Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ta livet og øyeblikket tilbake
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Hvordan intervjue en forsker?
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Det gode Det rette Det rettferdige
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
HelART i Ulåsen barnehage
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Å snakke med seg selv, fali det?
Aggresjon.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Hvordan skrive personlig logg?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Når du reflekterer: Tenk 1 tanke om gangen.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykologisk førstehjelp
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening Sinne, bitterhet og krenkelse

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Ta utgangspunkt i kasusbeskrivelsen for «Edgar» og snakk med naboen om pasientens problemer og plager. Gjør det samme for «Anne»

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Utforsk minnene, tankene og følelsene knyttet til hendelsene La pasientens betraktninger, synspunkter, tanker, minner, hevnfantasier, mentale bilder, repetisjon av dialoger og tolkninger av andre personers oppførsel, væremåter og motiver komme til uttrykk. Be om detaljer, lytt og vis «nøytral empati»

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Skift til mer observerende distanse til tankene og minnene Hvor ofte, hvor mange ganger har du tenkt på dette? Hvor lenge kverner du på hendelsene og situasjonen din når det står på?

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Utforsk kverningens konsekvenser – Motivasjon for endring Hvordan har du det når tankene kverner som verst? Utarbeid en (A)BC, med særlig vekt på at tanker/minner og sinne/bitterhet forsterker hverandre, men at det er tankene som vedlikeholder plagene (negative følelser og uhensiktsmessig atferd).

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Utforsk og drøft positive holdninger til kverningen – veisperrer mot endring Still nøkkelspørsmål om effekten av kvernetankene Hvordan synes du kverningen har virket? Er det slik at du bør tenke enda mer på det som skjedde og hva det har ført til?

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Utforsk negative holdninger til å slutte med kverning og gi slipp på bitterhet og rettferdig harme – veisperrer mot endring Still nøkkelspørsmål, for eksempel: Er det slik at å slutte å være bitter/sint er det samme som å tilgi eller akseptere urett som er gjort? Kan man slutte å være bitter/sint og samtidig være klar på at det var galt det som skjedde? Hvis den som krenket deg visste at du holdt på slik, hvordan hadde det vært for deg? Har du kontroll over følelsene dine og livskvaliteten din når du stadig kverner på det som har skjedd?

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Gå videre Ta stilling til om man skal fortsette med repetisjon eller resirkulering av tanker og minner. Merk at dette er ikke det samme som å glemme eller tilgi, men å få sinnsro. Hvordan ville det være hvis du kunne se tilbake på det som skjedde, visste at det var galt og samtidig ikke blitt så opprørt og satt ut?

Ferdighetstrening – Sint, bitter og krenket Demonstrasjon og øvelse 2 og 2 Gi informasjon om behandlingen Mål Kunne tenke tilbake på hendelsene, vite at det ble gjort urett uten at man blir fylt av bitterhet og sinne. Oppdage og få avstand til kvernetanker. (Kinometafor.) Kunne bestemme seg for om man skal bruke tid på å kverne på tidligere hendelser. Fremgangsmåter Eksponering til triggere som man har unngått: Navn, bilder, steder, personer, informasjon, minner Undersøk om pasienten kunne tenke seg å arbeide med problemene på denne måten