målgruppe i hovedsak kommunene og ungdomsskolene Indikatorer utarbeidet i samarbeid med Nøtterøy og Tønsberg kommune Samarbeid om evaluering Versjon 3: Høstrapport 2017 Nivå Vg1, Vg2, Vg3 og opplæring i bedrift Visning videregående skole, kommune og u-skole Tradisjon: Utdanningsavdelingen utarbeidet i mange år rapporten «Vi følger ett årskull» Med RPHO ble dette arbeidet revitalisert og satt mer i system Samarbeid med kommunene + tall- og statistikkgruppa i utdanningsavdelingen Tall og statistikkgruppa har ansvar for: Høstrapporten, som publiseres i november Tilstandsrapporten som publiseres i april/mai

5 Eksempel fra Høstrapport 2017.
Viktig å lese innledning – mye informasjon! Hvilke elever som er med i grunnlaget (og dermed hvem som IKKE er med) Nivå Kull eller årsproduksjon mm… Hvordan leses figuren?

6 Noen dilemmaer – viktig å huske!
Statistikk viser ikke hele bildet – heller ikke Høstrapporten! Ikke tatt hensyn til i høstrapporten: Karakterpoengsum fra grunnskolen Andre forutsetninger (eks familiebakgrunn) Andel av elever med alternativ plan på den enkelte skole Skolenes bidrag vises ikke Vær kritisk til å sammenhenger! Statistikk er: •Å sammenlikne tall Og: Å sørge for at tallene er (mest mulig) sammenliknbare Misbruk/feil bruk av statistikk skyldes sjelden bevisst manipulasjon av tallene, men at vi sammenlikner tall som ikke er (helt) sammenliknbare….

7 Fullført og bestått og karakterer – sier IKKE noe om skolens bidrag til elevenes resultater
Beregningen av skolebidragsindikatorer for å kunne synliggjøre dette Først når vi kjenner den enkelte skoles bidrag til elevresultatet, kan vi vurdere hvor mye av elevenes resultater som skyldes den enkelte skoles innsats, altså hvor god jobb den enkelte skole gjør, UAVHENGIG av elevgrunnlaget Forskningsmessig utfordring: Skille skolens bidrag til læring fra andre faktorer som påvirker læring, først og fremst fordi elever som går på ulike skoler ofte er forskjellige. SØF og NIFU har forsøkt, fortsatt under utvikling… NIFU 2017:7 var et neste trinn i prosess med å utrede muligheten for en fast publisering av SBI Direktoratets mål å utvikle skolebidragsindikatorer – resultater på nasjonalt- og fylkesnivå

8 Ingen sammenheng!!

9

10 Oppfølging HR2017 I regi av RPHO Januar-februar: ½ dag seminar
Arbeid med egne resultater i HR2017 Målgruppe: Rektornettverkene Analysekompetanse og samarbeid

11 Oppsummering Respekt for tall og statistikk!
Tall og statistikk er bare en del av et bilde Være nysgjerrige på det vi ikke vet Være nysgjerrige på, men også kritiske til sammenhenger Være nysgjerrige på hva mer det kan handle om Samarbeid og dialog Viktig med kjennskap til utvalg Hvem og hvor mange er det snakk om Er det mulig og ikke minst riktig å sammenlikne? Små tall kan bli store…


Laste ned ppt "Høstrapport – tall og statistikk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google