Nå er de revidert!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Nå er vi spente!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Nå er de revidert!

FASER I ARBEIDET OG TIDSPLAN FASER I ARBEIDET OG TIDSPLAN Ny generell del FASER I ARBEIDET OG TIDSPLAN FASER I ARBEIDET OG TIDSPLAN Fase 1 i fagfornyelsen: Planlegge fagfornyelsen, implementering og evaluering Beslutte hvordan verdigrunnlaget og generell del skal integreres i fag Utvikle og beslutte hvordan de grunnleggende ferdighetene og de tverrfaglige temaene skal integreres i fag Ta stilling til læreplanfaglige spørsmål Utvikle kjerneelementer i fag Utforme retningslinjer for utvikling av læreplaner Vi er her Fase 2 i fagfornyelsen: Utvikle læreplanutkast Høring av læreplanutkast Utvikle endelige læreplaner Utvikle veiledningsressurser Viktig å få frem at implementeringen er med fra start Fase 3 i fagfornyelsen Forberede bruk av læreplanene i fag Læreplanene tas i bruk i opplæringen Involvering og implementering Evaluering 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022

Her må vi samarbeide godt ! Faser i fagfornyelsen Fase 1: 2017-18 kjerneelementer i fag sammenheng mellom verdigrunnlaget og fag grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema Fase 2: 2018-19 læreplanutvikling læreplanutkast veilednings og støtteressurser Fase 3: 2019-20 forberede bruk av læreplanverket Gjennomført! I gang! Her må vi samarbeide godt !

Litt repetisjon og statusoppdatering : Forarbeid til læreplanutviklingen Prioritere innhold: Utvikle kjerneelementer i fag Finne ut hvordan verdigrunnlaget og overordnet del skal integreres i fag Finne ut hvordan de grunnleggende ferdighetene og de tverrfaglige temaene skal integreres i fag Videreutvikle læreplanstrukturen Utforme retningslinjer for utvikling av læreplaner gjort Delvis via vedtatte kjerneelementer. Jobbes nå med læreplaner i fag. Delvis gjort, arbeides videre med integrering i læreplan for fagene. Arbeides innenfor retningslinjene nå.

Ny overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen Ny overordnet del av læreplanverket for grunnopplæringen fastsatt (men formelt ikke iverksatt ennå) skal erstatte gjeldende Generell del og Prinsipper for opplæringen Den nye overordnede delen skal sikre et verdiløft i skolen gjennom bedre å innlemme verdiene i formålsparagrafen i opplæringen skal gi føringer for opplæring i fag og prinsipper for skolens praksis

Hovedprinsippene i Kunnskapsløftet skal ligge fast fortsatt kompetansemål - Men vi har fått et fornyet kompetansebegrep de grunnleggende ferdighetene beholdes - Men er nå revidert og vedtatt prinsipper som tilpasset opplæring og elevmedvirkning er fortsatt viktige - for læreplaner, vurdering og for opplæringspraksis

Bakgrunn for rammeverk for grunnleggende ferdigheter Rammeverket for grunnleggende ferdigheter er revidert i forbindelse med fagfornyelsen, og ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 8.10.2017 Overordnet del- verdier og prinsipper for grunnopplæringen, Meld.St.28, Innst.19S for ligger til grunn for det nye rammeverket Rammeverket skal brukes av læreplangruppene som starter/-et arbeidet i august 18. Det er 5 grunnleggende ferdigheter: digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne, og å kunne skrive. Når ferdighetene er integrert i de nye læreplanene for fag, er de styrende for opplæringen.

Hva er grunnleggende ferdigheter? Noen presiseringer. De er del av kompetansen i fag og nødvendige redskaper for læring og utvikling. De er en forutsetning for at elevene skal kunne få vise sin kompetanse De har betydning for elevenes utvikling av identitet og sosiale relasjoner De er viktige for eleven for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv Utviklingen av grunnleggende ferdigheter er viktig gjennom hele opplæringsløpet De skal integreres i kompetansemålene i lærerplanen for fag der hvor det er relevant Enkelte fag vil ha et større ansvar for å utvikle ulike sider av de grunnleggende ferdighetene enn andre Utviklingen av kompetanse i fag skal skje i samspill med utviklingen av grunnleggende ferdigheter

Hvorfor var det nødvendig å revidere? Grunnleggende ferdigheter er viktige forutsetninger for allmenndannelsen. Evaluering av Kunnskapsløftet viste at grunnleggende ferdigheter av en del ble forstått smalere og som mer elementære ferdigheter enn intensjonen var. I tillegg vektla skolene i ulik grad elevenes utvikling av ferdighetene som et felles ansvar på tvers av fag og gjennom opplæringsløpet. Oppslutningen og oppmerksomhet rundt ferdighetene har økt de siste årene. Evalueringen viste også at de grunnleggende ferdighetene i varierende grad var tydelig uttrykt i læreplanene. På grunn av dette ble læreplanene i norsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag og engelsk revidert i 2013. Det var her det ble utviklet et rammeverk som definerte innholdet i ferdighetene, og som ble brukt som grunnlagsdokument i læreplanrevisjonen. I fagfornyelsen legges det større vekt på at ferdighetene skal innarbeides i kompetansemål der det er relevant samtidig som læreplanene skal beskrive progresjon i ferdighetene. Det blir tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.

Hva er egentlig rammeverk for grunnleggende ferdigheter? Rammeverket definerer de fem grunnleggende ferdighetene på et overordnet nivå, skisserer hvilke ferdighetsområder de består av, og beskriver progresjonen i hver av dem på fem nivåer. Et grunnlagsdokument for læreplangruppene Som lærer er det nyttig å kjenne til denne bakgrunnen fordi den er et sentralt bakteppe for lærerplanene i fag som kommer veldig snart.

Rammeverket skal: Brukes som verktøy og referanse for å utvikle og revidere læreplaner for fag Det skal bidra til å synliggjøre de grunnleggende ferdighetene og progresjonen i lærerplanene for fag, ut fra fagenes egenart og formål Ferdighetene er beskrevet på fem nivåer for å tydeliggjøre progresjonen i grunnleggende ferdigheter fra tidlig grunnopplæring til videregående opplæring. Læreplangruppene kommer til å beskrive grunnleggende ferdigheter i det enkelte faget, og integrere ferdighetene i kompetansemål med rammeverket som referanse.

Digitale ferdigheter er å: innhente og behandle informasjon være kreativ og skapende med digitale ressurser kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser bruke digitale resurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver. utvikle digital dømmekraft ved å tilegne seg kunnskap og gode strategier for nettbruk. Det er 5 ferdighetsområder (med 5 utviklingsnivåer i hvert område) i digitale ferdigheter: bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle og å utøve digital dømmekraft

Muntlige ferdigheter er å: skape mening gjennom å lytte, tale og samtale mestre ulike språklige handlinger og å samordne verbale og andre delferdigheter kunne lytte til andre og gi respons og være bevisst på mottaker når en taler selv. Det er 4 ferdighetsområder (med 5 utviklingsnivåer i hvert område) innenfor muntlige ferdigheter: forstå og vurdere, utforme, kommunisere og reflektere og vurdere.

Å kunne lese er å: skape mening fra tekst få innsikt i andres erfaringer, meninger, opplevelser og skaprkraft, uavhengig av tid og sted. kunne forstå, bruke, reflektere over og engasjere seg i innholdet i tekster. vite hva som kjennetegner ulike typer tekster og deres funksjon Det er 4 ferdighetsområder (med 5 utviklingsnivåer i hvert område) innenfor å kunne lese som grunnleggende ferdighet: forberede, utføre og bearbeide, finne, tolke og sammenholde og reflektere og vurdere.

Å kunne regne er å: bruke matematikk på en rekke livsområder resonnere og bruke matematiske begreper, fremgangsmåter, fakta og verktøy for å løse problemer og for å beskrive og forutse hva som skjer gjenkjenne regning i ulike kontekster stille spørsmål av ulik matematisk karakter velge holdbare metoder når problemer skal løses, og tolke gyldigheten og rekkevidden av resultatene kunne gå tilbake i prosessen for gjøre nye valg kommunisere og argumentere for valg Det er 4 ferdighetsområder (med 5 utviklingsnivåer i hvert område) innenfor å regne som grunnleggende ferdighet: gjenkjenne og beskrive, bruke og bearbeide, kommunisere og reflektere og vurdere.

Å kunne skrive er å: kunne ytre seg forståelig og på en hensiktsmessig måte om ulike emner kommunisere med andre utvikle egne tanker og egen læring å kunne gå inn i ulike skriveroller i kunnskapssamfunnet Det er 4 ferdighetsområder (med 5 utviklingsnivåer i hvert område) innenfor å skrive som grunnleggende ferdighet: planlegge og bearbeide, å utforme, kommunisere og reflektere og vurdere.